O fenômeno da inclusão nas escolas da educação básica: um estudo sobre a exclusão
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2022v11i1p88-96Keywords:
Inclusion, Micro-exclusion, Macro-inclusion, Inclusive education, Exclusion.Abstract
The right to education, supported by national and international regulations, is a basic human right. Therefore, it is necessary to reflect on how this right is ensured. This study refers to the challenges of inclusive education. A conduct systematic review of the literature allowed us to analyze the different concepts of exclusion, how certain actions cause school exclusion, and what are the consequences of failure when implementing inclusive education. The consequences are students feeling inferior to others, having withdrawal and triggering conflicts as responses, causing self-exclusion. The authors cite actions that propose to be inclusive but generate exclusions, therefore concluding that schools have not yet learned to deal with differences, there is a lack of training for teachers, besides education still carries legacies of the colonization process.
References
BAPTISTA, J. A. Inclusão e desenvolvimento. A face oculta da exclusão escolar. Gestão e Desenvolvimento, n. 17-18, p. 123-140, 1 jan. 2010.
BATISTA, Cristina Abranches Mota; MANTOAN, Maria Teresa Egler. Educação Inclusiva: atendimento educacional especializado para a deficiência mental. Brasília: MEC, 68 p., 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 10.502 de 30 de setembro de 2020.
DUBET, François. A escola e a exclusão. Cadernos de pesquisa. Tradução: Neide Luzia de Rezende. n. 119, p. 29-45, 2003.
FAUSTINO, Ana Carolina et al. Macroinclusão e microexclusão no contexto educacional. Revista Eletrônica de Educação, [s. l.], v. 12, ed. 3, p. 898-911, 2018. DOI 10.14244/198271992212. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2212/744. Acesso em: 1 ago. 2021.
FERRARO, Alceu Ravanello; ROSS, Steven Dutt. Diagnóstico da escolarização no Brasil na perspectiva da exclusão escolar. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], v. 22, n. 71, 2017.
GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação, [S.I.], v. 6, n. 1, p. 57–73, 2019. DOI: 10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Acesso em: 12 set. 2021.
LINCH, Jaqueline Picetti. Movimentos de Exclusão Escolar Oculta. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002.
MATTOS, Sandra Maria Nascimento de. Inclusão/exclusão escolar e afetividade: Repensando o fracasso escolar das crianças de classes populares. Revista Educar, Curitiba, ed. 44, p. 217-233, 1 abr. 2012.
ROCHA, Marisa Lopes da. Inclusão ou exclusão? Produção da subjetividade nas práticas de formação. Psicologia em Estudo, Maringá, v.13, ed. 3, p. 477-484, 2008.
RODRIGUES, Thiago Donda. Educação Matemática: Possíveis contribuições para uma educação inclusiva. Instrumento: revista de estudo e pesquisa em educação, Juiz de Fora, v. 20, n. 2, p. 229-237, 2018. DOI https://doi.org/10.34019/1984-5499.2018.v20.19140. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/issue/view/786. Acesso em: 1 nov. 2021
SILVA, Berenice Mª Dalla Costa da; PEDRO, Vanize Dalla Costa; JESUS; Eliane Maria de. Educação Inclusiva. Revista Científica Semana Acadêmica, [s.l.], v.1, ed. 99, p. 1-11, 2017.