Learning and affectivity

the child’s voice on social distancing and on the return to school

Authors

  • Shirlei Nadaluti Monteiro Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Laurinda Ramalho de Almeida Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2023i56p58-69

Keywords:

COVID-19, Social Distancing, Affection, Children’s Narratives, Public School

Abstract

This article presents a cut of a doctoral thesis that aimed to analyze which experiences and learnings children had during social distancing, caused by the COVID-19 pandemic and to understand how they felt upon the return to in-person classes. The data shown here was produced through the narratives of third grade Elementary School students from a public school in the city of São Paulo when they returned to in-person classes after social distancing. The children were invited to tell stories based on the moments experienced during social distancing imposed by the pandemic and on the later return to in-person classes. Theoretical framework for data analysis is grounded on French doctor, psychologist and educator Henri Wallon’s theory of development. Analysis focused on the affective dimension and showed that pleasant feelings prevail over unpleasant ones upon the return to in-person classes.

Author Biography

Laurinda Ramalho de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

cursou Pedagogia e especialização em Orientação Educacional na USP; Mestrado e Doutorado em Psicologia da Educação na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, concluindo o doutorado em 1992. Atuou como professora, orientadora educacional, diretora e supervisora na Rede Pública Estadual e em órgãos centrais da Secretaria Estadual de Educação do Estado de São Paulo. Atualmente é docente do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação e do Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores, ambos da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É líder do Grupo de Pesquisa Bases da Psicologia na Educação, no CNPq. Em seu Currículo Lattes, os termos mais frequentes na contextualização da Produção Cientifica são: Formação de Professores, Ensino-Aprendizagem, Psicologia da Educação, Ensino Fundamental, Ensino Público, Coordenação Pedagógica Educacional, Relações Interpessoais, Abordagem Centrada na Pessoa e Psicogenética Walloniana.

References

Almeida, L. R. de. (2010). Cognição, corpo e afeto. Revista Educação: História da Pedagogia, São Paulo: Editora Segmento, 3, pp. 20-31.

Almeida, L. R. de. (2021). Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. In: Novais, R. M. Aspectos afetivos e emocionais da prática educativa: pressupostos e perspectivas para o processo de ensino-aprendizagem. Curitiba: CRV, pp. 47-62.

Dantas, H. (1992). Do ato motor ao ato mental: a gênese da inteligência segundo Wallon. In: La Taille, Y.; Kohi, M.; Dantas, H. (Orgs.) Piaget, Vygotsky e Wallon – teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus.

Dantas, H. (2002). Brincar e trabalhar. In: Kishimoto, T.M. (Org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.

Furlanetto, E. C.; Passeggi, M. C.; Biasoli, K. A. (2020). Infâncias, crianças e narrativas da escola. Curitiba: CRV.

Mahoney, A. A. (2002). Introdução. In: Mahoney, A. A.; Almeida, L. R. de. (Orgs.). Henr-i Wallon: Psicologia e Educação. São Paulo: Edições Loyola.

Mahoney, A. A.; Almeida, L. R. de. (2005). Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Revista Psicologia da Educação, São Paulo, 20, pp. 11-30.

Mahoney, A. A.; Almeida, L. R. de. (2014). A dimensão afetiva e o processo ensino-aprendizagem. In: Almeida, L. R. de; Mahoney, A. A. (Orgs.) Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. 4 ed. São Paulo: Edições Loyola, pp. 15-24.

Monteiro, S. N. (2022). O que pensam crianças de seis a nove anos de idade sobre os anos iniciais da escola de Ensino Fundamental: uma leitura walloniana. 2022. 235 p. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Monteiro, S. N. (2023). O que pensam crianças de seis anos de idade sobre sua entrada na escola de Ensino Fundamental: uma leitura walloniana. In: Passos, L. F.; Szymanski, L. Relatos de Pesquisa em Psicologia da Educação Vol. 8. Campinas: Editora Pontes, pp. 93-116.

Wallon, H. (1968) A evolução psicológica da criança. Trad. Claudia Berliner; Lisboa: Edições 70.

Wallon, H. (1986). Os meios, os grupos e a psicogênese da criança. In: Werebe, M. J. G.; Nadel-Brulfert, J. Henri Wallon – Psicologia. Coleção Grandes Cientistas. Vol. 52. São Paulo: Editora Ática.

Wallon, H. (1989). As origens do pensamento na criança. São Paulo: Editora Manole.

Wallon, H. (1995). As origens do caráter na criança. São Paulo: Nova Alexandria.

Published

2024-10-15

Issue

Section

Artigos