Carlos Estevão de Oliveira e o Museu Paraense Emílio Goeldi (1930-1945)
Abstract
Resumo
O artigo situa-se no campo da História da Ciência, tendo por temática a trajetória dos institutos de pesquisa no Brasil, e por objeto a produção científica vinculada ao Museu Paraense Emílio Goeldi, nos anos de 1930 a 1945, quando da gestão de Carlos Estevão de Oliveira. Para isto, propomos uma incursão bibliográfica acerca da formação histórica da instituição, bem como de alguns aspectos do panorama político-intelectual do período em questão, relacionando-o a elementos biográficos relevantes do seu gestor. Partimos do entendimento de que os cientistas ligados ao MPEG podem ser vistos como “intérpretes” da Amazônia, na medida em que a sua produção atribuía um determinado sentido ao objeto e ao contexto perscrutado, imbuído de um conjunto de representações sociais sobre a região
Palavras-chave: Museu Paraense Emílio Goeldi; Carlos Estevão de Oliveira; Amazônia.
Abstract
This article belongs to the field known as History of Science and its theme is the development of the research institutes in Brazil, the object being the scientific production attached to the Emilio Goeldi Museum through the 1930’s until 1945, when the museum was directed by Carlos Estevão de Oliveira. To achieve these goals, we propose a journey throughout the bibliography written about the historical development of the institution and some important aspects of the political and intellectual scenario of the time, with the director’s biography interacting with these elements. We departed from the understanding that the scientists connected with the museum can be seen as “readers” of the Amazon, as their production gave a single meaning to the object and to the context analyzed, immersed in a gathering of social representations about the area.
Keywords: Emílio Goeldi Museum; Carlos Estevão de Oliveira; Amazon.