Aesthetic and structural effects of the transposition from orality to writing in orikis by Cláudio Daniel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p256-273

Keywords:

Poetics, Literay Theory, Livro dos Orikis, Cláudio Daniel, Intermedial Transposition

Abstract

This work aims at examining the fluctuations in imagery, aesthetics and structure observable in the production of poems of the oriki genre outside the space of Afro-religious orality, so as to understand the reconfigurations of the poetic genre in contemporary works in relation to traditional models registered in the Yoruba territory. To this end, the productions of Pierre Verger (1999), Antonio Risério (1992, 1996) and Sìkírù Sàlámi (1990) will be evoked to investigate the orikis produced by Cláudio Daniel (2020). This investigation notes that there are significant differences in the production of aesthetic meanings in the merely written works of the poet under analysis. From the indicated authors and the reflections based on Literary Theory, it is possible to notice that the work is a poetic creation and an intermedial transposition of an oral genre to a written one.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rogério Caetano Almeida, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doutor em Literatura Portuguesa pela Universidade de São Paulo, atua como professor de Teoria Literária na UTFPR. Desenvolve  pesquisas e orienta trabalhos relacionados ao grotesco, ao fantástico e ao absurdo em literatura e outras linguagens. Também desenvolve pesquisas e projetos de extensão voltados para o uso da intermidialidade na educação básica.

Edson Lucas Cardozo, UTFPR

Formado em Letras pela UTFPR/Curitiba. Atua como professor na Secretaria Estadual de Educação e trabalhou como voluntário no Cursinho Solidário. Foi bolsista PIBID e neste momento pleiteia uma bolsa CAPES. Pesquisa o absurdo na obra do poeta Alexandre Guarnieri. 

References

BÂ, A. H. A Tradição Viva. In: KI-ZERBO J. (ed.). História geral da África, I: Metodologia e pré-história da África. 2. ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000042769_por . Acesso em: 12 abr. 2024.

DANIEL, C. Marabô Obatalá. Curitiba: Kotter Editorial, 2020.

KILEUY, O.; OXAGUIÃ, V. O candomblé bem explicado: Nações Bantu, Iorubá e Fon. Rio de Janeiro: Pallas Editora, 2009.

RISÉRIO, A. De Oriquis. Afro-Ásia, Salvador, n. 15, p. 36-55, 1992. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/afroasia/article/view/20833. Acesso em: 12 abr. 2024.

RISÉRIO, A. Oriki orixá. São Paulo: Editora Perspectiva, 1996.

SÀLÁMI, S. A Mitologia dos Orixás Africanos. Coletânea de Àdúrà (Rezas), Ibá (Saudações), Oríkì (Evocações) e Orin (Cantigas) usados nos cultos aos orixás na África (Em iorubá com tradução para o português). v. I - Sàngó/ Xangô; Oya/Iansã; Òsun/Oxum e Obà/Obá. São Paulo: Odùdúwà, 1990.

VERGER, P. Notas sobre o culto aos orixás e voduns na Bahia de Todos os Santos, no Brasil, e na antiga costa dos escravos, na África. São Paulo: Edusp, 1999.

Published

2024-07-09

How to Cite

Almeida, R. C., & Cardozo, E. L. (2024). Aesthetic and structural effects of the transposition from orality to writing in orikis by Cláudio Daniel. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (32), 256–273. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p256-273