Shop window ghosts

“A loja feminina” by Carlos Drummond de Andrade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p175-195

Keywords:

Brazilian modern poetry, Farewell, Nymph, Image, Eros

Abstract

This article proposes another way of looking Drummond’s poetry through the analysis of “A loja feminina”. Based on a montage methodology of times, genres and different artistic languages, we seek to open, in a ghostly and erotic way (without forgetting the ambiguity of eroticism seen by Georges Bataille), a poem that, in a scenic game of mirrors, artifices and ornaments, explores the fascination of the word made image, the image made word. At the denouement of the dramatic scene, reader and poet dissolve into the “enigma of permuting forms” to remain as one more, among others, names of the Nymph, this singular theoretical character of Aby Warburg, re-proposed in contemporary times by Georges Didi-Huberman, spectral presence invading the verses. In the late movements of this unstable poetic work, we discover a more intense life – the life of images, thought by names as Baudelaire, Walter Benjamin, Giorgio Agamben and Emanuele Coccia.

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Author Biography

Maura Voltarelli Roque, Universidade Estadual de Campinhas - UNICAMP

Maura Voltarelli é pesquisadora e crítica literária, possui mestrado em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (2014) (bolsista Fapesp) e doutorado em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (2019) (bolsista Fapesp), com estágio de pesquisa (bolsa BEPE/Fapesp) na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), em Paris, França, sob a supervisão de Georges Didi-Huberman. Recentemente, concluiu pesquisa de pós-doutorado sobre a obra de Carlos Drummond de Andrade junto ao Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada da Universidade de São Paulo (USP) (bolsista Fapesp), com período como pesquisadora visitante (bolsa BEPE/Fapesp) na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), em Paris, França, também sob a supervisão de Georges Didi-Huberman. Seus estudos e pesquisas mais recentes têm se voltado para um diálogo de natureza antropológica entre a palavra e a imagem, a literatura e as artes visuais, por meio do estudo da imagem da Ninfa, pensada por autores como Aby Warburg, Georges Didi-Huberman e Giorgio Agamben, na literatura brasileira. É autora do livro Amar, depois de perder: uma poética da Ninfa (2021), publicado pela Ofícios Terrestres Edições, além de uma série de artigos científicos na área de Literatura Brasileira, Teoria e Crítica Literária e Artes Visuais. Seu livro mais recente, O Sequestro da Ninfa, sobre a obra de Carlos Drummond de Andrade, fruto de pesquisa de pós-doutorado, está em processo de finalização, com publicação pela Ofícios Terrestres Edições para início de 2024.

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Published

2024-07-09

How to Cite

Roque, M. V. . (2024). Shop window ghosts: “A loja feminina” by Carlos Drummond de Andrade. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (32), 175–195. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p175-195