“O Carlos teve azar, foi o primeiro da lista”: insights into re- pression in Mozambique based on the relationship between media and rap
Keywords:
rap, mdia, oppression, death, mozambiqueAbstract
This paper analyzes the repression in the scenario of Mozambique, a Portuguese-speaking country located in southern Africa, and has as its object of study the relationship between the media and rap music. The paper pre- sents the role of rap as a counter-hegemonic and folk communication tool, which opposes the interests of political elites at a global level and discusses issues not debated in the media. The work also analyzes media control in Mozambique, discussing historical aspects and its current configurations. From there, it shows cases of music censorship that oppose official history and question the political system. The songs analyzed are Pais da Marrabenta, from 2002 and As Mentiras da Verdade, from 2006, which were censored by the state-run Rádio Cidade de Maputo. In addition to questioning social pro- blems, these songs call into question the possible participation of leaders of Frelimo, the ruling party, in the death of the country’s first president, Samora Machel, in 1986 and in the murder of investigative journalist Carlos Cardoso, occurred in 2000.
References
BAHULE, C. Babalaze: a outra margem da verdade. Maputo: Secção de Artes e Desportos/
Faculdade de Letras e Ciências Sociais/Universidade Eduardo Mondlane, 2011.
BELTRÃO, L. Folkcomunicação: a comunicação dos marginalizados. São Paulo: Cortez, 1980.
CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 2001.
CHICHAVA, S.; POHLMANN, J. Uma breve análise da imprensa moçambicana. In Brito, L., et al (Orgs.). Desafios para Moçambique 2010. Maputo: Instituto de Estudos Sociais e Económicos, 127-138, 2010.
COSSA, E. Ritmo, Alma e Poesia (RAP) - a história e as estórias do Hip Hop em Moçambi- que. Maputo: Kulera, 2019.
COSTA, S. Desprovincializando a sociologia: a contribuição pós-colonial. Revista brasileira de ciências sociais, volume 21, número 60,117-134, 2006.
CUNHA, I. Pesquisa cooperativa e comparativa: o projeto “Média e corrupção (Portugal, Brasil e Moçambique)”. Contributos do congresso internacional “Redes de cooperação cultural transnacionais: Um olhar sobre a realidade lusófona”. Braga: Universidade do Minho, 2017.
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
GUIMARÃES, M. E. A. Do samba ao rap: a música negra no Brasil. Tese de doutoramento.
Campinas: UNICAMP, 1998.
MENESES, M. P. O ‘indígena’ africano e o colono ‘europeu’: A construção da diferença por
processos legais. In: E-cadernos CES, 67-93, 2012.
MILHAZES, J. Samora Machel: Atentado ou morte? Lisboa: Alêtheia Editores, 2010.
NEAL, M. A. That’s the joint! The rapper studies reader. Nova Iorque/Londres: Routledge, 2004.
PRICE, E. G. Hip-hop culture. Santa Barbara: ABC-CLIO, 2006.
RANTALA, J. Rapper Azagaia e seus críticos. Debate sobre Moçambique. Actas da II con- ferência internacional do centro de estudos africanos 2012. Os intelectuais africanos face aos desafios do século XXI, 297-316, 2015.
______. ‘Hidrunisa Samora’: Invocations of a dead political leader in Maputo Rap. Journal of
southern african studies, 42/6: 1161–77, 2016.
RESTREPO, E; ROJAS, A. Inflexión decolonial: Fuentes, conceptos y cuestionamientos.
Popayán: Samava, 2010.
RUSSELL-WOOD, A. J. R. Um mundo em movimento. Os portugueses na África, Ásia e América (1415- 1808). Lisboa: Difel, 1998.
SALGADO, S. O digital entre os muitos divides de África. Media & jornalismo, vol. 10, n° 18, 100–111, 2011.
SANTOS, B. S. A crítica da governação neoliberal: O Fórum Social Mundial como política e legalidade cosmopolita subalterna. Revista crítica de ciências sociais, n° 72, 7-44, 2005.
______. Para além do pensamento abissal: Das linhas globais a uma ecologia dos saberes. Revista crítica de ciências sociais, n° 78. Coimbra: CES, 3-46, 2007.
______. Na Oficina do Sociólogo Artesão. Aulas magistrais 2011-2016. Coimbra: Edições Almedina, 2020.
SITOE, T. Comunidades rapper na cidade de Maputo. Maputo: Universidade Eduardo Mondlane, 2012.
TIMÓTEO, A. Nós, os do Macurungo. Maputo: Alcance Editores, 2013.
TORDJMAN, G. Sept remarques pour une esthétique du sample, vol. 20. Paris: Tech-
nikart, 1998.
VELOSO, J. Memórias em voo rasante. Contributos para a história política recente da África Austral. Lisboa: Editora Papa-Letras, 2007.
WALLERSTEIN, I. World-Systems Analysis: An Introduction. Durham, North Carolina: Duke University Press, 2004.
Músicas
AZAGAIA. As Mentiras da Verdade. Maputo: 2007. Cotonete Recordes. CD (4:53). GPRO FAM. País da Marrabenta. Maputo: 2003. Giants Produções. CD (4:36). TCHAKA. Balanço Geral. Quelimane. 2013. Gravação independente. MP3 (4:27). ______. Depoimento. Quelimane. 2018. Gravação independente. MP3. (3:55).
THE BONA. Escravagistas. Quelimane. 2021. Gravação independente. MP3. (3:00).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Francisco Carlos Guerra de Mendonça Júnior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I cede the copyrights to publication of my article to Galaxia journal and will consult the journal’s scientific editor should I decide to republish it later in a book.