Working perspectives for a school psychologist within public schools: an exploratory study in a school in the city of Fortaleza

Authors

  • Luciana Lobo Miranda Universidade Federal do Ceará, Departamento de Psicologia
  • Tiago Régis de Lima Universidade Federal Fluminense
  • Paulo André Sousa Teixeira
  • Flora Lima Chaves
  • João Paulo Pereira Barros Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Psicologia

Keywords:

Network Service and Hall of Education, School Psychology, Expertise of the psychologist

Abstract

This article presents the results of a survey during the disciplines of Psychology I and II of the School of Psychology course of the Federal University of Ceara - CFU, under the supervision of Prof.. Dr. Luciana Lobo Miranda, in 2005. This research investigated the expectations that managers, employees and teachers in a public school in Fortaleza had about the role of school psychologist in the public hall. The data were collected through Focal Group and analyzed by analysis of Content. We note the importance that is attached by the subject of this search to a possible role of the professional psychology at the school, even with a diversity of expectations on them. Searches of this nature are relevant to subsidize the formulation of public policies toward the educational improvement of public education hall.

Author Biographies

Luciana Lobo Miranda, Universidade Federal do Ceará, Departamento de Psicologia

Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Ceará (UFC) e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFC.

Tiago Régis de Lima, Universidade Federal Fluminense

Psicólogo Graduado pela Universidade Federal do Ceará. Estudante do Mestrado em Psicologia da Universidade Federal Fluminense

Paulo André Sousa Teixeira

Psicólogo Graduado pela Universidade Federal do Ceará

Flora Lima Chaves

Psicóloga Graduada pela Universidade Federal do Ceará. Residente da Escola de Saúde da Família Visconde de Sabóia – Sobral/CE

João Paulo Pereira Barros, Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Psicologia

Psicólogo Graduado pela Universidade Federal do Ceará. Estudante do Mestrado em Psicologia da Universidade Federal do Ceará, bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes).

Published

2019-06-03

Issue

Section

Artigos