Medicalization of Education, ADHD and Subjectivity

A Case Study Beyond Diagnosis

Authors

  • Luísa Arcoverde Bezerra Soares Centro Universitário de Brasília
  • Daniel Magalhães Goulart Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2023i56p48-57

Keywords:

Medicalization, Subjectivity, Attention Defict Hyperactivity Disorder

Abstract

This paper addresses medicalization in the context of education whose objective was to understand subjective processes related to this phenomenon in an adolescent diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder. The research was supported by the framework proposed by González Rey, which is defined by the articulation between Theory of Subjectivity from a cultural-historical perspective, Constructive-Interpretative Methodology, and Qualitative Epistemology. The case study in question involved three months of fieldwork, with biweekly meetings with the participant. The instruments used were conversational dynamics, sentence complements, and dynamics with art. The results show that, far from presenting a learning problem, the adolescent expresses learning processes marked by reflexivity, curiosity, and authorial productions. The case study presented challenges the way the diagnosis has been overestimated in the classroom, while the student’s authentic motivations remain on the margins of schooling.

Author Biography

Daniel Magalhães Goulart , Universidade de Brasília

Professor adjunto do Departamento de Teoria e Fundamento da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília.

References

Alcantara, R; Goulart, D. M. (2016). Explosão medicalizante e implosão pedagógica: desafios e alternativas no contexto escolar. In Alcantara, R; Goulart, D.M (Org.), Educação escolar e subjetividade: desafios contemporâneos. 1ed.Rockville: Global South Press, 1, pp. 3-49.

Beltrame, R.L; Gesser, M; De Souza, S.M. (2019). Diálogos sobre medicalização da infância e educação: uma revisão de literatura. Psicologia em estudo, 24, pp. 3-15.

Burman, E. (2017). Deconstructing developmental psychology (3rd ed.). London and New York: Routlegde.

Campolina, L.O; Mitjáns Martinéz, A. (2016). The configuration of social subjetctivity in an innovate educational instituion in Brazil. International Research in Early Childhood Education, 7(1), pp. 183-200.

Carneiro, D.C; Nogueira, J.F.A. (2016). O teatro como resistência no espaço escolar: para além da medicalização da vida. O Mosaico, 13, pp. 9-24.

Cordioli, A.V. (2014). Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais DSM-V. São Paulo: Artmed.

Ciocca, M. (2019). Attention Deficit Hyperactivity Disorder in athletes. Clin Sports Med, 38, 545-554.

Ferreira, M.S (2017). Medicalização da vida: sobre o processo de biologização da existência. Alumni, 5(10), pp. 26-35.

González Rey, F.L (2003). Sujeito e Subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Thomson Learning.

González Rey, F.L (2005a). Pesquisa qualitativa em psicologia: caminhos e desafios. São Paulo: Cengage Learning.

González Rey, F.L. (2005b). Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.

González Rey, F. (2011). Lenguaje sentido y subjetividad: más allá del lenguaje y la conducta. Estudios de Psicología, 32(3), pp. 345-357.

González Rey, F.L. (2018) Subjectivity and discourse: Complementary topics for a critical psychology. Culture e Psycoology, 0(0), pp. 1-17.

González Rey, F.L; Mitjáns Martínez, A. (2016a). Una epistemologia para el estudio de la subjetividade: sus implicaciones metodológicas. Psicoperspectivas: individuo y sociedade, 15(1), pp. 5-16.

González Rey, F.L; Mitjáns Martínez, A. (2017a). Subjetividade: Teoria, epistemologia e método. Campinas: Alínea.

González Rey, F; Mitjáns Martínez, A. (2017c). El desarrollo de la subjetividad: una alternativa frente a las teorias del desarrollo psíquico. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, 12(2), pp. 1-20.

González Rey, F.L; Mitjáns Martínez, A; Bezerra, M. (2016b). Psicología en la educación: implicaciones de la subjetividade en una perspectiva cultural-histórica. Revista Puretorriqueña de Psicologia, 27(2), pp. 260-274.

González Rey, F.L; Goulart, D.M. (2019). Teoria da Subjetividade e educação: entrevista com Fernando González Rey. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 3(1), pp.13-33.

González Rey, F.L; Mitjáns Martínez, A; Rossato, M; Goulart, D.M. (2017b). The relevance of the concept of subjective configuration in discussing human development. In Fleer, M; González R1ey, F.L; Veresov, N. (Orgs). Perezhivanie, emotions and subjetctivity. (pp. 217-247). Singapore: Springer Nature.

Goulart, D. M. (2015). Clínica, subjetividade e educação: uma integração teórica alternativa para forjar uma ética do sujeito no campo da saúde mental. Em F. Gonzalez Rey & J. Bizerril (Orgs.), Saúde, cultura e subjetividade: uma referência interdisciplinar (pp. 34–57). Brasilia: UniCEUB.

Goulart, D.M. (2019). Saúde Mental, Desenvolvimento e Subjetividade: da patologização à ética do sujeito. Brasília: Cortez

Goulart, D.M (2020). A construção da informação na pesquisa qualitativa: desafios da metodologia construtivo-interpretativa. In: Mitjáns Martínez, A; Valdés-Puentes, R; Tacca, M.C.R.V. Teoria da Subjetividade: discussões teóricas e metodológicas. (pp.1-39). Campinas: Alínea.

Goulart, D. M. (2023). A saúde mental e a aprendizagem na escola no contexto (pós) pandêmico: desafios e possibilidades. Revista Com Censo – Estudos Educacionais do Distrito Federal, 10, 16-23.

International Narcotics Control Board. (2019). Psychotropic Substances. [Internet]. Disponível em: https://www.incb.org/documents/Psychotropics/technicalpublications/2019/PSY_Technical_Publication_2019.pdf

International Narcotics Control Board. (2020) Psychotropics assessments in grams as at 29/05/2020 [Internet]. Disponível em: https://www.incb.org/documents/Psychotropics/assessment/psy_assessments_ 20200529.pdf

Leite, C. D. P., & Christofoletti, R. (2018). Childhood and education: between medicalization and subjectivation processes in school. Foro de Educación, 16(24), pp. 113- 123.

Mitjáns Martínez, A.M; González Rey, F.L. (2017). Psicologia, educação e aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez Editora.

Mori, V., & Goulart, D. (2019). Subject and subjectivitiy in psychotherapy: A case study. In F. González Rey, A. Mitjáns Martinez, & D. Goulart (Eds.). Subjectivity within cultural-historical approach: theory, methodology and research (pp. 231–244). Springer: Singapore.

Móyses, M.A.A; Collares, C.A.L. (2020). Novos modos de vigiar, novos modos de punir: a patologização da vida. Educação, Sociedade & Culturas, pp. 31-44.

Oliveira, A.M.C. (2019). Processos de desenvolvimento da subjetividade: alternativas teóricas na compreensão das dificuldades de aprendizagem. Revista de didática e psicologia pedagógica, 3(1), pp. 173-198.

País, S.C; Menezes, I; Nunes, J.A. (2016). Saúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educação. Cad. Saúde Pública, 32(9), pp. 1-10.

Piovezzan, K; Taborda, T; Alves, R; Saldanha, H.; Rodrigues, R. (2017). O discurso da medicalização na infância: desafios ao campo da psicologia escolar. (Trabalho de conclusão de curso). Centro Universitário de Várzea Grande, Varzéa Grande, Mato Grosso.

Scarin, A.A.C.F; De Souza, M.P.R (2020). Medicalização e patologização da educação: desafios à psicologia escolar e educacional. Psicologia Escolar e Educacional, 24, pp.1-8.

Sertralina, Retirado em: https://www.bulario.com/sertralina50mg/#composicao.

Tacca, M.C. (2015). Possibilidades da Teoria Histórico-Cultural e da Subjetividade para reflexões e mudanças na ação pedagógica de professores. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, 21 (41), pp. 197-210.

Published

2024-10-15

Issue

Section

Artigos