To listen and to read
podcasts as a means of encourage reading
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i33p367-382Keywords:
Reading mediation, Digital media, Literary podcasts, Education of readers, Literary readingAbstract
This article comes from the extension project “Podcast: pelo olhar de Carolina [Podcast: through Carolina´s eyes]”, coordinated by librarian/documentalist Hadassa Rodrigues, of Instituto Federal de Educação, ciência e Tecnologia/IFSP [Education, Science and Technologya Federal Institute] – São Paulo/Pirituba campus, with the objective of describing and analyzing the practice of mediating literary reading and the use of the podcast as a digital oral genre. The project, developed in 2023, produced literary podcasts and made them available on streaming platforms and institutional websites. The results showed that the use of digital media to mediate reading provides new spaces of interest for readers and authors, in order to bring them closer and connect them to the universe of literature, proving to be a tool updated to the demands of the 21st century in terms of content, offering possibilities for dynamic, creative and wide-ranging elaboration.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S. et al. (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015.
ANDRUETTO, M. T. A leitura, outra revolução. Trad. Newton Cunha. São Paulo: Sesc, 2017.
BARROS, M. H. T. C. et al. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: Ed. FA, 2006.
CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. 12. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2009.
CARVALHO, A. M. A. Taxonomia de Podcast: da criação à utilização em contexto educativo. In: Actas do encontro sobre podcasts. Braga: CIEd, 2009.
CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP, 1999.
COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2012.
FAILLA, Z. (org.). Retratos da leitura no Brasil. 4. ed. Rio de Janeiro: Sextante; São Paulo: Instituto Pró-livro, 2016.
FERREIRA, F. T. As novas tecnologias(da) na (in)formação: a informática e os audiovisuais na criação e na execução de apresentações. Portugal: Porto editora, 1995.
FREIRE, E. P. A. Podcast na educação brasileira: natureza, potencialidades e implicações de uma tecnologia da comunicação. 2013. 338 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14448. Acesso em: 4 set. 2024.
FREIRE, P. Educação e mudança. Trad. Moacir Gadotti e Lilian Lopes Martin. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 42. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil. 5. ed. São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura-no-brasil-2/a-pesquisa-5a-edicao/. Acesso em: 02 set. 2024.
MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Penso, 2018.
PAZ, O. O Arco e a lira. Trad. Ari Roitman e Paulina Wacht. São Paulo: Cosac & Naify, 2012.
ROJO, R. Textos multimodais. In: Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para alfabetizadores. Belo Horizonte: UFMG/Ceale, 2016. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/textos-multimodais. Acesso em: 02 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.