Datified listening of music

algorithmic educability and taste performance in platforms of musical streaming

Authors

Keywords:

music streaming platforms, education, algorithms, taste performance, Twitter/X

Abstract

Music streaming platforms have changed consumption modes through recommender systems and personalized deliveries. On Twitter/X, we observed listeners talking about teaching these systems in order to increase their accuracy in relation to their own tastes. We mapped these socio-communicational practices with the aim of investigating what they mean by educating algorithms and how these reports express taste performances. Using the collection and analysis of the contents of publications made by listeners as a methodology, the study is based on 82 tweets/xs posted between 2021 and 2022. In them, we identified three axes of meaning: (1) pragmatic management of behaviors based on the idea of education; (2) transformations in musical consumption; and (3) performances of a taught taste. As results, we propose the notion of algorithmic educability, which points to the naturalization of data-driven listening.

Author Biographies

Willian Fernandes Araujo, Universidade de Santa Cruz do Sul

Docente de cursos de Comunicação Social e dos programas de pós-graduação em Educação e Administração da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Doutor em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pesquisa a mediação tecnológica em plataformas online, principalmente nos debates sobre literacia algorítmica, personalização, governamentalidade, produção de sujeitos e educação.

Alékis de Carvalho Moreira, Universidade Federal Fluminense

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (PPGCOM/UFF), com financiamento da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), e pesquisador associado no Laboratório de Estudos de Internet e Mídias Sociais da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NetLab/UFRJ). Mestre pelo PPGCOM/UFF, com financiamento da CAPES e do programa FAPERJ Nota 10. 

Beatriz Polivanov, Universidade Federal Fluminense

Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e do Departamento de Estudos Culturais e Mídia da Universidade Federal Fluminense (UFF); líder do grupo de pesquisa MIDICom (UFF/CNPq). Realizou pós-doutorado na McGill University, no Canadá, e tem doutorado e mestrado pelo PPGCOM da UFF. 

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Published

2024-06-04

Issue

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Artigos | Articles