A formação inicial do professor de matemática no Brasil contemporâneo: um estudo a partir de dados do INEP
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2022v11i2p78-92Keywords:
Initial Formation of Mathematics Teachers, Teaching Professional, Higher Education Census, ENADEAbstract
The present study aims to present and discuss data on the Initial Formation of Mathematics Teachers in Brazil, in the period from 2010 to 2019, based on results from the Anísio Teixeira National Institute of Educational Studies and Research, in order to understand where and how this formation has occurred and what the graduates of these courses think about the exercise of teaching. The data were systematized, interpreted and exposed using descriptive statistics. We reflected on some issues raised based on the contributions of Gatti and Saviani. The results show a reduction in enrollments in classroom courses and an increase in distance learning; that the average number of graduates is very low compared to the average enrollments and that around 64% of the students about to finish the course intend to work as teachers as their main career.
References
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016>. Acesso em: 26 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2010. Brasília: Inep, 2011. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados>. Acesso em: 25 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório Síntese de Área: Matemática. Brasília: Inep, 2012a. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enade/resultados>. Acesso em: 26 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2011. Brasília: Inep, 2012b. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados>. Acesso em: 25 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2012. Brasília: Inep, 2013. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados >. Acesso em: 25 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2013. Brasília: Inep, 2014. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados >. Acesso em: 25 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2014. Brasília: Inep, 2015. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados >. Acesso em: 25 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. ENADE 2014: Relatório da Área de Matemática. Brasília: Inep, 2016a. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enade/resultados >. Acesso em: 26 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2015. Brasília: Inep, 2016b. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados >. Acesso em: 25 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2016. Brasília: Inep, 2017. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados >. Acesso em: 25 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório Síntese de Área: Matemática (Bacharelado e Licenciatura). Brasília: Inep, 2018a. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enade/resultados >. Acesso em: 26 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2017. Brasília: Inep, 2018b. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados >. Acesso em: 25 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2018. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados >. Acesso em: 25 set. 2021.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados >. Acesso em: 25 set. 2021.
SAVIANI, D. Formação de Professores no Brasil: Dilemas e Perspectivas. Poíesis Pedagógica, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 07–19, 2011. Disponível em: < https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/15667 >. Acesso em: 26 set. 2021.