Between provisionally and uncertainty:
work ways in a collaborative advertising agency
Keywords:
creative process; mediation; mediatization; dispositf.Abstract
With the objective of observing the work processes in transformation in Brazilian advertising agencies, I conducted ethnographic research into three different agency models (traditional, digital, and collaborative). In this paper, I present resulting from part of field diaries and interviews, plus some analysis of findings the collaborative agency, which brings together various communication and technology services in a hybrid business model. Having as a theoretical contribution the concepts of mediations, mediatization and dispositif, I discuss the decentralization of knowledge and powers within an advertising ecosystem materialized in a horizontal physical space, likewise is hierarchy, peculiar and in constant movement.
References
AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.
BARROS, L. M. Recepção, mediação e midiatização: conexões entre teorias europeias e latino-americanas. In: MATTOS, M. et al. (Org.), Mediação & midiatização, p. 79-106. Salvador: EDUFBA, 2012.
BASTOS, M. T. Medium, media, mediação e mediatização. In: MATTOS, M. et al. (Org.), Mediação & midiatização, p. 53-77. Salvador: EDUFBA, 2012.
BRAGA, J. L. Midiatização: a complexidade de um novo processo social. UHU, Revista do Instituto Humanitas de Ensino, nº 289, ano IX, 2009.
______ Circuitos versus campos sociais. In: MATTOS, M. et al. (Org.), Mediação & midiatização, p. 31-52. Salvador: EDUFBA, 2012.
CASAQUI, V. Por uma teoria da publicização: transformações no processo publicitário. Revista Significação, nº36, p. 131-151, 2011.
COULDRY, N., & MEJIAS, U. A. Data Colonialism: Rethinking Big Data’s Relation to the Contemporary Subject. In: Television & New Media, 20(4), p. 336–349, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1527476418796632. Acesso em: set. 2022.
DELEUZE, G. Que és un dispositivo? In: BALIBAR, E. et al. Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1999.
FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 2000.
FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
HAN, B. C. Sociedade do cansaço. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
HJARVARD, S. A midiatização da cultura e da sociedade. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 2014.
______ Midiatização: teorizando a mídia como agente de mudança social e cultural. MATRIZes, ano 5, nº 2 (jan./jun.), p. 53-91. São Paulo: ECA/USP, 2012.
HASEBRINK, U.; HEPP, A.; Human interaction and communicative figurations. The transformation of mediatized cultures and societies. Communicative Figurations. Working Paper, nº 2, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3fSWWqa. Acesso em: set. 2022.
LOPES, M. I. V. Mediação e recepção. Algumas conexões teóricas e metodológicas nos estudos latinoamericanos de comunicação. MATRIZes, ano 8, nº 1 (jan./jun.), p. 65-80. São Paulo: ECA/USP, 2014.
______ A teoria barberiana da comunicação. MATRIZes, ano 12, nº 1 (jan./jun.), p. 39-63, São Paulo: ECA/USP, 2018.
MARTÍN-BARBERO, J. Uma aventura epistemológica. MATRIZes, v. 2, nº 2 (jan./jun.), p. 143-162. São Paulo: ECA/USP, 2009.
______ ¿Desde dónde pensamos la comunicacional hoy? Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, nº 128 (abril-julio), 2015. Disponível em: https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/2545. Acesso em: set. 2022.
ROCHA, E. P. G. Magia e capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. São Paulo: Brasiliense, 1985.
SENNETT, R. A corrosão do caráter: as consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record (ebook), 2015.
THOMPSON, J. B. A interação mediada na era digital. MATRIZes, v. 12, nº 3, p. 17-44, São Paulo: ECA/USP, 2018.
VERÓN, E. Teoria da midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequências. MATRIZes, v.8, nº1. (jan./jun.), p. 13-19. São Paulo: ECA/USP, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Galaxia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I cede the copyrights to publication of my article to Galaxia journal and will consult the journal’s scientific editor should I decide to republish it later in a book.