“Encruzilhadas” and extremities of the language:

@biarritzzz, contemporary art and social networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2021i27p34-49

Keywords:

Contemporary art, Social networks, Extremities, Encruzilhadas, biarritzzz

Abstract

In this article, we aim at thinking about language in a decentralized way, as a place that deconstructs languages and coloniality, based on tensions between contemporary art, digital languages and social networks, in the context of the sharing culture from from the 2010-2020 decade. To this end, we propose some critical articulations between Christine Mello’s approach of extremities, Leda Maria Martins's concept of “encruzilhada” (crossroads), and bell hooks’ margin perspective, among other authors. The objective is to understand the presence of biaritzzz, a Brazilian artist (from Fortaleza, CE, 1994)), through the reading of some works in GIF format shared by the artist on her Instagram profile. In @biarritizzz, we will seek to observe certain extremities with which language, contemporary art and social networks re-signify the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Larissa Macêdo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC SP

Títulação: Doutoranda

Departamento: Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes - FAFICLA; Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica

Área de Pesquisa: Regimes de sentido nos processos comunicacionais

Christine Mello, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC SP

Títulação: Pós-doutora

Departamento: Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes - FAFICLA; Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica

Área de Pesquisa: Regimes de sentido nos processos comunicacionais

References

BIARRITZZZ. Site da artista Biarritzzz. Disponível em: https://www.biarritzzz.com/sobre-about. Acesso em: 4 out. 2021.

HOOKS, B. A língua: ensinando novos mundos/novas palavras. In: HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013, p. 223-234.

HOOKS, B. Teoria feminista: da margem ao centro. São Paulo: Perspectiva, 2019.

LORDE, A. Irmã outsider: ensaios e conferências. São Paulo: Autêntica, 2019.

MACÊDO, L. Poéticas do efêmero: novas temporalidades em rede a partir do Instagram Stories. 2019. 145 f. Dissertação. (Mestrado em Comunicação e Semiótica) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22414. Acesso em: 4 out. 2021.

MARTINS, L. M. Afrografias da memória: o reinado do rosário no Jatobá. São Paulo/Belo Horizonte: Perspectiva/Mazza Edições, 1997.

MARTINS, L. M. Performances da oralitura: corpo, lugar e memória, Letras – Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras, n. 26, Santa Maria, RS, p. 63-81, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11881/7308. Acesso em: 4 out. 2021.

MELLO, C. Extremidades do vídeo. São Paulo: Senac, 2008.

MELLO, C. Extremidades: Experimentos críticos, In: MELLO, C. (org.). Extremidades: experimentos críticos – redes audiovisuais, cinema, performance e arte contemporânea. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017, p. 12-18.

QUINTERO, P.; FIGUEIRA, P.; ELIZADE, P. C. Uma breve história dos estudos decoloniais, MASP Afterall, São Paulo, n. 3, 2019. Disponível em: https://masp.org.br/uploads/temp/temp-QE1LhobgtE4MbKZhc8Jv.pdf. Acesso em: 4 out. 2021.

RIBEIRO, D. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

ROLNIK, S. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1, 2018.

SANTOS, A. B. dos. Colonização, quilombos: modos e significações. Brasília: INCTI/UnB, 2015.

YASZEK, L. Race in Science Fiction: The Case of Afrofuturism. In: SCHMEINK, Lars. (ed.). A Virtual Introduction to Science Fiction, 2013. Disponível em: http://virtual-sf.com/wp-content/uploads/2013/08/Yaszek.pdf. Acesso em: 4 out. 2021.

Published

2021-12-15

How to Cite

Macêdo, L., & Mello, C. (2021). “Encruzilhadas” and extremities of the language: : @biarritzzz, contemporary art and social networks. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (27), 34–49. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2021i27p34-49