Português
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2022v11i1p42-50Keywords:
PorturguêsAbstract
This paper is a systematic review that focuses on productions that organize learning activities based on the concept of constituting learning communities in math classes. Based on the analyses of selected articles, we aim to verify points of confluence or divergence concerning the conception of learning communities, organization, use of geographic spaces, the teacher's role, contributions to mathematical learning, and the curriculum understood in those spaces. Findings from the study indicate that learning communities, which aim to work with cooperation, inclusion, and multiculturalism, favor an environment conducive to exchange between students and mutual growth, providing greater appropriation of mathematical concepts and greater confidence in the accomplishment of activities.
References
ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da didática da matemática. Editora UFPR, 2007.
FLECHA, Ramón; SOLER, Marta. Transformando dificuldades em possibilidades: o envolvimento de famílias e estudantes ciganos na escola através da aprendizagem dialógica. Cambridge Revista de Educação, Londres, vol. 43, número. 4, p. 451-465, julho, 2013.
JENNINGS, Louise; NEVES, Vanessa Ferraz Almeida; GOMES, Maria de Fátima Cardoso. Oportunidades de aprendizagem e cidadania responsável: práticas democráticas em sala de aula. Revista Educação em Questão, Rio Grande do Norte, Natal, vol. 50, número. 36, p. 10-41, 2014.
KNIJNIK, Gelsa. Educação matemática, exclusão social e política do conhecimento. Bolema-Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, São Paulo, vol. 14, número 16, p. 12-28, 2001.
MACHADO, Ricardo; CÉSAR, Margarida. Currículo e trabalho colaborativo: Uma trajectória de participação em aulas de matemática. In: Colóquio Secção Portuguesa da Afirse, XIX, Anais, 2012, p. 2240-2251.
ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da didática da matemática. Editora UFPR, 2010.
MELLO, Roseli Rodrigues de; GABASSA, Vanessa; RODRIGUES, Eglen Sílvia Pipi; BRAGA, Fabiana Marini; BRAGATTO, Ana Cristina. A proposta de Comunidades de Aprendizagem. Congresso Internacional PBL, I, 2010, Anais, São Paulo, Brasil.
MOREIRA, Geraldo Eustáquio; MANRIQUE, Ana Lúcia. Educação Matemática Inclusiva: Diálogos comas Teorias da Atividade, da Aprendizagem Significativa e das Situações Didáticas. São Paulo: Livraria da Física, 2019.
RADETZKE, Franciele Siqueira. O Ensinar e o Aprender por meio de Projetos: cooperação e cidadania. Revista Insignare Scientia Vol. 2, n. 3, p, 142-153, novembro, 2019.
SAMPAIO, R. F.; MANCINI, M. C. Estudos de Revisão Sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. V. 11, n. 1. São Carlos-SP: Revista Brasileira de Fisioterapia, p. 83-89, 2007.
SILVA, Carlos Alberto Nobre da. A Proporcionalidade nas Séries Iniciais: um Elo para Relacionar Matemática Escolar e Cultura Ribeirinha. In: Encontro Brasileiro de Educação Matemática, XV, Anais, 2011.