Detheatricalization and Anti-Theatricality in Pessoa’s Static Theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2023i30p48-66

Keywords:

Fernando Pessoa, The Mariner, Theatricality, Statism, Modern and contemporary drama

Abstract

The article proposes to broaden the spectrum of the approach to the plays written by Fernando Pessoa, especially the “static drama in one tableau” The Mariner, a text systematically associated by numerous scholars with the symbolist collective imaginary and the dramatic work of Maurice Maeterlinck. To achieve this, an attempt is made to reposition Pessoa's dramaturgy in the direction of the multiple tradition of modern and contemporary drama, in the terms in which this is outlined by scholars whose research in associated with that of Jean-Pierre Sarrazac, such as Joseph Danan, Mireille Losco- Lena, Jean-Pierre Ryngaert and Arnaud Rykner. Based on this critical-theoretical perspective, Pessoa’s pioneering role will be defended in relation to other European playwrights, who from the second half of the 20th century onwards contributed to broaden the horizons of dramatic writing in the West.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Flávio Rodrigo Vieira Lopes Penteado Corrêa, Universidade Nova de Lisboa

Universidade Nova de Lisboa – UNL; Instituto de Estudos de Literatura e Tradição da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (IELT – NOVA FCSH) – Lisboa – Portugal – frpenteado@fcsh.unl.pt

References

DANAN, J. O texto à prova da cena/ a cena à prova do texto. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE DRAMATURGIA LETRA E ATO, 1, 2017, Campinas. MEDEIROS, E.; NEVES, L. de O.; PINHEIRO, L. (org.). Trad. André Carrico. Anais [...]. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2017, p. 10-18. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/edicoesletraeato/issue/view/60. Acesso em: 30 maio 2023.

EVREINOV, N. El teatro en la vida. Trad. Malkah Rabell. Buenos Aires: Leviatan, 1956.

FOLCO, A. Dramaturgie de Mallarmé. 2006. 493 f. Tese. (Doutorado em Estudos Teatrais) – Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3, Paris.

GOLDFEDER, A. Estrelas de Letras. Teatralidades do poema no Brasil pós-1970. eLyra, Porto, n. 17, p. 199-223, jun. 2021. Disponível em: https://elyra.org/index.php/elyra/article/view/391. Acesso em: 30 maio 2023.

JARRY, A. Da inutilidade do teatro no teatro. In: REBELLO, L. F. Teatro moderno: caminhos e figuras. 2. ed. revista e aumentada. Lisboa: Prelo, 1964. p. 129-132.

LOSCO-LENA, M. La scène symboliste (1890-1896): Pour um théâtre spectral. Grenoble: ELLUG-Université Stendhal, 2010.

LOURENÇO, E. Pessoa: uma teatralidade sem teatro. In: LOURENÇO, E. O Lugar do Anjo. Crítica Pessoana II (1983-2017). Ed. Pedro Sepúlveda. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2022. p. 165-170.

MAETERLINCK, M. Le tragique quotidien. In: MAETERLINCK, M. Le trésor des humbles. 32. ed. Paris: Societé du Mercure de France, 1902, p. 179-201. Disponível em: https://archive.org/details/letrsordeshumbl01maetgoog. Acesso em: 30 maio 2023.

MAETERLINCK, M. Um teatro de androides. Trad. Lara Biasoli Moler. Pitágoras, 500, Campinas, v. 3, n. 1, p. 89-92, 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8634738. Acesso em: 30 maio 2023.

MARCHAL, B. La religion de Mallarmé. Paris: José Corti,1988.

MARCHAL, B. Salomé: entre vers et prose: Baudelaire, Mallarmé, Flaubert, Huysmans. Paris: José Corti, 2005.

MALLARMÉ, S. Rabiscado no teatro. Trad. Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

McGUINNESS, P. Mallarmé, Maeterlinck and the symbolist via negativa of theatre. In: ACKERMAN, A.; PUCHNER, M. (org.). Against theatre: creative destructions on the modernist stage. Basinkstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2007, p. 149-167.

OLIVEIRA, B. M. de. O teatro como festa: uma introdução à teoria teatral de Georg Fuchs. In: PEREIRA, D. (org.). A transversalidade da prática do profissional de História, v. 2. Ponta Grossa-PR: Atena, 2019, p. 138-146.

PENTEADO, F. R. Pessoa dramaturgo (tradição, estatismo, deteatrização). 2021. 409f. Tese (Doutorado em Literatura Portuguesa) – Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8150/tde-25062021-203240. Acesso em: 30 maio 2023.

PESSOA, F. Poemas dramáticos. Ed. Eduardo Freitas da Costa. Lisboa: Ática, 1952.

PESSOA, F. Páginas de estética e de teoria e crítica literárias. Ed. Georg Rudolf Lind e Jacinto do Prado Coelho. 2. ed. Lisboa: Edições Ática, 1973.

PESSOA, F. Correspondência: 1905-1922. Ed. Manuela Parreira da Silva. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

PESSOA, F. Teoria da heteronímia. Ed. Fernando Cabral Martins e Richard Zenith. Lisboa: Assírio & Alvim, 2012.

PESSOA, F. Teatro estático. Ed. Filipa de Freitas e Patricio Ferrari, com a colaboração de Claudia J. Fischer. Lisboa: Tinta-da-china, 2017.

PUCHNER, M. Stage Fright: modernism, anti-theatricality & drama. Baltimore: John Hopkins University Press, 2002.

RAMOS, L. F. Mimesis performativa: a margem de invenção possível. São Paulo: Annablume/FAPESP, 2015.

REBELLO, L. F. Teatro moderno: caminhos e figuras. 2. ed. revista e aumentada. Lisboa: Prelo, 1964.

REBELLO, L. F. O teatro simbolista e modernista: (1890-1939). Lisboa: Instituto de Cultura Portuguesa, 1979.

RÖHL, R. O teatro de Heiner Müller: modernidade e pós-modernidade. São Paulo: Perspectiva, 1997.

RYKNER, A. O reverso do teatro: dramaturgia do silêncio da idade clássica a Maeterlinck. Trad. Dóris Graças Dias. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004.

RYKNER, A. Les mots du théâtre. Toulouse: Presses Universitaires du Mirail, 2010.

RYNGAERT, J.-P. Introdução à análise do teatro. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

SARRAZAC, J.-P. (org.). Mise en crise de la forme dramatique (1880-1910). Atas do colóquio realizado em 10-11-12 de dezembro de 1998 pelo Grupo de Pesquisa sobre o Drama Moderno e Contemporâneo do Instituto de Estudos Teatrais da Universidade Sorbonne Nouvelle – Paris 3, Louvain-la-Neuve, Études théâtrales, n. 15-16, 1999.

SARRAZAC, J.-P. (org.). Léxico do drama moderno e contemporâneo. Trad. André Telles. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

SARRAZAC, J.-P. Poética do drama moderno: de Ibsen a Koltès. Trad. Newton Cunha, J. Guinsburg e Sonia Azevedo. São Paulo: Perspectiva, 2017.

SEPÚLVEDA, P. Os livros de Fernando Pessoa. Lisboa: Ática, 2013.

SZONDI, P. Teoria do drama moderno [1880-1950]. Trad. Raquel Imanishi Rodrigues. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

WILLIAMS, K. Anti-theatricality and the limits of Naturalism. In: ACKERMAN, A.; PUCHNER, M. (org.). Against theatre: creative destructions on the modernist stage. Basinkstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2007, p. 95-111.

ZOLA, E. Prefácio de Teresa Raquin. In: REBELLO, L. F. Teatro moderno: caminhos e figuras. 2. ed. revista e aumentada. Lisboa: Prelo,

Published

2023-07-13

How to Cite

Vieira Lopes Penteado Corrêa, F. R. (2023). Detheatricalization and Anti-Theatricality in Pessoa’s Static Theater. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (30). https://doi.org/10.23925/1983-4373.2023i30p48-66

Issue

Section

Articles