Changing implicit racial bias in black and white adults

an assessment of stimulus equivalence procedure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2594-3871.2022v31i2p412-431

Keywords:

behavior analysis, stimulus equivalence, implicit racial bias, racial relations

Abstract

As a science, behavior analysis has technology to study cultural practices related to racial issues. The purpose of this study was to assess the effects produced by a procedure aimed to reduce negative racial bias towards black people. Seventeen black and white participants were selected after fulfilling a self-declaration questionnaire and being assessed by Implicit Relational Assessment Procedure (IRAP), in order to set a baseline. Then, three relations were trained using matching-to-sample (MTS): (a) thumbs/abstract figures; (b) abstract figures/ black people and abstract figures; and (c) simultaneous prior relations. Symmetry, transitivity and equivalence tests were performed at the end of each training, and IRAP was used again to assess changes after the procedure. Results indicated that participants were not negatively biased towards black people and, after the procedure, only white participants showed significant change. We recommended future studies to test the effects of the researcher’s characteristics as well as other ways to detect implicit racial bias.

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Author Biographies

Pedro Henrique Jardim, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2012). Especialista em Clínica Comportamento pelo Núcleo Paradigma (2016). Mestrado em Psicologia Experimental pela PUC-SP (2018). Atualmente é servidor público da Prefeitura do Município de Cotia no cargo de psicólogo em saúde pública, atuante no Serviço de Atendimento Especializado HIV/AIDS (SAE) e também no Centro de Atenção Psicossocial (CAPS AD). Tem experiência em clínica comportamento, área sócio-jurídica (medida socioeducativa) e em abordagem de rua focado em dependentes químicos; articulação de rede e palestras. Tem como interesse o estudo das relações sócio raciais e Análise do Comportamento.

Paula Suzana Gioia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1975), mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996) e doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001). Atualmente é assistente-doutor da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e docente permanente do Programa de Psicologia Experimental: Análise do Comportamento. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Análise do Comportamento, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino, formação de formadores, controle de estímulos, autismo.

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Published

2022-12-22

How to Cite

Jardim, P. H., & Gioia, P. S. (2022). Changing implicit racial bias in black and white adults: an assessment of stimulus equivalence procedure. Psicologia Revista, 31(2), 412–431. https://doi.org/10.23925/2594-3871.2022v31i2p412-431

Issue

Section

Relatos de Pesquisa Empírica