Mapeamento de pesquisas em educação matemática sob perspectiva da fluência em dispositivos digitais.
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2022v11i1p111-122Keywords:
Digital fluency, research mapping, digital technologies, mathematics educationAbstract
This article represents the synthesis related to the development of a dissertation in progress and whose theme is the mapping of research carried out at PUC-SP, more specifically in the PEA-MAT research group, about initiatives that made use of digital technologies, considering the works that involved the most diverse central themes, whether related to learning, teaching or teacher training. The main theoretical references used include studies on fluency in digital devices, reflections on intelligence technologies and analyzes of possible integrations between people and technologies at school and in Society. The survey in question refers to theses and dissertations and uses the CAPES Catalog of Theses and Dissertations. In this article, some characteristics of the research are explored, with emphasis on the problem and the theoretical frameworkIdem ao resumo.
References
BORBA, M.C. The future of mathematics education since COVID-19: humans-with-media or humans-with-non-living-things. Educational Studies in Mathematics, 2021. https://doi.org/10.1007/s10649-021-10043-2.
BORBA, M. C; VILLARREAL, M. Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking: information and communication technologies, modelling, visualization and experimentation. 1. ed. New York: Springer, 2005.
GOOS, M. et al. Perspectives on technology mediate learning in secondary school mathematics classrooms. Mathematical Behavior. n. 22, 2003. p.73-89.
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância: Campinas: Papiros, 2003.
LÉVI, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de janeiro: Editora 34, 1993.
LEITE, R. S. Formação de professores de matemática e tecnologias digitais: um estudo sobre o teorema de Tales. 2017. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2017.
OLIVEIRA, G. P. Sobre tecnologias e Educação Matemática: fluência, convergência e o que isto tem a ver com aquilo. In: OLIVEIRA, G. P. (Org). Educação Matemática: epistemologia, didática e tecnologia. São Paulo: Livraria da Física, 2018.
OLIVEIRA, G. P. Tecnologias digitais na formação docente: estratégias didáticas com uso do superlogo e do geogebra. In: CONGRESO IBEROAMERICANO DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 7., 2013, Montevideo. Anais... Montevideo: Sociedad de Educación Matemática Uruguaya, 2013, 1 v. 359 p.
OLIVEIRA, G. P.; LIMA, N. S. M. Estratégias didáticas com tecnologias na formação continuada de professores de Matemática: uma investigação sobre homotetia. Educação Matemática Pesquisa, v. 20, n. 1, 2018.
OLIVEIRA, G. P.; GONÇALVES, M. D.; MARQUETTI, C. Reflexões acerca da tecnologia e sua inserção na pesquisa em Educação Matemática. Educação Matemática Pesquisa, v.17, n. 3, 2015. p. 472 – 489.
PAPERT, S.; RESNICK, M. Technological Fluency and the Representation of Knowledge: proposal to the National Science Foundation. Cambridge: MIT MediaLab, 1995.