Frictions between the archive and artistic practice in Still Life

Authors

  • Sylvia Beatriz Bezerra Furtado Universidade Federal do Ceará - UFC, Instituto de Cultura e Artes- Cinema e Audiovisual. PPGCom/UFC

Keywords:

Natureza morta/Stilleben, archives, creation process, Susana de Sousa Dias, Filmic forms

Abstract

This essay discusses the process of creation of the filmic installation Natureza Morta/Stilleben (2010), by Portuguese director Susana de Sousa Dias. Our approach is to make explicit the artistic procedures adopted in relation to documents, photographs, and propaganda films of the Estado Novo, produced during the 48 years of dictatorship in Portugal, and deposited in the archives of the PID/DGS, the Portuguese political police. By analyzing the compositional procedures of the work, we point to the place of the archive as an activator of the present.

 

Author Biography

Sylvia Beatriz Bezerra Furtado, Universidade Federal do Ceará - UFC, Instituto de Cultura e Artes- Cinema e Audiovisual. PPGCom/UFC

Profa. Doutora/Pós-Doutorado (Instituto de Cultura e Arte/Cinema e Audiovisual) Employment

References

Realização, argumento e montagem: Susana de Sousa Dias. Portugal: Kintop; Ans-gar Schäfer, 2009. (92min).

BENJAMIN, Walter. Livro das passagens. Belo Horizonte: UFMG, 2007.

DIAS, Susana de Sousa. Natureza Morta/Stilleben. Lisboa: MNAC, 2010. Instalação.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quand les images prennent positions. Paris: Minuit, 2009.

GIL, José. O nexo da crítica. In: CRESPO, Nuno (org.). Arte crítica política. Lisboa: Tinta da China, 2016. p. 147-155.

GIL, José. Sobre Caderno de memórias coloniais. In: FIGUEREDO, Isabela de. Ca-dernos de memórias coloniais. São Paulo: Todavia, 2015. p. 20-23.

LEANDRO, Anita. A voz inaudível dos arquivos. Montagem e escrita da história. En-contro internacional da SOCINE, 15., 2011. Anais digitais [...]. Disponível em: https://associado.socine.org.br/anais/2011/11037/anita_leandro/a_voz_inaudivel_dos_arquivos_montagem_e_escrita_da_historia. Acesso em: 15 abr. 2023.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MIRANDA, Giuliana. Monumento em homenagem às navegações, Padrão dos Desco-brimentos, é vandalizado em Lisboa. Folha de São Paulo, São Paulo, 9 ago. 2021. Se-ção Mundo. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mundo/2021/08/monumento-em-homenagem-as-navegacoes-padrao-do-descobrimento-e-vandalizado-em-lisboa.shtml. Acesso em: 10 maio 2023.

NATUREZA morta: visages d’une dictature. Realização e argumento: Susana de Sousa Dias. [s. l.]: [s. n.], 2005. (72 min).

PROCESSO-CRIME 141/53: enfermeiras no Estado Novo. Realização: Susana de Sou-sa Dias. Lisboa: Cinequanon, 2000. (52 min).

RANCIÈRE, Jacques. O trabalho das imagens. Conversações com Andrea Soto Cal-derón. Belo Horizonte: Chão da feira, 2021.

RETRATOS de identificação. Realização: Anita Leandro. Rio de Janeiro, [s. n.], 2014. (72 min).

VANCHERI, Luc. Montage: penseé et passion d´une siècle d´imagens. In: VANCHE-RI, Luc (org.). Images contemporaines: arts, formes, dispositifs. Lion: Aleas, 2009. p. 7-14.

Published

2023-11-15

Issue

Section

Artigos | Articles