The rewriting of black narrative in the borders of Week of 22.

Emicida: Amarelo – é tudo pra ontem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i29p38-51

Keywords:

Emicida, Amarelo, Modern Art Week, Audiovisual narrative, Rewriting of black history

Abstract

This article aims at analyzing the audiovisual narrative “Emicida: Amarelo – é tudo pra ontem” (2020) as part of a critical material about the Modern Art Week from the perspective of a black individual in contemporary society. In this documentary, recorded at the Teatro Municipal de São Paulo, Emicida rewrites black history in Brazil, using fragmented images of the present and the past, expanding the ways of understanding the Week of 22. Thus, this article aims at  understanding aspects of contemporary black narrativity from the borders of the Modern Art Week, by resorting to some reflections made by    Achille Mbembe (2018) about the power of black creativity in a  grim scenario, by Maria Angélica Melendi (2017) about artistic strategies in times of barbarism, and  by Walter Benjamin (2012), Jeanne Marie Gagnebin (2018) and the Márcio Seligmann-Silva (2008) about the rewriting of history and the narration of traumatic experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lucas Toledo de Andrade, Universidade Pitágoras Unopar

Universidade Estadual de Londrina – UEL; Centro de Letras e Ciências Humanas – Londrina – PR – Brasil – ltoledodeandrade@gmail.com

References

AMARELO: EMICIDA – É TUDO PRA ONTEM. Direção de Fred Ouro Preto. Netflix/Laboratório Fantasma. São Paulo: 2020. [Original Netflix]. (89 minutos) colorido.

ANDRADE, M. de. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. Belo Horizonte: Itatiaia, 1987.

ANDRADE, M. de. Prefácio Interessantíssimo. In: ANDRADE, M. de. Poesias completas. Edição Crítica de Diléa Zanotto Manfio. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1987.

ANDRADE, O. de. Manifesto Antropófago. In: ANDRADE, O. de. A utopia antropofágica. São Paulo: Globo: Secretária do Estado e da Cultura, 1990. p. 41 – 55.

BENJAMIN, W. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, W . Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas I). Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 213-240.

BENJAMIN, W. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas I). Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 241-252.

CAMPOS, D. M. C. de. Apresentação da obra Crítica da razão negra. 2018. (135m 10s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=keT3x1XLwsE. Acesso em: 6 set. 2022.

CRIOLO. Etérea. 2019. (4 min. 12 seg.). Disponível em: http://www.criolo.net/eterea/. Acesso em: 6 set. 2022.

GAGNEBIN, J. M. Walter Benjamin ou a história aberta. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas I). Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 7-20.

GAGNEBIN, J. M. Walter Benjamin: cacos da história. Tradução de Sônia Salzstein. São Paulo: n-1 Edições, 2018.

GONZALEZ, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Ciências Sociais Hoje, São Paulo, v.2, n.1, p. 223-224, 1984.

MBEMBE, A. Necropolítica. Tradução de Renata Santini. São Paulo: n-1 edições, 2011.

MBEMBE, A. Crítica da razão negra. Tradução de Sebastião Nascimento. São Paulo: n-1 edições, 2018.

MELENDI, M. A. Estratégias da arte em uma era de catástrofes. Rio de Janeiro: Cogobó, 2017.

SANTIAGO, S. O entre-lugar no discurso latino-americano. In: SANTIAGO, S. Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre dependência cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 2000, p. 9-26.

SELIGMANN-SILVA, M. Narrar o trauma: a questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 65-82, 2008.

VALÉRY, P. Variedades. Tradução de Maíza Martins de Siqueira. São Paulo: Iluminuras, 2007.

Published

2022-12-16

How to Cite

Toledo de Andrade, L. (2022). The rewriting of black narrative in the borders of Week of 22. : Emicida: Amarelo – é tudo pra ontem. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (29), 38–51. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i29p38-51