Feminist literary criticism and the fantastic
a study of female protagonist construction in contemporary brazilian fiction
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-4373.2025i35p42-60Keywords:
Fantastic literature, Novel, Dialectical literary criticism, Female authorship, FeminismsAbstract
This article aims to reflect on the intersections between elements of the uncanny (Roas, 2014; Todorov, 1981; Trevisan, 2023), Feminist Literary Criticism (Duarte, 1990; Gazolla, 1990; Trevisan; Zaratin; Faqueri, 2023), and Comparative Literature Studies (Coutinho, 2013). The analysis traces a lineage of female authorship in contemporary literature, particularly from the second half of the twentieth century onward, focusing on writers who construct protagonists introduced in fictional universes marked by misogyny and violence—dimensions that are both heightened and reframed through the presence of the uncanny. The study seeks to highlight the dialogue between these literary productions and their historical and social contexts by examining how the aesthetic strategies of narrative composition articulate a distinctive form of the uncanny, identified by some scholars as “feminist uncanny” or “feminist fantastic”.
References
ARNÉS, L.; BORYSOW, V. Ficções lésbicas: ponto de vista e contingências. Revista Criação & Crítica, [S. l.], n. 20, p. 169, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/145408. Acesso em: 28 out. 2025.
BLAY, E. A. 50 Anos de Feminismo: Argentina, Brasil e Chile. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2017.
BOCCUTI, A. Modulaciones de lo insólito, subversión fantástica e ironía feminista: ¿una cuestión de género(s)? Orillas, [S. l.], v. 9, 2020. Disponível em: https://www.orillas.net/orillas/index.php/orillas/article/view/54. Acesso em: 28 out. 2025.
BONNICI, T. Teoria e Crítica Literária Feminista: Conceitos e tendências. Maringá: Eduem, 2007.
BRUSSIO, J. C.; MORAES, F. T. Literatura, Insólito Ficcional e Distopias. EDUEMA, 2024. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/385747392_Literatura_Insolito_Ficcional_e_Distopias. Acesso em: 28 out. 2025.
COUTINHO, E. F. Literatura Comparada: Reflexões. São Paulo: Annablume, 2013.
KNAPP, C. As formigas: uma leitura das representações insólitas nas narrativas de Lygia Fagundes Telles e Augusta Faro. Scripta Uniandrade, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 224-242, 2020. Disponível em: https://revista.uniandrade.br/index.php/ScriptaUniandrade/article/view/1711. Acesso em: 4 dez. 2025.
DALCASTAGNÈ, R. A personagem do romance brasileiro contemporâneo: 1990-2004. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, [S. l.], v. 2005, n. 26, p. 13-71, 2005. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/9077. Acesso em: 28 out. 2025.
DUARTE, C. L. Literatura Feminina e Crítica Literária. In: GAZOLLA, A. L. A. (org.). A mulher na Literatura v. I. Belo Horizonte: Imprensa da Universidade Federal de Minas Gerais, 1990. p. 224p.
FACCO, L.; CASTRO, M. I. de. Protagonistas lésbicas: a escrita de Cassandra Rios sob a censura dos anos de chumbo. Labrys Estudos Feministas, [S. l.], n. 6, p. 1-8, 2004. Disponível em: https://www.labrys.net.br/labrys6/lesb/bau.htm. Acesso em: 28 out. 2025.
GAZOLLA, A. L. A. A mulher na Literatura. Belo Horizonte: Imprensa da Universidade Federal de Minas Gerais, 1990.
GILBERT, S. M.; GUBAR, S. The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination. 2. ed. [s. l.], Yale University Press, 1980.
GILMAN, C. P. O papel de parede amarelo. Rio de Janeiro: José Olympio, 2016.
HELENA, L. Perfis de mulher na ficção brasileira dos anos 80. In: GAZOLLA, A. L. A. (org.). A mulher na Literatura v. I. Belo Horizonte: Imprensa da Universidade Federal de Minas Gerais, 1990. p. 86-96.
LISPECTOR, C. A via crucis do corpo. Rio de Janeiro: Record, 1998.
LISPECTOR, C. A Imitação da rosa. In: MOSER, B. (org.). Todos os contos. Rio de Janeiro: Rocco, 2016. p. 159-178.
LISPECTOR, C. Laços de Família. Rio de Janeiro: Rocco, 2018.
MACEDO, A. G.; AMARAL, A. L. Dicionário da Crítica Feminista. Porto: Edições Afrontamento, 2005.
MATAGRANO, B. A.; TAVARES, E. Bruno Anselmi Matangrano e Enéias Tavares, Fantástico brasileiro — o insólito literário do romantismo ao fantasismo. Curitiba: Arte & Letra, 2018. v. 7
POLESSO, N. B. A extinção das abelhas. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
PORTINARI, D. O discurso da homossexualidade feminina. São Paulo: Brasiliense, 1989.
ROAS, D. A Ameaça do Fantástico. São Paulo: Unesp, 2014.
SILVEIRA, M. J. Maria Altamira. São Paulo: Instante, 2020.
SOUSA SANTOS, M. I. R.; AMARAL, A. L Sobre a Escrita Feminina. Oficina no 90, Coimbra, Centro de Estudos Sociais Coimbra, 1997. Disponível em: https://www.ces.uc.pt/publicacoes/oficina/ficheiros/90.pdf. Acesso em: 28 out. 2025.
TELES, M. A. de A. Breve história do feminismo no Brasil e outros ensaios. São Paulo: Editora Alameda, 2017.
TELLES, L. F. Antes do baile verde. São Paulo: Companhia das Letras, 2009a.
TELLES, L. F. Seminário dos Ratos. São Paulo: Companhia das Letras, 2009b.
TODOROV, T. Introdução à Literatura Fantástica. Trad. Maria Ondina Braga. São Paulo: Perspectiva, 1981.
TREVISAN, A. L.; AGUIAR, C. M. O insólito ficcional na literatura do final do século XX e no século XXI. Cadernos de Pós-Graduação em Letras, [S. l.], v. 23, n. 3, 2023.Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/16808/12203. Acesso em 04 dez 2025.
TREVISAN, A. L.; CRESPO, R.; MATA, R. (org.). Olhares e Intercâmbios Latino-americanos. São Paulo: Líquido editorial e consultoria, 2022.
TREVISAN, A. L.; ZARATIN, D. A. P.; FAQUERI, R. de F. As escritoras latino-americanas e o insólito ficcional. Abusões, Rio de Janeiro, v. 21, n. 21, 2023. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/abusoes/article/view/76644. Acesso em: 28 out. 2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.





Este obra está licenciada com uma Licença