Analysis of an intervention conducted through games with children with school failure history
DOI:
https://doi.org/10.23925/2594-3871.2022v31i1p114-137Keywords:
game, school failure, higher psychological functions, cultural-historical psychologyAbstract
School failure in Brazilian elementary education has been the subject of several studies and it is a matter of concern for all professionals working in this field. This study presents the results of a research that aimed to investigate whether mediated interventions in playing games with explicit rules develop higher psychological functions (HPF) and if they improve school performance of children with school failure history. The research was based on cultural-historical psychology, mainly on the ideas of Vygotsky, Elkonin and Leontiev. The chosen method was qualitative and consisted of an intervention, applied on four children between 7 and 10 years old, structured in three stages: initial assessment, intervention mediated by games and final assessment. In the assessments, the School Achievement Test was applied on the children and semi-structured interviews were conducted with families and teachers. The meetings were recorded and transcribed and the observations were recorded in a field diary. The data analysis methods used were the thematic and microgenetic techniques. The results showed that games develop HPF and modify school performance. It is concluded that games with explicit rules are good mediators between learning and development in children who present school failure trajectories.
Metrics
References
Bôas, B. V. (2019). Brasil tem 1,15 milhão de alunos até 14 anos que não sabem ler e escrever. Valor econômico, 20(4776), Brasil, A2. Recuperado de https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/562247/noticia.html?sequence=1&isAllowed=y
Elkonin, D. B. (2009). Psicologia do jogo Daniil B. Elkonin (2a. ed., A. Cabral Trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Obra original publicada em 1978).
Fittipaldi, C. B. (2007). Jogar para ensinar – jogar para aprender: o jogo como recurso pedagógico na construção de conceitos escolares e desenvolvimento de habilidades cognitivas, no ensino fundamental. (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, SP, Brasil. Recuperado de https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/16298
Fittipaldi, C. B. (2009). Jogo e mediação social: um estudo sobre o desenvolvimento e a aprendizagem de alunos do ensino fundamental. Estudos em Avaliação Educacional, 20(42), 125-150. Recuperado de http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1471/1471.pdf
Freitas, M., & Pereira, E. R. (2018). O diário de campo e suas possibilidades. Quaderns de Psicologia, 20(3), 235-244. Recuperado de https://dói.org/10.5565/rev/qpsicologia.1461
Góes, M. C. R. (2000) A abordagem microgenética na matriz histórico-cultural: uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade. Caderno Cedes, 50, 9-25.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2017). Prova de avaliação nacional da alfabetização (ANA). Recuperado de http://portal.inep.gov.br/artigo//asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/resultados-da-ana-2016-por-estados-e-municipios-estao-disponiveis-no-painel-educacional-do-inep/21206
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2020). Indice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Recuperado de http://ideb.inep.gov.br/resultado/resultado/resultadoBrasil.seam?cid=170347
Leontiev, A. N. (1988). Os princípios psicológicos da brincadeira escolar. In Vigotskii, L. S., Luria, A. R. & Leontiev, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. (pp. 119-142). (3a. ed., M. P. Villalobos Trad.).São Paulo: Ícone: Editora da Universidade de São Paulo. (Obra original publicada em 1944).
Luria, A. (1992). A construção da mente. (M. B. Cipolla Trad.). São Paulo: Ícone. (Obra original publicada em 1975).
Meira, M. E. M. (2007). Psicologia histórico-cultural: fundamentos, pressupostos e articulações com a psicologia da educação. In Meira, M. E. M., Facci, M. G. D. (Org.) Psicologia Histórico-Cultural: contribuições para o encontro entre a subjetividade e a educação (pp. 27-62). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Minayo, M. C. de S. (2015). O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde. (14a. ed.) São Paulo: Hucitec.
Nakayama, A. M., Boscolo, D., Gervai, Solange & Navarro, L. (2016). Mediação da atenção em grupo de apoio educacional. Journal of Research in Special Educational Needs (JORSEN). 16(1). 708-712. Recuperado de https://doi.org/10.1111/1471-3802.12205
Pinheiro, S. N. S. (2014) O jogo com regras explícitas pode ser um instrumento de para o sucesso de estudantes com história de fracasso escolar?. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Pelotas, RS, Brasil. Recuperado de http://repositorio.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/3368
Pinheiro, S. N. S.; Damiani, M. F. & Silva, B. S. da. (2016) O Jogo com Regras Explícitas Influencia o Desenvolvimento das Funções Psicológicas Superiores?. Psicologia Escolar e Educacional. 20 (2), 255-263. Recuperado de https://doi.org/10.1590/2175-353920150202960
Pinheiro, S. N., Couto, M. L. de O., Carvalho, H. C. W. de, & Pinheiro, H. S. (2020). Fracasso Escolar: naturalização ou construção histórico-cultural?. Fractal: Revista De Psicologia, 32(1), 82-90. Recuperado de https://doi.org/10.22409/https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32i1/5698
Prestes, Z. R. (2010) Quando quase não é a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovich Vigotski – Repercussões no campo educacional. (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, Brasil. Recuperado de https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/80/o/ZOIA_PRESTES_-_TESE.pdf?1462533012
Stein, L. M. (1994). TED: Teste de desempenho escolar: manual para aplicação e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Vigotski, L. S. 1896-1934 (2009). A construção do pensamento e da linguagem/ Lev Semenovich Vigotsky (2a. ed., P. Bezerra, Trad., Biblioteca pedagógica). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes. (Obra original publicada em 1934).
Vygotski, L. S. (1995). Obras escogidas III – Problemas del desarrollo de la psique (L. Kuper, Trad.). Madrid: Visor. (Obra original publicada em 1983).
Vygotsky, L. S. (2008). A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança (Z. Prestes, Trad.) Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, 8(1) 23-36. (Trabalho original publicado em 2004) Recuperado de http://xa.yimg.com/kq/groups/32960205/729519164/name/artigo+zoia+prestes
Vygotski, L. S. (2012). Obras escogidas IV – Paidologia del adolescente problemas de la psicología infantil. L. Kuper (Trad.) Madrid: Machado Grupo de Distribuición. (Obra original publicada em 1984)
Yin, R. (2010) Estudo de Caso: planejamento e métodos. A. Thorell (Trad.) Porto Alegre: Bookman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Silvia Nara Siqueira Pinheiro, Lourdes Maria Bragagnolo Frison, Marlene da Rocha Migueis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.