Moving representations through plural teaching approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-759X2023V53e60841

Keywords:

plural teaching approaches, teacher training, teaching representations

Abstract

This article aims to present the results of an action-research carried out with foreign language teachers and students of Modern Foreign Language courses, which sought to train these subjects in and for plural teaching approaches. Thus, we intend to describe the reverberations of this training on the participants' teaching representations. This research is based on the principles of multilingualism didactics, based on Candelier et al. (2009), Coste, Moore and Zarate (2009), Castellotti (2001) and Caddéo and Jamet (2013). The results demonstrate that the training had strong impacts on the participants' representations of teaching.

Author Biographies

Emerson Patrício de Morais Filho, Universidade Federal de Campina Grande

Atualmente é doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande (PPGLE-UFCG) com período sanduíche na Université Paris 8 - Vincennes-Saint-Denis. Possui mestrado pelo PPGLE-UFCG (2020) e graduação em Letras - Francês pela Universidade Federal da Paraíba (2014). Tem experiência em ensino de Francês como Língua Estrangeira (FLE) e Português como Língua Estrangeira (PLE). J

Josilene Pinheiro-Mariz, Universidade Federal de Campina Grande

Possui graduação em Letras Português-Francês pela Universidade Federal do Maranhão (1996), mestrado (2001) e doutorado (2008) em Letras (Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês) pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo e Pós-Doutorado pela Universidade Paris 8 -Vincennes-Saint Denis (2013), sobre o texto literário escrito por autoras de língua francesa fora do Hexágono. Professora Associada na Unidade Acadêmica de Letras, da Universidade Federal de Campina Grande, atuando na graduação em Letras- Língua Portuguesa e Língua Francesa e na Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (Mestrado e Doutorado)

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Published

2023-06-16

How to Cite

Morais Filho, E. P. de ., & Pinheiro-Mariz, J. . (2023). Moving representations through plural teaching approaches. Intercâmbio, 53, e60841. https://doi.org/10.23925/2237-759X2023V53e60841

Issue

Section

Artigos