Bear witness until the (in)finity

notes on Rithy Panh's reminiscences in his testimonial books

Authors

Keywords:

Rithy Panh, reminiscent images, testimony

Abstract

Based on testimonies and images reminiscente of the Khmer Rouge genocide, the article analyzes the literary work of Rithy Panh, an artistic volume that is almost always ignored given the importance of his work as a filmmaker. The present text shows how these literary works are constituted as reminiscent exercises in which a historical transmission is erupted in an incessant dialogue between imagination and reality, between simple description and poetic invention, obstinately seeking to constitute a heuristic language for testimony to the end.

Author Biographies

Ricardo Lessa Filho, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor Adjunto do Departamento de Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Realizou estágio de Pós-Doutorado na Universidade Federal de Minas Gerais (bolsa CNPq). Doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) com a tese Sair da escuridão: notas sobre as imagens emergidas à luz. Mestre pela mesma Universidade com a dissertação: Entre imagens e sobrevivências: notas sobre Noite e neblina e Shoah (2016). Linha de pesquisa: Estética e Culturas da imagem e do som. Realizou o estágio de doutorado sanduíche na Universitat de València (Espanha). Membro do Grupo de Investigación Representación Contemporánea de los Perpetradores (REPERCRI) e do Rede Interdisciplinar de Estudos Sobre Violências (RIEV). Co-fundador e redator da revista Filmologia. Parecerista da Revista Matrizes (USP), Animus (UFSM) e Conexão (UCS). Palestrante das oficinas de cinema do Cine Sesi (2010). Participou da curadoria do 3º Festival de Cinema Universitário de Penedo (2013). Integrante da comissão crítica da III Mostra Sururu de Cinema Alagoano (2012). Participou como convidado do Circuito Penedo de Cinema (2017) com a conferência intitulada "Cinemas apesar de tudo". Curador da Mostra Nacional de curtas do 11º Festival do Cinema Brasileiro de Penedo (2018), 12º Festival do Cinema Brasileiro de Penedo (2019), do 13º Festival do Cinema Brasileiro de Penedo (2020) e 14º Festival do Cinema Brasileiro de Penedo (2021). 

 

Frederico Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); mestre em Comunicação pela mesma universidade. Gerente de Relações Públicas da Assembleia Legislativa de Minas Gerais, em Belo Horizonte, MG, Brasil.

References

AGAMBEN, Giorgio. Image et mémoire. Paris: Hoëbeke, 1998.

APPELFELD, Aharon. Histoire d’une vie. Paris: Seuil, 2005.

BARNES, Leslie; MAI, Joseph. The Cinema of Rithy Panh. New Jersey: Rutgers U. Press, 2021.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire um lírico no auge do capitalismo (Obras escolhidas: v. 3). São Paulo: Brasiliense, 1989.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BERGSON, Henri. Matéria e memória. São Paulo: M. Fontes, 1999.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens apesar de tudo. Lisboa: KKYM, 2012.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Le lieu malgré tout. In: Ving. Siècle, n. 46, p. 36-44, 1995.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Le témoin jusqu’au bout. Paris: Minuit, 2022.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sair da escuridão. Belo Horizonte: C. da feira, 2021.

DIERS, Michael. Warburg and the Warburgian Tradition of Cultural History. In: New German Critique, n. 65, p. 59-73, 1995.

ENCREVÉ, Pierre; BRAUDEAU, Michel. Conversations sur la langue française. Paris: Gallimard, 2007.

ESPINOSA, Baruch de. Ética. Lisboa: Relógio D’Água, 2008.

FAYE, Jean Pierre. Introdução às linguagens totalitárias. São Paulo: Perspectiva, 2009.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

FOUCAULT, Michel. A Coragem da verdade. São Paulo: M. Fontes, 2011.

FREUD, Sigmund. A interpretação dos sonhos (Obras completas, v. 4). São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

FREUD, Sigmund. Escritos sobre a guerra e a morte. Covilhã: L.S. Press, 2009.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 2009.

ITO, Tomyo. A elaboração da memória em Rithy Panh. 257f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (FAFICH), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.

JOLY, Frédéric. La langue confisquée. Paris: Premier Parallèle, 2019.

KERTESZ, Imre. A língua exilada. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

KLEMPERER, Victor. LTI. Rio de Janeiro: Contraponto, 2009.

LESSA FILHO, Ricardo; VIEIRA, Frederico. Entre o Perdão e o Testemunho: Vann Nath e as imagens reminiscentes do genocídio cambojano. In: Revista FAMECOS, v. 30, n. 1, p. 1-17, 2023.

LESSA FILHO, Ricardo; VIEIRA, Frederico. Perante o rosto violado: o Mugshot de Bophana e a tragédia do Camboja. In: MATRIZes, v. 16, n. 2, p. 239-260, 2022.

LESSA FILHO, Ricardo; VIEIRA, Frederico. Entre travessias e escuridão: notas sobre os espectros (i)migrantes em Border. In: Logos, v. 27, n. 1, p. 134-151, 2020.

LEVI, Primo. Os afogados e os sobreviventes. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e infinito. Lisboa: Edições 70, 1980.

PANH, Rithy; BATAILLE, Christophe. La eliminación. Barcelona: Anagrama, 2013.

PANH, Rithy; BATAILLE, Christophe. La paix avec les morts. Paris: Grasset, 2020.

PONCHAUD, François. Cambodge année zéro. Paris: Kailash, 1977.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente. Miradas criminales, ojos de víctima. Buenos Aires: Prometeo, 2017.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. O local do testemunho. In: Tempo e Argumento, v. 2, n. 1, p. 3-20, 2010.

Published

2024-06-04

Issue

Section

Artigos | Articles