Learning and affectivity
the child’s voice on social distancing and on the return to school
DOI:
https://doi.org/10.23925/2175-3520.2023i56p58-69Keywords:
COVID-19, Social Distancing, Affection, Children’s Narratives, Public SchoolAbstract
This article presents a cut of a doctoral thesis that aimed to analyze which experiences and learnings children had during social distancing, caused by the COVID-19 pandemic and to understand how they felt upon the return to in-person classes. The data shown here was produced through the narratives of third grade Elementary School students from a public school in the city of São Paulo when they returned to in-person classes after social distancing. The children were invited to tell stories based on the moments experienced during social distancing imposed by the pandemic and on the later return to in-person classes. Theoretical framework for data analysis is grounded on French doctor, psychologist and educator Henri Wallon’s theory of development. Analysis focused on the affective dimension and showed that pleasant feelings prevail over unpleasant ones upon the return to in-person classes.
References
Almeida, L. R. de. (2010). Cognição, corpo e afeto. Revista Educação: História da Pedagogia, São Paulo: Editora Segmento, 3, pp. 20-31.
Almeida, L. R. de. (2021). Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. In: Novais, R. M. Aspectos afetivos e emocionais da prática educativa: pressupostos e perspectivas para o processo de ensino-aprendizagem. Curitiba: CRV, pp. 47-62.
Dantas, H. (1992). Do ato motor ao ato mental: a gênese da inteligência segundo Wallon. In: La Taille, Y.; Kohi, M.; Dantas, H. (Orgs.) Piaget, Vygotsky e Wallon – teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus.
Dantas, H. (2002). Brincar e trabalhar. In: Kishimoto, T.M. (Org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
Furlanetto, E. C.; Passeggi, M. C.; Biasoli, K. A. (2020). Infâncias, crianças e narrativas da escola. Curitiba: CRV.
Mahoney, A. A. (2002). Introdução. In: Mahoney, A. A.; Almeida, L. R. de. (Orgs.). Henr-i Wallon: Psicologia e Educação. São Paulo: Edições Loyola.
Mahoney, A. A.; Almeida, L. R. de. (2005). Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Revista Psicologia da Educação, São Paulo, 20, pp. 11-30.
Mahoney, A. A.; Almeida, L. R. de. (2014). A dimensão afetiva e o processo ensino-aprendizagem. In: Almeida, L. R. de; Mahoney, A. A. (Orgs.) Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. 4 ed. São Paulo: Edições Loyola, pp. 15-24.
Monteiro, S. N. (2022). O que pensam crianças de seis a nove anos de idade sobre os anos iniciais da escola de Ensino Fundamental: uma leitura walloniana. 2022. 235 p. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Monteiro, S. N. (2023). O que pensam crianças de seis anos de idade sobre sua entrada na escola de Ensino Fundamental: uma leitura walloniana. In: Passos, L. F.; Szymanski, L. Relatos de Pesquisa em Psicologia da Educação Vol. 8. Campinas: Editora Pontes, pp. 93-116.
Wallon, H. (1968) A evolução psicológica da criança. Trad. Claudia Berliner; Lisboa: Edições 70.
Wallon, H. (1986). Os meios, os grupos e a psicogênese da criança. In: Werebe, M. J. G.; Nadel-Brulfert, J. Henri Wallon – Psicologia. Coleção Grandes Cientistas. Vol. 52. São Paulo: Editora Ática.
Wallon, H. (1989). As origens do pensamento na criança. São Paulo: Editora Manole.
Wallon, H. (1995). As origens do caráter na criança. São Paulo: Nova Alexandria.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.