Weaving memories
reflections on absence and testimony in poetry and photography in times of dictatorship
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p155-174Keywords:
Affonso Romano de Sant'Anna, Gustavo Germano, Testimonial literature, Civil-military dictatorship, Poetry and visual artAbstract
With a view to analyzing the literary representation of those who disappeared/were killed by the civil-military dictatorship in Brazil, which occurred between 1964 and 1985, this paper establishes a dialogue between the poem “Os desaparecidos” (1984), by Affonso Romano de Sant'anna, and photographs from the work Ausenc'as (2012), by Argentinian Gustavo Germano. The latter produced a series of photographs about families whose members disappeared during both the Argentinian and Brazilian dictatorships. When analyzing the verbal and non-verbal poetic works proposed in this paper, we notice that poetry and other forms of visual art play a crucial role in testimonial literature, enabling not only the creative expression of personal experiences, but also a deeper understanding of lived reality. The theoretical foundation is based on reflection of scholars in the field of “testimonial literature”, such as Márcio Seligmann-Silva (2008), Jaime Ginzburg (2017) and Wilberth Salgueiro (2021).
Downloads
Metrics
References
CARVALHO, J. M. Affonso Romano de Sant’Anna, poeta do tempo. Revista de Letras, Curitiba, n. 14, p. 1-7, 2011. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/rl/article/view/2327. Acesso em: 23 jun. 2024.
COUTO, R. C. História indiscreta da ditadura e da abertura – 1964-85. Rio de Janeiro: Record, 2003.
DIDI-HUBERMAN, G. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.
FERRAZ, M. O testemunho poético no limiar da lírica moderna. Goiânia: UFG, 2022.
FUSTINONI, C. F.; CANJATO, Â. O luto dos familiares de desaparecidos na Ditadura Militar e os movimentos de testemunho. Psicologia USP, São Paulo, v. 30, p. 1-9, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/cS4JHgWVpWcpTVSyq3rNvFk/. Acesso em: 23 jun. 2024.
GERMANO, G. Ausenc’as. Disponível em: https://www.gustavogermano.com/portfolio/ausencias-argentina-2006/. Acesso em: 23 jun. 2024.
GINZBURG, J. Literatura, violência e melancolia. Campinas: São Paulo, 2017.
DE MARCO, V. A literatura de testemunho e a violência de estado. Lua nova: Revista de Cultura e Política, São Paulo, n. 62, p. 45-68, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/QDGzySCvq7RH8YwGGvJzqzr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 jun. 2024.
ORLANDI, E. P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 10. ed. São Paulo: Editora Unicamp, 2011.
PINTO, M. J. O delito do desaparecimento forçado de pessoas no Brasil: insegurança jurídica e hipótese punitiva. 2018. 314 f. Tese (Doutorado em Direito) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Direito, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018. https://tede.pucsp.br/handle/handle/21297 Acesso em: 29/04/2024.
SANT’ANNA, A. R. Poesia reunida - 1965-1999. v. 2. Porto Alegre: L&PM, 2007.
SALGUEIRO, W. O testemunho na literatura: representações de genocídios, ditaduras e outras violências. Vitória: EDUFES, 2021.
SANTOS, A. C. L.; OLIVEIRA, M. Entre o afetivo e o político: o ensaio Ausências, de Gustavo Germano, como reconfigurado das memórias da ditadura. Conexão – Comunicação e Cultura, Caxias do Sul, v. 16, n. 31, p. 255-274, jan./jun. 2017. Disponível em: https://www.repositorio.ufop.br/bitstream/123456789/9647/1/ARTIGO_EntreAfetivoPolítico.pdf. Acesso em: 23 jun. 2024.
SELIGMANN-SILVA, M. Narrar o trauma – A questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 65-82, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pc/a/5SBM8yKJG5TxK56Zv7FgDXS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jun. 2024.
Vermelho, Prosa, Poesia e Arte. Poesia de resistência. Disponível em: https://vermelho.org.br/2015/04/02/poesia-de-resistencia/. Acesso em: 23 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.