Guimarães Rosa's reverberations in the imaginary of artistic experiments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i28p5-19

Keywords:

Brazilian literature, Creation processes, Networks of creation, Guimarães Rosa, Intersemiotic translation

Abstract

The article aims to reflect, within the scope of studies on creation processes, on the generating power of Guimarães Rosa's work on experiments in a wide range of artistic manifestations. In the context of the concept of subject in community (COLAPIETRO, 2014), the procedure of coining terms in interaction with the literary project of Ignácio de Loyola Brandão will be discussed. Two intersemiotic translation processes will also be presented (PLAZA, 1976), from the perspective of critical theory of process (SALLES, 2066) in dialogue with Pierre Musso (2004) and Edgar Morin (2008). First, Roberto Santos’ movie A hora e vez de Augusto Matraga (1965); and then, in more detail, Rosa's relationships with some works by composer and writer Paulo César Pinheiro: the lyrics of the songs Sagarana (1969) and Matita-Perê (1973) and the novel Matinta, o Bruxo (2011).

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Author Biographies

Cecília Almeida Salles, PEPGCOS, PUC, São Paulo, SP

Cecilia Almeida Salles é professora titular dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação e  Semiótica e de Literatura e Crítica Literária da PUC/SP. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Processos de Criação. Autora dos livros Gesto inacabado: processo de criação artística (1998), Crítica Genética (2008),  Redes da Criação: construção da obra de arte (2006), Arquivos de Criação: arte e curadoria (2010) e Processos de criação em grupo: diálogos (2017).

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Beatriz Helena Ramos do Amaral, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo Doutoranda COS

BEATRIZ HELENA RAMOS AMARAL, Doutoranda em Comunicação e Semiótica na PUC-SP, é Mestre em Literatura e Crítica Literária pela PUC-SP (2005). Graduada em Direito pela USP (1983) e em Música pela FASM (1985). Autora de A Transmutação Metalinguística na Poética de Edgard Braga (2013), Os Fios do Anagrama (2017) e Peixe Papiro (2018), entre outros. Gravou o CD Ressonâncias, com o músico Alberto Marsicano. Coordenou ciclos literários na Secretaria Municipal de Cultura.

http://lattes.cnpq.br/0590936001361100

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Published

2022-07-12

How to Cite

Salles, C. A., & Ramos do Amaral, B. H. (2022). Guimarães Rosa’s reverberations in the imaginary of artistic experiments. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (28), 5–19. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i28p5-19