Poetized african voices:
the word told in the written word
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i29p126-142Keywords:
African voices, A carta, Kindzu, Narrator-listener pact, Fabulous readingAbstract
Poeticized African voices: the told word in the written word is centered on the study of how Mia Couto gives voice to the almost-lives of characters, narrators and narrators in the Mozambican universe that rises from the war. To reflect on this situation, two works by Mia Couto were selected: A Carta (Cronicando, 1991) and Kindzu's notebooks (Terra Sonâmbula, 2007). The reading of the letter is guided by the intention of the narrative voice to preserve an affective memory that is increasingly distant. In Kindzu's notebooks, it is the “little story that is told to make believe” (COUTO, 2007, p. 126). It is these expedients that authorize narrative voices to fictionalize reality and poetize absences. The objective that guides this study is centered on the analysis of these narrative voices that establish the pact between the narrator and his listener in the fabulous reading of the writing present in “A Carta” and in Kindzu's notebooks.
Downloads
Metrics
References
AGAMBEN, G. Estâncias: a palavra e o fantasma na cultura ocidental. Trad. Selvino José Assmann. Belo Horizonte: UFMG, 2007.
AGAMBEN, G. Arte, inoperatividade, política. In: AGAMBEN, G. Marramao. Rancière. Sloterdijk. Crítica do contemporâneo. Conferências Internacionais Serralves. Porto: Fundação Serralves, 2008, p. 39-49.
BACHELARD, G. A poética do devaneio. Trad. Alaim Marcel, Mario Laranjeiras. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2018.
BACHELARD, G. A poética do espaço. Trad. Antônio Pádua Danesi. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
BARTHES, R. O rumor da língua. 3. ed. Trad. Andrea Stahel M. Silva. São Paulo: Martins fontes, 2012.
BENJAMIN, W. O narrador – considerações sobre a obra de Nicolai Leskov. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouannet. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1986. p. 197-221.
BLANCHOT, M. O diário íntimo e a narrativa. In: BLANCHOT, M. O livro por vir. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005. p. 270-278.
BLANCHOT, M. O espaço literário. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.
BLANCHOT, M. A parte do fogo. Trad. Ana Maria Scherer. Rio de Janeiro: Rocco, 2011a.
CARRASCOZA, J. A. Catálogo de perdas. São Paulo: SESI-SP, 2017.
COUTO, M. E se Obama fosse africano? E outras intervenções. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
COUTO, M. Terra sonâmbula. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
COUTO, M. Cronicando. Lisboa: Caminho, 1991. p. 9-11.
DELEUZE, G. Crítica e clínica. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2011.
FOUCAULT, M. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Trad. Inês Autran Dourado Barbosa. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
LANDOWSKI, E. A carta como ato de presença. In: LANDOWSKI, E. Presenças do outro: ensaios de sociossemiótica II. Trad. Mary Amazonas Leite de Barros. Revisão da tradução Ana Claudia de Oliveira e Eric Landowski. São Paulo: Perspectiva, 2002. p. 165-181.
MAQUÊA, V. Entrevista com Mia Couto. Via Atlântica, v. 1, n. 8, p. 205-217, 2005. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/50021. Acesso em: 29 nov. 2022.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Monica Costa Neto. 3. ed. São Paulo: EXO experimental org.; Editora 34, 2009.
ZUMTHOR, P. Escritura e nomadismo: entrevistas e ensaios. Trad. Jerusa Pires Ferreira, Sonia Queiroz. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2005.
ZUMTHOR, P. Introdução à poesia oral. Trad. Jerusa Pires Ferreira, Maria Lucia Diniz Pocht, Maria Inês de Almeida. Belo Horizonte: UGMG, 2010.
ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.