Retratos de província:

fotografias de estúdio, invenções do eu e arquivos da memória

Authors

  • Beatriz Jaguaribe UFRJ
  • David Gómez López Universidade Central do Equador

Abstract

By selectively exploring the collections of three photographers — Manuel Jesús Serrano (1882-1957), Chichico Alkmim (1886-1978), and Baldomero Alejos (1902-1976) —, we examine studio photographic portraits from the 1920s until the 1950s. In the provincial cities where they worked as portrait artists, photographic studios provided a theater of poses, modern self-fashioning, and photographic pacts between subjects and photographers. These photographic greenhouses mostly privileged bourgeois portraits imbued with the connotations of possession and individualism. However, the photographic studios of Serrano, Alkmim, and Alejos also made possible a range of desired self-fashioning revealing ethnic variations, subjective expressions, and cultural hybridizations. In this essay, we analyze images of these gifted portrait artists highlighting the intertwining between affective memories and the archive; the relevance of the photographic studio as a scenographic space for modern, conventional, and also fanciful imaginaries; and finally, we explore these studio images in relation to the urban imaginary of these provincial cities.

Author Biographies

Beatriz Jaguaribe, UFRJ

Beatriz Jaguaribe is a professor of comparative communications in the School of Communications at the Universidade Federal do Rio de Janeiro and the recipient of a Guggenheim Fellowship. Jaguaribe has written on race and visual culture in contemporary Brazil

David Gómez López , Universidade Central do Equador

David Gómez López is a professor at the Universidad Central de Ecuador and an independent researcher on political history and photography in Latin America. He is the author of Rostros, Lugares de Thennces (2015), among other publications.

References

Referências

Arquivos consultados:

Archivo Fotográfico Baldomero Alejos. Disponível em: <https://catalogo.archivoalejos.org/>. Acesso em 25 jan. 2022.

Fondo Nacional de Fotografía, INPC. Disponível em: <http://fotografiapatrimonial.gob.ec/web/es> Acesso em 25 jan. 2022.

Instituto Moreira Salles — Acervo Chichico Alkmim. Disponível em: <https://ims.com.br/titular-colecao/chichico-alkmim/> Acesso em 25 jan. 2022.

Bibliografia

ALCÂNTARA, Carolina Paulino; TORRES SILVEIRA, Anny Jakeline. Diamantina e o estigma do sertão: o olhar das elites diamantinenses sobre a cidade e o sertão norte mineiro durante a Primeira República. In: Revista Territórios e Fronteiras, vol. 11, n. 1, 2018.

AZOULAY, Ariella. Archive. In: Political Concepts, 2017. Disponível em: <https://www.politicalconcepts.org/archive-ariella-azoulay/>. Acesso em 25 jan. 2022.

BARTHES, Roland. A câmera clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BRETÓN, Víctor; VILALTA, María José. Poderes y personas: pasado y presente de la administración de poblaciones en América Latina. Barcelona: Icaria, 2017.

CARDENAS REYES, María Critina. Región y Estado Nacional en el Ecuador. El Progresismo Azuayo del siglo XIX ( 1840-1895), Quito: ANHU/U. Pablo de Olavide, 2005

CORONADO, Jorge. Portraits in the Andes: Photography and Agency, 1900-1950. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 2018.

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

FERRAZ, Eucanaã. Diamantes, vidro, cristal. In: Chichico Alkmim, fotógrafo. Rio de Janeiro: Instituto Moreira Salles, 2017.

FOSTER, Hal. An Archival Impulse. In: October, v. 110, p. 3-22, 2004.

GÓMEZ LÓPEZ, David. Manuel Jesús Serrano y sus impresiones de luz. In: Rostros, lugares de entonces. Colección Manuel Jesús Serrano. Quito: Instituto Nacional de Patrimonio Cultural, 2015.

JAGUARIBE, Beatriz; LISSOVSKY, Mauricio. O visível e os invisíveis: imagem fotográfica e imaginário social. In: JAGUARIBE, Beatriz. O choque do real. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.

KARP VASQUEZ, Pedro. Calma, beleza, simplicidade. In: Chichico Alkmim, fotógrafo. Rio de Janeiro: Instituto Moreira Salles, 2017.

LISSOVSKY, Mauricio. A fotografia e seus duplos: mulheres invisíveis e retratos impossíveis. Significação, v. 47, n. 53, 2020.

NOVILLO VERDUGO, Miguel Angel. Estudio histórico y cultural de Cuenca en el siglo XX (1920 -1980), a partir de la producción literaria de G. H. Mata. Monografía (Graduação em História e Geografia) — Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación da Universidad de Cuenca, Cuenca, 2010.

POOLE, Deborah. Vision, Race, and Modernity: A Visual Economy of the Andean Image World. Princeton: Princeton University Press, 1997.

RONCAGLIOLO, Santiago. Baldomero Alejos, la calma antes de la tormenta. Barcelona: Casa América Catalunya, 2013.

SILVIA SANTOS, Dayse Lúcide. Cidades de vidro: a fotografia de Chichico Alkmim e o registro da tradição e da mudança em Diamantina. 1900 a 1940. Tese (Doutorado em História) — Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

Published

2022-08-13

Issue

Section

Artigos | Articles