Works by Vigotski Groups and Wallon: epistemological, methological and developmental similarities and differences

Authors

  • Abigail Alvarenga Mahoney
  • Laurinda Ramalho de Almeida Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
  • Sandro Henrique Vieira de Almeida Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação

Keywords:

Vigotsky, Wallon.

Abstract

The objective of this article is to compare the epistemological, methodological and developmental dimensions in the production of Vigotsky, his group and Wallon. Establishes similarities and differences in their propositions. The main points are: aspects of the construction of their theories, based in the epistemology of the historical and dialectical materialism: they both consider the individual as an active being ontological social and that his psychical life has its origin in the whole of social relationships. Both theories were elaborated through experimentation and observation, and their propositions show the movement of contradictions and crisis. For both, education has a fundamental role because it is by appropriations of knowledge developed by humanity that the psychical life is constructed.

Author Biographies

Abigail Alvarenga Mahoney

Doutora em Psicologia da Educação pela PUC-SP, Brasil Presidente da Fundação Aniela e Thadeusz Ginsberg

Laurinda Ramalho de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação

Professora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da PUC-SP, Brasil

Sandro Henrique Vieira de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação

Doutorando do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da PUC-SP, Brasil

Published

2019-06-04

Issue

Section

Artigos