Analysis of an intervention conducted through games with children with school failure history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2594-3871.2022v31i1p114-137

Keywords:

game, school failure, higher psychological functions, cultural-historical psychology

Abstract

School failure in Brazilian elementary education has been the subject of several studies and it is a matter of concern for all professionals working in this field. This study presents the results of a research that aimed to investigate whether mediated interventions in playing games with explicit rules develop higher psychological functions (HPF) and if they improve school performance of children with school failure history. The research was based on cultural-historical psychology, mainly on the ideas of Vygotsky, Elkonin and Leontiev. The chosen method was qualitative and consisted of an intervention, applied on four children between 7 and 10 years old, structured in three stages: initial assessment, intervention mediated by games and final assessment. In the assessments, the School Achievement Test was applied on the children and semi-structured interviews were conducted with families and teachers. The meetings were recorded and transcribed and the observations were recorded in a field diary. The data analysis methods used were the thematic and microgenetic techniques. The results showed that games develop HPF and modify school performance. It is concluded that games with explicit rules are good mediators between learning and development in children who present school failure trajectories.

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Author Biographies

Silvia Nara Siqueira Pinheiro, Universidade Federal de Pelotas

Professora Adjunto do Curso de Psicologia da Universidade Federal de Pelotas. Psicóloga pela Universidade Católica de Pelotas (1982); em Licenciada em Psicologia pela Universidade Católica de Pelotas (1986); Pós-graduada em Educação/Psicopedagogia pela UFPEL (1984), em Educação/Educação Especial pela UCPel (1992), Mestre em Saúde e Comportamento / Psicologia pela Universidade Católica de Pelotas (1996), Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas linha de pesquisa Cultura Escrita, Linguagem e Aprendizagem.. Áreas de concentração: Psicologia da Educação/Aprendizagem, Desenvolvimento e Educação Especial. Psicologia Histórico-Cultural. Membro dos grupos de pesquisa Educação e psicologia histórico-cultural da UFPel e Aprendizagem Autorregulada- UFPel, realizou Pós-Doutorado em Educação na UFPEL e Universidade de Aveiro - Portugal. 

Lourdes Maria Bragagnolo Frison, Universidade Federal de Pelotas

Pedagoga pela Universidade Federal do rio Grande do Sul (UFRGS), Doutora em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Pós-doutorado em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Estágio Sênior na Universidade de Lisboa em Portugal, atualmente faz Pós-doutorado na Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Professora Associada do Departamento de Fundamentos da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas

Marlene da Rocha Migueis, Universidade de Aveiro

Psicóloga pela Universidade de São Paulo (USP), Doutora em Educação na Universidade de Aveiro/Portugal e Pós-doutorado em Educação na Universidade de São Paulo (USP), Professora Auxiliar do Departamento de Educação e Psicologia - Universidade de Aveiro, Portugal

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Published

2022-10-24

How to Cite

Pinheiro, S. N. S., Frison, L. M. B., & Migueis, M. da R. (2022). Analysis of an intervention conducted through games with children with school failure history. Psicologia Revista, 31(1), 114–137. https://doi.org/10.23925/2594-3871.2022v31i1p114-137

Issue

Section

Relatos de Pesquisa Empírica