Rapunzel and Quibungo in the literary PNLD:

representation, authorship and negrism in adaptations of fairy tales

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2023i31p80-99

Keywords:

Children's Literature, Adapted classics, Representativeness, Identity, Place of speech

Abstract

This article analyzes the adapted version of the work Rapunzel and Quibungo approved by PNLD Literário - 2018. The work adapted by Cristina Agostinho and Ronaldo Simões takes up a tale rescued by the Brothers Grimm, featuring Rapunzel and the black prince, as well as Quibungo, the animal -bogeyman of African oral culture, set in Bahia in the space of Lagoa do Abaeté. The article develops a reflection on the representation of black children through characters adapted from literature, whose content reproduced, over centuries, the Eurocentric environment and vision. In this wake, a discussion is developed about the representation, formation and valorization of black identity, black authorship and Negrism, based on discussions of authors such as Hall (2016), Oliveira (2021) Gomes (2012), Castilho (2004) and Dalcastagnè (2012), pointing to the need to include black authors and their productions in the publishing field, especially in reading incentive programs such as PNLD Literário.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Betty Bastos Lopes Santos, Universidade Estadual da Bahia - UNEB

Graduated in Vernacular Letters with specialization in Portuguese Language and Respective Literatures from the State University of Feira de Santana (UEFS)-2001. She is a teacher of Portuguese Language and Literature - Secretary of Education of the State of Bahia. He has experience in the area of ​​Letters, with emphasis on Letters. Specialized in Special Education at the State University of Feira de Santana (UEFS)-2008. Completed the Specialization in Linguistics and Teaching-Learning of the Portuguese Language at the State University of Feira de Santana (UEFS)-2013. Master Professor at the Professional Master's Degree in Letters -PROFLETRAS (UNEB), Campus V - Santo Antônio de Jesus (2016). Doctoral student of the Graduate Program in Language Studies - PPGEL -UNEB 2021.2.

Luciana Sacramento Moreno Gonçalves, Universidade Estadual da Bahia - UNEB

Doutora em Linguística e Letras (PUCRS), Professora Adjunta do Departamento de Educação Campus
XIII (UNEB) e Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Estudo de Linguagens – PPGEL
(UNEB). Lattes: http://lattes.cnpq.br/3833587800945065. E-mail: lusamog@gmail.com. https://orcid.org/0000-0003-2404-7252.

References

AGOSTINHO, C.; COELHO, R. S. Rapunzel e o Quibungo. Belo Horizonte: Editora Mazza, 2012. (Coleção De lá pra cá).

AGOSTINHO, C.; COELHO, R. S. Rapunzel e o Quibungo. Manual do Professor. Belo Horizonte: Editora Mazza, 2012. (Coleção De lá pra cá).

ARIÈS, P. História social da criança e da família. Trad. Dora Flaksman. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

BETTELHEIM, B. A Psicanálise dos Contos de Fadas. Trad. Arlene Caetano. 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

BRASIL. Lei n. 10.639/2003. Altera a lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática "história e cultura afro-brasileira" e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 20 nov. 2023.

CARVALHO, A. E. de; CARVALHO, J. M. de; CARVALHO, M. S. de. Histórias que a Cecília contava. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

CASTILHO, S. D. de. A representação do negro na Literatura Brasileira: novas perspectivas. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 7, n. 1, p. 103-113, 2 fev. 2004. Paraná. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/684/68470108.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.

COELHO, N. N. O conto de fadas: símbolos mitos arquétipos. São Paulo: DCL, 2003.

CUTI. Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro Edições, 2010.

DALCASTAGNÈ, R. Um território contestado: literatura brasileira contemporânea e as novas vozes sociais. Vinhedo: Editora Horizonte; Rio de Janeiro: Uerj, 2012.

DEBUS, E. A temática da cultura africana e afro-brasileira na literatura para crianças e jovens. São Paulo: Cortez: Centro de Ciências da Educação, 2018. [livro eletrônico].

GOMES, N. L. Sem perder a raiz: corpo e cabelo como símbolos da integridade negra. 3. ed. rev. amp. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

HALL, S. Representação e cultura. Trad. Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio: Apicuri, 2016.

MACHADO, A. M. Contos de Fadas de Perrault, Grimm, Andersen e outros. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 2010.

OLIVEIRA, L. H. S. de. Negrismo: percursos e configurações em romances brasileiros do século XX (1928 a 1984). Belo Horizonte: Mazza, 2013.

ROCHA, P. H. B. da; MAGALHÃES, J. L. Q. de M.; OLIVEIRA, P. M. P. de. Decolonialidade a partir do Brasil. Belo Horizonte: Editora Dialética, 2020.

SANTOS, B. B. L.; GONÇALVES, L. S. M. A presença de autores negros no PNLD Literário: de que lugar estamos falando? Revista Tabuleiro de Letras, v. 17, n. 01, p. 326-340, jan./jun. 2023. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/index. Acesso em: 03 mar. 2023.

SOUSA SANTOS, B. Construindo as Epistemologias do Sul: antologia essencial. Volume I: Para um pensamento alternativo de alternativas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2018.

TATAR, M. Contos de fadas: edição comentada e ilustrada. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

Published

2023-12-19

How to Cite

Santos, B. B. L., & Gonçalves, L. S. M. (2023). Rapunzel and Quibungo in the literary PNLD: : representation, authorship and negrism in adaptations of fairy tales. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (31), 80–99. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2023i31p80-99