Evolução de Grandes Ideias em Química

Authors

  • Sérgio Paulo Jorge Rodrigues Departamento de Química Faculdade de Ciências e Tecnologia Universidade de Coimbra http://orcid.org/0000-0002-4640-7039

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-2911.2023v17espp275-281

Keywords:

Teaching of Chemistry, History of Chemistry, Philosophy of Chemistry

Abstract

A brief review is made of the evolution of some fundamental concepts and ideas in Chemistry, in particular those relating to chemical elements and atoms, molecules and ions and compounds, molecular geometry, electronic structure, chemical bonding, interactions, and chemical reactions, which lead to the concept of “Big Ideas” in Chemistry. A simplified list of “Big Ideas” common to the analyzed proposals and based on the historical evolution of concepts in Chemistry is presented.

References

Aaron Ihde, The Development of Modern Chemistry. New York: Dover, 1964

J. R. Partington. A Short History of Chemistry. New York: Mcmillan, 1960

J. R. Partington. A History of Chemistry (Volumes 1-4). New York: St. Martin's Press, 1970-1972

B. Bensaude-Vincent, I. Stengers, História da Química. Lisboa: Instituto Piaget, 1996

M. Crazon, O. Lafont, História das Ciências da Antiguidade aos Nossos Dias. Volume II. Física e Química. Lisboa: Textografia, 2011.

S. P. J. Rodrigues, P. J. B. S. Caridade, “Contributos para a História da Química Computacional e do Uso dos Computadores em Química.” História da Ciência: Construindo Interfaces, 25 (2022): 140-155.

Alex H. Johnstone. “Macro- and microchemistry.” School Science Review, 64 (1982): 377-379.

Jesper Sjöström & Vicente Talanquer. “Humanizing Chemistry Education: From Simple Contextualization to Multifaceted Problematization” J. Chem. Educ. 91 (2014): 1125-1131.

Davis Baird, Eric Scerri, & Lee Mcintyre (Eds.) Philosophy of Chemistry. Synthesis of a New Discipline. Springer, 2006.

B. Bensaude-Vincent & J. Simon, Chemistry: The Impure Science. World Scientific, 2008.

V. Talanquer, “Central Ideas in Chemistry: An Alternative Perspective” J. Chem. Educ. 93 (2016): 3−8.

C. Fiolhais (coord. cient.), I. Festas, H. Damião (coord. ped.), A. J. Ferreira, F. Braguez, M.-G. Matos, S. P. J. Rodrigues (Coord. Quim.), C. Fiolhais (Coord. Fis.), C. Portela, G. Ventura, & R. Nogueira, Programa de Física e Química A 10.º e 11.º anos, Ministério da Educação, 2014. Disponível em https://www.dge.-mec.pt/sites/default/files/ficheiros/programa_fqa_10_11.pdf (acedido a 29 de outubro de 2023).

Ronald J. Gillespie, “The Great Ideas of Chemistry” J. Chem. Educ. 74 (1997): 862−864.

Peter Atkins, “Chemistry’s Core Ideas”, Chem. Educ. N.Z. (2010): August, 8−12.

T. Holme, & K. Murphy, “The ACS Exams Institute Undergraduate Chemistry Anchoring Concepts Content Map I: General Chemistry.” J. Chem. Educ. 89 (2012): 721−723.

Published

2024-01-05

Issue

Section

3.o Congresso Internacional de História da Ciência no Ensino