The meanings of lives in the contexto od the pandemic: from escapismo and philanthropy to identity logics

Les sens des vies dans le contexte de la pandémie : de l'évasion et de la philanthropie aux logiques identitaires

Authors

  • Clotilde Perez Universidade de São Paulo
  • Silvio Sato Universidade de São Paulo, São Paulo -SP https://orcid.org/0000-0002-4145-2367
  • Bruno Pompeu Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo - SP
  • Rafael Orlandini Universidade de Sorocaba, Sorocaba - SP

Keywords:

live, pandemic, advertising, consumption, brands

Abstract

The context of the Covid-19 pandemic had impacts in different areas, including the media scene, advertising and consumption. At this triple junction are the so-called lives – understood and delimited here as live transmissions of musical content via digital platforms. This article aims to shed light on this new phenomenon, seeking to understand it in its complexity, not only from a conceptual point of view, but also in terms of categorizations applied in conjunction with brands. From an interdisciplinary bibliographic review and anthroposemiotic analysis of 36 musical lives produced and transmitted in Brazil, we found emotional (escapist and empathic), energetic (philanthropic and interactive) and logical (identity and community) lives, projecting different media and advertising environments for the brands.

Author Biography

Clotilde Perez, Universidade de São Paulo

Livre-Docente em Ciências da Comunicação pela ECA - USP. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação e da graduação em Publicidade da ECA - USP. Professora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração da Puc SP.

References

CARVALHO, Laura. Curto-circuito: o vírus e a volta do Estado. São Paulo: Todavia, 2020.

COULDRY, Nick; HEPP, Andreas. A construção mediada da realidade. São Leopoldo: Unisinos, 2020.

D'ANDRÉA, Carlos. Conexões intermidiáticas entre transmissões audiovisuais ao vivo e redes sociais online: possibilidades e tensionamentos. Revista Comunicação Midiática, v. 10, n. 2, p. 61-75, 2015. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/CM/article/view/143

DAMATTA, Roberto. A casa e a rua. Rio de Janeiro: Rocco, 1997a.

______. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997b.

FAUSTO NETO, Antonio. A circulação além das bordas. In: FAUSTO NETO, Antonio; VALDERETTARO, Sandra (orgs.). Mediatización, sociedad y sentido. Rosario: Universidade nacional de Rosario, 2010. p. 2-17.

FILÉ, Valter. O tamanho do mundo. In: FILÉ, Valter (org.). Batuques, fragmentações e fluxos. Rio de Janeiro: DP&A, 2000, p. 113-128.

HJARVARD, Stig. A midiatização da cultura e da sociedade. São Leopoldo: Unisinos, 2014.

KURZWEIL, Ray. Singularidade está próxima: quando os humanos transcendem a biologia. São Paulo: Iluminuras, 2018.

MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, 2001.

MASSAROLO, João; MESQUITA, Dario; PADOVANI, Gustavo. Live Transmídia. Disponível em: https://www.academia.edu/download/57628506/Live_Transmidia_2018.pdf

MONTAÑO, Sonia. O tempo real do Justin TV: apontamentos sobre os sentidos da transmissão ao vivo na web. XXIII Encontro Anual da Compós, 2014. Disponível em: http://www.compos.org.br/biblioteca/artigofinalcompossm_2248.pdf

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2017 (Estudos, 46).

PEREZ, Clotilde. Condições antropossemióticas do negro na publicidade contemporânea. In: BATISTA, Leandro L.; LEITE, Francisco. (org.) O Negro nos espaços publicitários brasileiros. São Paulo: ECA/CONE, 2011.

______; SATO, Silvio K. O que é mídia? Caminhos para compreendê-la a partir da metáfora das esferas de Peter Sloterdijk. In: GUIMARÃES, Alexandre H.T.; SILVEIRA, Isabel O.; DUARTE, Marcos N. (org.) Estudo sobre mídias: perspectivas comunicacionais em rede. São Paulo: Marquise, 2018.

RIBEIRO, José. Métodos e técnicas de investigação em antropologia. Lisboa: UA, 2003

SANTAELLA, Lucia. O que é semiótica? São Paulo: Editora Brasiliense, 1990.

______. A teoria geral dos signos: como as linguagens significam as coisas. São Paulo: Pioneira, 2000.

______. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora visual verbal. São Paulo: Iluminuras, 2005.

______. A ecologia pluralista da comunicação. Conectividade, mobilidade, ubiquidade. São Paulo: Paulus, 2010.

______. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

______. Apresentação. In: Charles Sanders Peirce: Excertos. Trad. Lucia Santaella e Isabel Jungk. São Paulo: Paulus, 2020. p. 07-33.

Published

2022-05-19

Issue

Section

Artigos | Articles