Hooke's Law as We Don't Usually See It in School: A Historically Contextualized Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-2911.2025v31p69-94

Keywords:

Hooke's law, springs, Robert Hooke, elastic force

Abstract

Robert Hooke (1635-1703) is a generally unknown character in the school environment, although his contributions are taught in Physics. The physical content Law of Springs or Hooke's Law is regularly present in high school but is not usually historically contextualized in classrooms and teaching materials. Considering this scenario, we consider the perspective of a proposed historical-philosophical approach to Hooke's Law to be relevant. We developed a didactic sequence that involves the use of three types of resources: historical-pedagogical narratives, prepared by the authors of the present work, which contextualize Robert Hooke's studies, especially the work Lectures De Potentia Restitutiva (1678), and “humanize” the historical character; a selected excerpt from Lectures De Potentia Restitutiva, translated by the authors themselves; carrying out a historical experiment involving springs, based on Hooke's work. The proposal, somewhat innovative for this specific content, aligns with recommendations from educational documents and considerations from academic literature that deals with the didactic insertion of the History of Science.

Author Biographies

Juliana Mesquita Hidalgo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

É bacharel em Física pela Universidade Estadual de Campinas, mestre em Historia da Ciência (bolsista FAPESP) e doutora em Filosofia/ Filosofia da Ciência (bolsista FAPESP) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Realizou estágios de pós-doutoramento na UNICAMP (bolsista FAPESP) e na PUC-SP (bolsista FAPESP). Foi coordenadora de área do PIBID-Física CAPES na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente é professora ( nível associado 2) pesquisadora no Departamento de Física da UFRN, coordenadora da Licenciatura em Física, professora orientadora no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática e no Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - Pólo UFRN. Atua principalmente nas áreas de História da Ciência, História e Filosofia da Ciência no Ensino e Natureza da Ciência.

Paulo Henrique Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Paulo Henrique Oliveira, licenciando em Física na Universidade Federal do Rio Grande do Norte, foi bolsista de Iniciação Científica pelo CNPq na linha História da Ciência no Ensino, desenvolvendo o projeto intitulado "Análise da História da Ciência em materiais didáticos e elaboração de propostas didáticas de cunho histórico-filosófico em perspectiva multicontextual"

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Published

2025-07-04

How to Cite

Hidalgo, J. M., & Oliveira, P. H. (2025). Hooke’s Law as We Don’t Usually See It in School: A Historically Contextualized Approach. História Da Ciência E Ensino: Construindo Interfaces, 31, 69–94. https://doi.org/10.23925/2178-2911.2025v31p69-94

Issue

Section

História da Ciência e Ensino: Propostas e Aplicações para sala de aula