Uma República de cientistas na Era Vargas: A atuação científica e política de Carlos Estêvão de Oliveira (1930-1945).

Authors

  • Diego Rodrigo Guimarães Leal Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-2911.2023v17espp67-78

Abstract

This article is set in the field of the History of Science and aims to Carlos Estêvão de Oliveira's career in the state apparatus of the Vargas Vargas era after the 1930 Revolution. O Pernambuco intellectual worked for more than a decade at the head of this institution and established inter-institutional partnerships and federal technical councils in a context in which the Brazilian reorganizing the Brazilian heritage field and defining new guidelines for its safeguarding. This analysis seeks to contribute to understanding the close relationship that was established between intellectuals and the state, characterized by power struggles and personal interests. interests. In addition, by seeking to understand Carlos Estêvão de Oliveira in the Vargas government, it seeks to emphasize how the institution he managed became a concern of the central power.

 

Author Biography

Diego Rodrigo Guimarães Leal, Universidade Federal do Pará

Graduado no curso de bacharelado em História pela Universidade Federal do Pará (UFPA). De 2017 a 2020, atuou como pesquisador bolsista de iniciação científica (PIBIC) do Museu Paraense Emílio Goeldi vinculado ao projeto " Construção do espaço museal: ciência, educação e sociabilidade na gênese do Parque Zoobotânico Emílio Goeldi (1895-1914) " tendo como subprojeto de pesquisa " Expropriação, litígio e ressignificação espacial na gênese do Parque Zoobotânico do Museu de História Natural e Etnografia (1895-1941) ". Possui experiência na área de história das ciências, história das instituições e história social dos intelectuais. Participa do grupo de pesquisa História das Ciências na Amazônia. Atualmente cursa mestrado em História Social da Amazônia pela Universidade Federal do Pará (UFPA).

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Published

2024-01-05

Issue

Section

3.o Congresso Internacional de História da Ciência no Ensino