Práctica psicológica mediada por tecnología

informe de experiencia de grupos reflexivos con solicitantes de la adopción de niños y adolescentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2594-3871.2022v31i1p231-250

Keywords:

Adoption, groups, psychology online, psychological practice, information technology

Abstract

Reflective groups, focused on the theme of adoption, appear as a way to provide group spaces committed to developing the motivations and anxieties that permeate the adoption process. With the arrival of the COVID-19 pandemic, many activities were adapted to the online context and made use of information technologies, including groups within the scope of adoption. Thus, this experience report aims to reflect on the power and specificities of group interventions, considering the challenges and possibilities of online action, as well as outlining strategies for conducting and mediating online groups in the context of adoptive parenting. It was observed that the experience of online groups with applicants for adoption can be a fruitful form of intervention and enables group reflections with participants from different stages of pre-adoption, as well as members from different locations. Furthermore, it was observed that the online modality facilitated participation, optimizing time. As challenges, difficulties with internet connection and lack of physical contact and face-to-face conversation were reported. From some themes, we sought to provide reflection on the entire adoptive project, from the motivations for adoption to the post-adoption moment.

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Author Biographies

Juliana Gomes Fiorott, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina, membro do Laboratório de Psicologia Social e da Cognição – LACCOS – área psicologia social e cultura, linha Representações e práticas sociais

Helena Cristina Almeida Pasin Pasin, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Psicologia na Universidade Federal de Santa Catarina, bolsista de extensão do Laboratório de Psicologia Social e da Cognição – LACCOS – área psicologia social e cultura, linha Representações e práticas sociais.

Bruna Hensel Puente Hensel, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Psicologia na Universidade Federal de Santa Catarina, voluntária de extensão do Laboratório de Psicologia Social e da Cognição – LACCOS – área psicologia social e cultura, linha Representações e práticas sociais.

Andréia Isabel Giacomozzi, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, Professora do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFSC e membro do Laboratório de Psicologia Social e da Cognição – área psicologia social e cultura, linha Representações e práticas sociais.  LACCOS

Andréa Barbará da Silva Bousfield, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, Professora do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFSC e membro do Laboratório de Psicologia Social e da Cognição – área psicologia social e cultura, linha Representações e práticas sociais.  LACCOS

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Published

2022-10-24

How to Cite

Fiorott, J. G., Pasin, H. C. A. P., Hensel, B. H. P., Giacomozzi, A. I., & Bousfield, A. B. da S. (2022). Práctica psicológica mediada por tecnología: informe de experiencia de grupos reflexivos con solicitantes de la adopción de niños y adolescentes. Psicologia Revista, 31(1), 231–250. https://doi.org/10.23925/2594-3871.2022v31i1p231-250

Issue

Section

Relatos de Experiências Profissionais