Memoria. Between Thailand, Colombia, Scotland. Point of audition and ambient sounds

Authors

Keywords:

contemporary cinema, sound, point of audition, ambient sound, transnational studies

Abstract

This paper, as presented in its oral presentation version, aims to analyse the interaction between the concept of point of audition, noise and ambient sounds. To do so, we will focus on the feature film Memoria (Apichatpong Weerasethakul, 2021). Our interest resides in demonstrating the possible relationship between the main character and ourselves, as spectators, by sharing an uncertain point of audition which moves between subjective and objective sounds. Our hypothesis resides in the fact that such uncertainty about the point of audition, as felt by the main character and extended to the spectators, relativizes dichotomies in film theory regarding actual spatial or subjective location of sounds. Our analysis intends to open up possibilities for different results regarding sound reception and identification.

Author Biography

Fernando Morais da Costa, Universidade Federal Fluminense

Fernando Morais da Costa é professor associado do Departamento de Cinema e Vídeo e do Programa de Pós-Graduação em Cinema e Audiovisual da Universidade Federal Fluminense (UFF). É doutor pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da UFF e fundador e ex-coordenador do Seminário Temático de Estilo e Som no Audiovisual da Socine. Foi secretário acadêmico (2017-2019) e membro do comité científico (2019-2021) da mesma instituição. É autor de O som no cinema brasileiro. 

References

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2005.

CANCLINI, Néstor García. O mundo inteiro como lugar estranho. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016. p. 55-72.

CHATTOPADHYAY, Budhaditya. Reconstructing atmospheres: Ambient sound in film and media production. Sage: Communication and the Public, v. 2, n. 4, p. 352-364, 2017.

CHION, Michel. The twelve ears. In: The twelve ears. Film, a Sound Art. New York: Columbia University Press, 2003. p. 289-320.

COSTA, Fernando Morais. Som e ritmo interno no plano-sequência: Five, Andarilho. In: CARREIRO, Rodrigo; BELTRÃO, Filipe; OPOLSKI, Débora. (org.). Estilo e som no audiovisual. São Paulo: Socine, 2019. p. 13-28.

COSTA, Fernando Morais. Resumo de Memória. Tailândia, Colômbia, Escócia: Ponto de escuta e som ambiente. XXV Encontro da Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual. São Paulo: Socine, 2022. Disponível em: https://associado.socine.org.br/ anais/2022/22068/fernando_morais_da_costa/memoria_tailandia_colombia_escocia_ponto_ de_escuta_e_som_ambiente. Acesso em: 21 dez. 2023.

COSTA, Fernando Morais. Vozes e sons ambientes sobre telas azuis, negras. Limites possíveis das relações entre sons e imagens. In: MUANIS, Felipe; PELEGRINI, Christian. (org.). Perspectivas do audiovisual contemporâneo: urgências, conteúdos e espaços. Juiz de Fora, MG: UFJF, 2020. p. 99-110.

DENNISON, Stephanie; LIM, Song Hwee. (org.). Remapping World Cinema: identity, culture and Politics in Film. London: Wallflower Press, 2006.

ELIOT, Thomas Stearns. Os homens ocos. In: ELIOT, Thomas Stearns. Obra completa. Volume 1: poesia. São Paulo: Arx, 2004. p. 175-183.

EZRA, Elizabeth; ROWDEN, Terry. (org.). Transnational Cinema: The Film Reader. London: Routledge, 2006.

FRANÇA, Andréa. Terras fronteiras no cinema político contemporâneo. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

LOPES, Denilson. Cinema global, cinema mundial. E-compós, Brasília, v. 13, n. 2, maio/ ago. 2010.

LOPES, Denilson. Paisagens transculturais. In: MACHADO, Rubens; SOARES, Rosana de Lima; ARAUJO, Luciana Corrêa de. (org.). Estudos de Cinema Socine. São Paulo: Annablume, 2007. v. VIII. p. 69-76.

LOPES, Denilson. Transnational Soundscapes: Ambient Music and New Bossa Nova. In: CORONA, Ignacio; MADRID, Alejandro. (org.). Postnational musical identities: cultural production, distribution, and consumption in a globalized scenario. London, New York, Toronto: Rowman & Littlefield, 2008. p. 209-218.

MAPURUNGA, Marina. Natureza urbana natureza: entre orquestra de laptops, soundpainting e live cinema. In: JISMA - III Jornada Interdisciplinar de Som e Música no Audiovisual. Rio de Janeiro, 2018.

MATEUS, Anabela. The Hollow Men e Apocalipse Now – A condição humana. Babilónia: Revista Lusófona de Línguas, Culturas e Tradução, n. 6-7, p. 79- 85, 2009.

MITCHELL, John. The Silence and Sound of Apichatpong Weerasethakul’s “Memoria”. In: Nab Amplify, 2022. Disponível em: https://amplify.nabshow.com/articles/create-the-silence-and-sounds-of-memoria/ Acesso em: 13 maio 2022.

ROUNDS, Anne Lovering. Dissolves in Mrs. Dalloway: The soundscape of a novel. In: Literary Imagination, Oxford Academic, v. 13, n 1. Oxford: Oxford University Press, 2011.

SAID, Edward. Reflexões sobre o exílio. In: SAID, Edward. Reflexões sobre o exílio e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2001. p. 46-90.

SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

Published

2024-06-21

Issue

Section

Artigos | Articles