Poetic imagination and culture complex

a bachelardian reading of Fiama Hasse Pais Brandão’s swans

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p196-215

Keywords:

Portuguese poetry, Poesia portuguesa; Gaston Bachelard; Imagem poética; Tradição; Imaginação material, Poetic Image, Tradition, Material imagination

Abstract

This essay aims at understanding how important concepts by Gaston Bachelard such as poetic image, material imagination and culture complex may contribute to the reading of poet Fiama Hasse Pais Brandão, particularly her poems which reconfigure the relationship between poetic tradition and the theme of the swan’s song. Central to Portuguese poetry’s revolution after Poesia 61, to which the image is an important theme, Brandão’s work has “revolutionized the primitive imaginism” (Cruz, 2008). The transformative potential of the poetic image, in dialogue with worn out literary topoi (Bachelard, 2016) is mirrored in the way this Portuguese poet creates original poetic images which renew her relationship with tradition. Thus, we aim at contributing to new readings of an important poet, and to the recognition of Gaston Bachelard’s topicality in literary criticism today.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Erica Martinelli Munhoz, Universidade Estadual de Campinhas - Unicamp

Doutora em Teoria Literária pelo Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp, com a tese "'Não há nada entre nós': Uma (im)possível tradição poética de mulheres no imaginário de Ana Cristina Cesar, Adília Lopes e Patti Smith", defendida em setembro de 2023. Mestre em Teoria Literária pelo IEL, Unicamp, com a dissertação "As luvas, as lâminas, o estilete da sua arte: intertextualidade e leitura feminina em Ana Cristina Cesar". Graduada em Letras pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP.

References

BACHELARD, G. O ar e os sonhos: ensaio sobre a imaginação do movimento. Trad. Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BACHELARD, G. A poética do espaço. Trad. Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

BACHELARD, G. A água e os sonhos: Ensaio sobre a imaginação da matéria. Trad. Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2016.

BRANDÃO, F. H. P. Cenas vivas. Lisboa: Relógio D’Água, 2000.

BRANDÃO, F. H. P. Obra breve: Poesia Reunida. Lisboa: Assírio e Alvin, 2017.

CORTEZ, A. C. Poesia 61 hoje: Uma necessária heterodoxia. Colóquio Letras, n. 177, p. 28-45, maio 2011. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/77001. Acesso em: 21 jun. 2024.

CRUZ, G. A vida da poesia: Textos críticos reunidos. Lisboa: Assírio e Alvim, 2008.

DA COSTA, C. H. Símbolo, complexo e mito: o mistério Bachelard. Alea. Rio de Janeiro. v. 20/3. p. 75-95, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/alea/a/x8MFvbgNKyyDMqRZHrRcfmy/. Acesso em: 21 jun. 2024.

DA SILVA, J. A. O. C. Fiama Hasse Pais Brandão: uma poesia para o futuro. In: RODRIGUES, E.; SOUSA, R. A dinâmica dos olhares: Cem anos de literatura e cultura em Portugal. Lisboa: CLEPUL, 2017.

DAL FARRA, M. L. O Cisne e Seu Canto: Leitura dos Poemas de Fiama por Adília Lopes ou Fiama na Letra de Adília. Abertura ao Congresso Internacional de Língua Portuguesa “Filosofia e Poesia” da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, dias 13 e 14 de abril, 2015.

FERREIRA, A. Dicionário de imagens, símbolos, mitos, termos e conceitos bachelardianos. Londrina: Eduel, 2013.

FRIAS, J. M. The Chanto of Images: Fiama and indifference. Portuguese Studies, v. 36, n. 2, p.160-176, 2020.

GESTEIRA, S. M., SECCO, C. L. T.; SILVEIRA, J. F. Entrevista Joana Matos Frias. Diadorim, Rio de Janeiro, v. 11, p. 03-07, jul. 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/334663260_Entrevista_Joana_Matos_Frias_Portugal. Acesso em: 21 jun. 2024.

MARTELO, R. M. A “fala perfeita” de Fiama. Ex Aequo, n. 9, p. 69-75, 2003. Disponível em: https://exaequo.apem-estudos.org/artigo/a-fala-perfeita-de-fiama. Acesso em: 21 jun. 2024.

MUNHOZ, E. M. “Não há nada entre nós”: Uma (im)possível tradição poética de mulheres no imaginário de Ana Cristina Cesar, Adília Lopes e Patti Smith. 2023. 487 f. Tese (Doutorado em Teoria Literária). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas – Unicamp, Campinas – SP, 2023. Disponível em: https://www.repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1372872. Acesso em: 04 jul. 2024.

RICOEUR, P. Do texto à ação: Ensaios de hermenêutica II. Trad. Alcino Cartaxo e Maria José Sarabando. Lisboa: Rés, 1990.

YEATS, W. B. The Collected Poems 1889-1939. Londres: Palgrave Macmillan, 1989.

Published

2024-07-09

How to Cite

Martinelli Munhoz, E. (2024). Poetic imagination and culture complex: a bachelardian reading of Fiama Hasse Pais Brandão’s swans. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (32), 196–215. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p196-215