Alfabetização científica e natureza da ciência: potencialidades de uma narrativa histórica-investigativa sobre a ruptura com a teoria do flogisto
DOI:
https://doi.org/10.23925/2178-2911.2025v32p292-307Keywords:
science literacy, nature of science, history inquiry, history of ChemistryAbstract
Fourez's (1997) discussion of scientific and technological literacy (STL) shows the importance of training focused on the use of scientific and technological knowledge to make informed analyses and conscious decisions. According to that, reflections on the nature of science (NOS) are essential to develop an understanding of the process of constructing science and the reliability given to scientific activity in order to provide knowledge for decisions. Allchin (2017; 2020) emphasizes history inquiry as a good approach to bring up such reflections, the historical inquiry narrative uses questions for investigation and a narrative to set the socio-historical context. Therefore, the research’ goal was to highlight the potential of a historical-investigative narrative about the rupture with the phlogiston theory to promote scientific literacy. The history inquiry of Higher Education level was developed based on the work of Azevedo and Del Corso (2017) on Chagas disease, considering the guidelines of Allchin (2017). The material was called “The different airs obtained from red lime of mercury”, has as its context the debates on theories about combustion and has 11 questions, known as think questions, which are moments for activities to bring up discussions and reflections on aspects of the nature of science. It is worth noting that this material is a resource for a historical approach, meeting a demand still observed in the teaching and learning process that seeks to use the history of science to develop skills related to scientific literacy.
References
Fourez, G. Scientific and Technological Literacy as a Social Practice. Social Studies of Science, 27, nº 6 (1997): 903-936. https://www.jstor.org/stable/285671
Allchin, D. Beyond the Consensus View: Whole Science. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 17, nº 1 (2017): 18-26. https://doi.org/10.1080/14926156.2016.1271921
Allchin, D. Evaluating Knowledge of the Nature of (Whole) Science. Science Education, 95, nº 3 (2011): 518-542. https://doi.org/10.1002/sce.20432
Chauí, M. A universidade pública sob uma nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, nº 24 (2003): 5-15, 2003. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300002
Cachapuz, A. et al. A Necessária Renovação do Ensino das Ciências. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2005.
Barcellos, A., Laranjeiras, C. & Wilhelms, G. A Questão como Centro do Processo Educativo: uma proposta inspirada na História e Filosofia da Ciência. História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, 30 (2024). https://doi.org/10.23925/2178-2911.2024v30p2-20
Allchin, D. Casos de investigação histórica para o aprendizado da natureza da ciência. Cadernos de História da Ciência, 13, nº 2 (2017): 101–126. https://doi.org/10.47692/cadhistcienc.2017.v13.33802
Borges, F. et al. Construção de uma narrativa histórica para sala de aula: Eratóstenes, o cálculo da circunferência da Terra e o ensino de semelhança de triângulos. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, 6, nº 2 (2020). https://doi.org/10.35819/remat2020v6i2id4282
Vasconcelos, S. S. & Forato, T. C. M. Niels Bohr, espectroscopia e alguns modelos atômicos no começo do século XX: um episódio histórico para a formação de professores. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35, nº 3 (2018). https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p851
Ricci, F. P., Teixeira, K. K. S. & Oliveira, A. D. O estudo do caso histórico de Vital Brazil em sala de aula: uma ferramenta para investigar a visão dos alunos sobre os desafios enfrentados durante uma pesquisa científica. Cadernos de História da Ciência, 13, nº 2 (2017): 55–79. https://doi.org/10.47692/cadhistcienc.2017.v13.33805
Gomes, F. O. & Silva, G. M. A genética no Brasil entre 1934 e 1956: um estudo de caso histórico para o ensino de natureza da ciência. Cadernos de História da Ciência, 13, nº 2 (2017): 81–99. https://doi.org/10.47692/cadhistcienc.2017.v13.33801
Azevedo, N. H. & Del Corso. “A doença dos trabalhadores da estrada de ferro”: uma narrativa histórica e suas potencialidades para explorar aspectos de natureza da ciência. Cadernos de História da Ciência, 13, nº 2 (2017): 19–53. https://doi.org/10.47692/cadhistcienc.2017.v13.33799
Bensaude-Vincent, B. & Stengers, I. Histoire de la chimie. 9 ed. Paris: ÉDITIONS LA DÉCOUVERTE, 1993.
Alfonso-Goldfarb, A. M. Da Alquimia à química: um estudo sobre a passagem do pensamento mágico-vitalista ao mecanicismo. São Paulo: Landy Editora, 2005.
Priestley, J. Observations on different kinds of air. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, 62 (1772): 147-264. https://doi.org/10.1098/rstl.1772.0021
Priestley, J. Experiments and observations on different kinds of air. 3 vols. London: W. Bowyer and J. Nichols, 1774-1777.
Martins, R. A. Os estudos de Joseph Priestley sobre os diversos tipos de “ares” e os seres vivos. Filosofia e História da Biologia, 4 (2009): 167-208. https://www.abfhib.org/revista/fhb-v04/
Prado, L. P. & Carneiro, M. C. O episódio histórico das teorias do flogisto e calórico: criando interfaces entre a História e Filosofia da Ciência e o Ensino de Química na busca pela humanização do trabalho científico. História da Ciência e Ensino, 18 (2018). https://doi.org/10.23925/2178-2911.2018v18p153-180