Shop window ghosts
“A loja feminina” by Carlos Drummond de Andrade
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p175-195Keywords:
Brazilian modern poetry, Farewell, Nymph, Image, ErosAbstract
This article proposes another way of looking Drummond’s poetry through the analysis of “A loja feminina”. Based on a montage methodology of times, genres and different artistic languages, we seek to open, in a ghostly and erotic way (without forgetting the ambiguity of eroticism seen by Georges Bataille), a poem that, in a scenic game of mirrors, artifices and ornaments, explores the fascination of the word made image, the image made word. At the denouement of the dramatic scene, reader and poet dissolve into the “enigma of permuting forms” to remain as one more, among others, names of the Nymph, this singular theoretical character of Aby Warburg, re-proposed in contemporary times by Georges Didi-Huberman, spectral presence invading the verses. In the late movements of this unstable poetic work, we discover a more intense life – the life of images, thought by names as Baudelaire, Walter Benjamin, Giorgio Agamben and Emanuele Coccia.
Downloads
Metrics
References
AGAMBEN, G. Estâncias: a palavra e o fantasma na cultura ocidental. Trad. Selvino José Assmann. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.
AGAMBEN, G. Nudez. Trad. Davi Pessoa Carneiro. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015. (Filô/Agamben).
ANDRADE, C. D. de. Poesia Completa e Prosa. Rio de Janeiro: Cia. José Aguilar, 1973.
ANDRADE, C. D. de. Amar se aprende amando: poesia de convívio e de humor. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 1985.
ANDRADE, C. D. de. Corpo. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 1987.
ANDRADE, C. D. de. Farewell. Rio de Janeiro: Record, 1996.
ANDRADE, M. de. A Poesia em 1930. In: ANDRADE, M. de. Aspectos da literatura brasileira. 6. ed. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 2002.
ANTELO, R. Potências da imagem. Chapecó: Argos, 2004.
BATAILLE, G. O Erotismo. Trad. Antonio Carlos Viana. Porto Alegre: L&PM, 1987.
BAUDELAIRE, C. O Pintor da Vida Moderna. Trad. e notas Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. (Coleção Mimo; 7).
BELTING, H. Pour une anthropologie des images. Trad. Jean Torrent. Paris: Éditions Gallimard – Le Temps des Images, 2004.
BENJAMIN, W. Magia e Técnica, Arte e Política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 6. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1993.
BENJAMIN, W. Passagens. Org. Willi Bolle; colaboração Olgária Chain Féres Matos. Trad. do alemão Irene Aron, trad. do francês Cleonice Paes Barreto Mourão; revisão técnica Patrícia de Freitas Camargo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
CALASSO, R. La locura que viene de las ninfas. Trad. Teresa Ramírez Vadillo e Valerio Negri Previo. Espanha: Sexto Piso, 2008.
COCCIA, E. A vida sensível. Trad. Diego Cervelin. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2010.
COCCIA, E. A vida das plantas: uma metafísica da mistura. Trad. Fernando Scheibe. Desterro [Florianópolis]: Cultura e Barbárie, 2018.
DIDI-HUBERMAN, G. Ouvrir Vénus: Nudité, rêve, cruaté. Paris: Gallimard, 1999.
DIDI-HUBERMAN, G. Ninfa Moderna: Essai sur le drapé-tombé. Paris: Gallimard, 2002.
DIDI-HUBERMAN, G. Ninfa fluida: Essai sur le drapé-désir. Paris: Gallimard, 2015.
EINSTEIN, C. A arte do século 20 – 1. As Premissas. Trad. e posfácio: Maria Aparecida Barbosa. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2016.
FEDIDA, P. Le souffle indistinct de l’image. In: FEDIDA, P. La Part de l’œil, n. 9, Arts plastiques et psychanalyse II, 1993.
FREUD, S. O Inquietante. In: FREUD, S. História de uma neurose infantil: (“O homem dos lobos”): além do princípio do prazer e outros textos. Trad. e notas: Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
HEINICH, N. États de femme. L’identité féminine dans la fiction occidentale. Paris: Éditions Gallimard, 1996.
LISPECTOR, C. Uma aprendizagem ou O Livro dos prazeres. 9. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.
NAU, C. Machine-Aquarium: Claude Monet et la peinture submergée. Paris: MétisPresses, 2021.
PAZ, O. O Arco e a Lira. Trad. Olga Savary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.
STIGGER, V. Imagem-enxerto in: ALLOA, Emmanuel. O corpo da imagem A imagem do corpo. Trad. e organização: Helano Ribeiro. Porto Alegre: Zouk, 2021
WARBURG, A. A presença do antigo. Trad., organização e introdução Cássio Fernandes. Campinas: Editora da Unicamp, 2018.
WISNIK, J. M. Maquinação do Mundo: Drummond e a mineração. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.