The uncanny as a literary strategy in narratives of femicide
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-4373.2025i35p119-136Keywords:
Uncanny, Feminicide, Crime fiction, Trauma narrativeAbstract
This article investigates the narrative of the uncanny (insólito) as an aesthetic, epistemological, and political strategy in four literary works: three that reimagine real cases of feminicide — Aracelli, meu amor (1976), by José Louzeiro; Garotas mortas (2018), by Selva Almada; Um crime bárbaro (2022), by Ieda Magri — and one fictional work that addresses similar crimes: Sinfonia em branco (2001), by Adriana Lisboa. The study proposes a cartography of the uncanny, examining how it manifests differently in each narrative according to their formal and symbolic contours. The uncanny operates as a tool for fictionalizing trauma, creating zones of instability that disrupt traditional reading contracts and conventions of crime fiction. The analysis draws on García (2012), Roas (2014), Covizzi (1978), and Prada Oropeza (2006). Whether through the voice of a psychic, a childhood monster, a mythical figure, or the narrator’s dreams, the uncanny calls the reader to an ethical form of listening to what resists representation.
References
ALMADA, S. Garotas mortas. Trad. Sérgio Molina. São Paulo: Todavia, 2018.
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. v. 1.
BOURDIEU, P. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
CHANADY, A. The literary fantastic: from fiction to theory. Ithaca: Cornell University Press, 1992.
DERRIDA, J. Spectres de Marx: l’État de la dette, le travail du deuil et la nouvelle Internationale. Paris: Galilée, 1994.
FELMAN, S.; LAUB, D. Testimony: crises of witnessing in literature, psychoanalysis, and history. New York: Routledge, 1992.
FURTADO, F. O fantástico modal: estrutura e discurso nas ficções de mistério e assombro. São Paulo: Perspectiva, 2007.
GAGNEBIN, J. M. Lembrar escrever, escutar: ensaios sobre a escrita, a ética e a violência. São Paulo: Editora 34, 2006.
GARCÍA, A. A banalização do insólito na narrativa de ficção como marca distintiva de um outro e novo gênero literário, o insólito banalizado. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2012.
KEHL, M. R. O tempo e o cão: a atualidade das depressões. São Paulo: Boitempo, 2010.
LISBOA, A. Sinfonia em branco. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.
LOUZEIRO, J. Aracelli, meu amor. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.
MAGRI, I. Um crime bárbaro. Rio de Janeiro: Faria e Silva, 2022.
NANCY, J. À escuta. Trad. Fernando Scheibe. Campinas: Papirus, 2007.
OROPEZA, R. P. Análisis e interpretación del discurso narrativo-literario. Zacatecas: Universidad Autónoma de Zacatecas, 2006.
PINKOLA ESTÉS, C. Mulheres que correm com os lobos: mitos e histórias do arquétipo da mulher selvagem. Trad. Waldéa Barcellos. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2004.
ROAS, D. Teoría de lo fantástico. Madrid: Páginas de Espuma, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.





Este obra está licenciada com uma Licença