Ouroboros

a poetic figure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p134-154

Keywords:

Alchemy, Heberto Helder, Cobra, Metaphor, Metamorphoses

Abstract

The essay explores the relationship between – the alchemical image – and the poetry of Herberto Helder in Cobra, highlighting the influence of world perception and interartistic philosophical connections. Initially, alchemical studies will be used so as to understand the image of the ouroboros as transmutation, conjunction of opposites, prima materia, and philosopher’s stone, as well as a self-fecundating, autophagic and autopoietic gesture. Subsequently, the essay traces the ouroboros’s presence in Helder’s text, by investigating how this image operates within poetic language and how it extends the significance of the ouroboric figure. The intersection among poetry, image, and alchemy examines how the text organizes linguistic and visual elements of transformative force, by synthesizing such diverse materials. The essay concludes that Helder’s writing proves fertile when associated with alchemical images, creating a new texture of meaning, fostering reflection on the nature of artistic and philosophical creation, emphasizing the perpetual transmutation of matter and the interconnection among various forms of expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Sérgio Valadas das Neves, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa - FLUL

Licenciado em Estudos Artísticos, na variante de Artes do Espectáculo, e mestre em Estudos Comparatistas, com a dissertação Urfaust e Heinrich von Ofterdingenum estudo comparatistas à luz do pensamento alquímico.

References

ANTUNES, P. Herberto Helder, Cobra, dispersão poética: edição evolutiva. 2011, 95p. Projecto (Mestrado em Edição de Texto) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa.

ARGENTINA, G. A. (ed.). Il segreto della polvere di proiezione, prezioso dono di Dio: il giardino delle ricchezze. Roma: Edizioni Mediterranee, 1983.

BALCAROVÁ, M. Die Schlange als Reflexionsmittel in den Künstlertexten der deutschen Romantik. 2016, 222 p. Tese (Doutorado em Estudos Germanísticos) – Universidade de Karlova, Praga. Disponível em: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/83827. Acesso em: 27 maio 2024.

BEESE, M. Novalis: Leben und Werk. Rostock: Neuer Hochschulschriftenverlag, 2000.

BENDER, C., HENSEL, T., SCHÜTTPELZ, E. Schlangenritual: Der Transfer der Wissensformen vom Tsu’ti’kive der Hopi bis zu Aby Warburgs Kreuzlinger Vortrag. Berlim: Akademie Verlag, 2007.

CAMPBELL, J. The Hero with a Thousand Faces. Nova Jersey: Princeton University Press, 2004.

CANSELIET, E. (ed.). L’Alchimie et son Livre Muet: mutus liber. Paris: Jean-Jacques Pauvert, 1967 [La Rochelle, 1677].

CENTENO, Y. K. A alquimia e o Fausto de Goethe. Lisboa: Arcádia, 1983.

CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário dos Símbolos. Trad. Cristina Rodrigues e Artur Guerra. Lisboa: Teorema, 1999.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Trad. Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

DERRIDA, J. A farmácia de Platão. Trad. Rogério da Costa. São Paulo: Iluminuras, 2005.

DIOGO, A. L. Herberto Helder: poesia e trauma. In: AGRÒ, E. F. Rivista di studi portoghesi e brasiliani. Pisa e Roma: Istituti Editoriali e Poligrafici Internazionali, 2002, p. 27-54.

FARRA, M. L. A Alquimia da Linguagem: leitura da cosmogonia poética de Herberto Helder. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 1986.

GRAY, R. D. Goethe, the Alchemist: a Study of Alchemical Symbolism in Goethe’s Literary and Scientific Works. Nova Iorque: Cambridge University Press, 2010.

GUEDES, M. E. Herberto Helder: Poeta Obscuro. Lisboa: Moraes Editores, 1979.

HELDER, H. Cobra. Lisboa: & etc, 1977.

HELDER, H. Photomaton & vox. Lisboa: Assírio e Alvim, 1979.

HELDER, H. Cena vocal com fundo visual de Cruzeiro Seixas. Diário de Notícias. Lisboa, p. 17, 19 de Junho, 1980. Disponível em: https://www.triplov.com/herberto_helder/Cruzeiro-Seixas/index.html. Acesso em: 27 maio 2024.

HELDER, H. Cinemas. Relâmpago, Lisboa, Fundação Luís Miguel Nava e Relógio d’Água, n. 3, p. 7-8, Outubro de 1998.

HELDER, H. Servidões. Porto: Assírio & Alvim, 2013.

HELDER, H. Poemas completas. Rio de Janeiro: Tinta-da-China, 2016.

HOCKE, G. R. Die Welt als Labyrinth: Manierismus in der europäischen Kunst und Literatur. Hamburgo: Rowohlt, 1987.

JUNG, C. G. Die Archetypen und das kollektive Unbewusste. Gesammelte Werke. v. 9. Brisgóvia: Walter-Verlag, 1976.

KIRCHWEGER, A. Golden Chain Homeri. São José: AMORC, 2016.

LENNEP, J. Art et alchimie: étude de l’iconographie hermétique et de ses influences. Bruxelas: Meddens 1966.

LENNEP, J. Alchimie: contribution à l’histoire de l’art alchimique. Bruxelas: Crédit Communal, 1985.

MAFFEI, L. Herberto Helder, sim, o poema contínuo. Diadorim, Rio de Janeiro, v.1, p. 169-180, 2006. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/diadorim/article/view/3844. Acesso em: 27 maio 2024.

MAFFEI, L. Do mundo de Herberto Helder. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2017.

MARTELO, R. M. Os nomes da obra: Herberto Helder ou o poema contínuo. Lisboa: Documenta, 2016.

MIRANDA, R. N. Modos de ver, modos escrever: da imagem e da escrita em Herberto Helder e em Jean-Luc Godard. Porto: Instituto de Literatura Comparadas Margarida Losa e Edições Afrontamento, 2019.

PESSOA. F. A procura da verdade oculta. Lisboa: Europa-América, 1986.

PREISENDANZ, K. Aus der Geschichte des Uroboros. In: HERMANN, F.; TREUTLEIN, W. Brauch und Sinnbild. Karlsrue: Südwestdeutsche Druck- und Verlagsgesellschaft, 1940, p. 194-209.

RAMPLING, J. Eine geheime Sprache: die Ripley-Bildrollen. In: DUPRÉ, S. Kunst und Alchemie: das Geheimnis der Verwandlung. Munique: Hirmer, 2014, p. 38-57.

ROMMEL, G. Geheimnisvolle Zeichen: Alchemie, Magie, Mystik und Natur bei Novalis. Lípsia: Edition Leipzig, 1998.

ROOB, A. O museu hermético: alquimia e misticismo. Trad. Tersa Curvelo. Colónia: Taschen, 2006.

SAMUELS, A. Jung e os pós junguianos. Trad. Eva Lucia Salm. Rio de Janeiro: Imago, 1999.

SCHÜTT, H.-W. Auf der Suche nach dem Stein der Weisen: Die Geschichte der Alchemie. Munique: Beck, 2000.

SOUZA, J. C. Os Pensadores: pré-socráticos. São Paulo: Nova Cultural, 2000.

THAPAR, R. Sakuntala: Texts, Readings, Histories. Nova Iorque: Columbia University Press, 2011, p.197-217.

VALENTINUS, B. Last Will and Testament. São José: AMORC, 2016.

Published

2024-07-09

How to Cite

das Neves, S. V. (2024). Ouroboros: a poetic figure. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (32), 134–154. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p134-154