Intervenção da Teoria de Campos Conceituais de Vergnaud: Um contributo para a disciplina de Geometria Analítica nos alunos do primeiro ano do curso de Matemática da Escola Superior Pedagógica do Bié
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2022v11i2p93-110Keywords:
Analytical Geometry, Study of Conics, Vergnaud's Conceptual Field TheoryAbstract
This article aims to propose Vergnaud's Theory of Conceptual Fields in the conceptual study of conics, with a view to improving the discipline of Analytical Geometry in students of the first year of the Mathematics course at Escola Superior Pedagógica do Bié, Angola. The research developed is aimed at answering the following scientific question: How to contribute to the conceptual study of conics with a view to improving the discipline of Analytical Geometry in students of the first year of the course and school in question? In this perspective, in order to reach the objective determined, the qualitative paradigm of a descriptive nature was adopted, which allowed to observe, analyze and describe the procedures taken into account by teachers and students in the conceptual teaching-learning of conics, in order to identify the limitations involved in the process in question. The results obtained from the procedures used reveal the students' difficulties in giving explanations about the concept of conics in the synthetic and analytical aspect, as well as the main properties that justify the reason they are considered as geometric places.
References
ANGOLA. Ministério da Educação. Lei n.º 32/20, de 12 de agosto, que altera a Lei n.º 17/16, de 7 de outubro –Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino. Luanda, 2020.
ASSEMBLEIA DA REPÚBLICA DE ANGOLA. Lei nº. 17/16 de 7 de outubro de 2016. Lei de Base do Sistema de Ensino de Angola nº 17/16. Diário Oficial da República de Angola: I série – nº 170. Luanda: Imprensa Nacional – E.P, 2016.
CASSELA, E. A. D. Ensino da Geometria Analítica no contexto cultural do Cuito/Bié. [Dissertação de Mestrado em Matemática para professores, Universidade da Beira Interior, Covilhã, Portugal]. http://hdl.handle.net/10400.6/9963, 2018.
CASSELA, E.; DE NASCIMENTO, R. Estudo da circunferência à luz dos princípios axiomáticos de rené descartes. Um olhar ao contexto de ensino-aprendizagem da Escola Superior Pedagógica do Bié (esp-bié). Revista Eletrônica de Educação Matemática, 2020, 15: 01-21.
KALEFF, M., A. Roteiro de atividades para o ensino das cónicas. http://www.uff.br/cdme/conicas/professor01.html 3, (sd).
KLEIN, F., Elementary Mathematics from na Advanced Standpoint. Geometry, New York, Dover, 1948
MOREIRA, M. A. Teoria de Campos Conceituais de Vargnaud, o Ensino de ciências e a mapeamentobalancogt19.doc.pesquisa nesta área. Instituto de Física, UFRGS, Porto Alegre, RS, 2002.
MOREIRA, M.A. Modelos mentais. Investigações em Ensino de Ciências. 1(3):193-232, 1996.
MOREIRA, M.A. Pesquisa em ensino: aspectos metodológicos. In. Instituto de Física – UFRGS Burgos. Universidade de Burgos. Recuperado de http://www.if.ufrgs.br/~moreira/pesquisaensino.pdf. Acesso em: 26/08/2020, 2003.
PONTE, J. P., BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. Autêntica, Belo Horizonte, 2005.
VERGNAUD, G. La théorie des champs conceptuels. Récherches em Didactique des Mathématiques, 10 (23), 1990.