Leadership in teaching in higher education
a psychodynamic perspective
DOI:
https://doi.org/10.23925/2594-3871.2023v32i1p150-165Keywords:
Leadership, Work, Teaching work, Higher education, PsychodynamicsAbstract
Teaching work represents a fundamental field in society, given its importance in the training of future professionals and, especially, citizens. In this way, the intention of this article is to raise the matters arising from the exercise of leadership in teaching assignments and to reflect on this leadership in Higher Education in terms of its importance for the training process, as well as the inspiration that this craft can provide to students, based on the idea that teaching is an exercise in leadership. The methodological proposal with which we analyze this exercise consists of a qualitative perspective of a descriptive-analytical nature. Two teachers were interviewed through a semi-guided script which intended to raise and understand the experiences arising from their life trajectories that culminated in the teaching work they currently perform. As a theoretical and methodological basis for the analysis, the Psychodynamics of Work was used, due to its view on the subjects’ ways of being, provoked by the encounter with work and the demands pertinent to its processes. As a result, the sample revealed significant agreement with the aspects of leadership in their teaching practice, although they reiterated that there are considerable difficulties in this job. This clarity requires mobilization on the part of leading teachers who sometimes feel overwhelmed and rediscover ways not to get sick. Such results have the power for new studies to be developed in order to broaden the discussion and contribute to teaching actions, but, above all, human, better and more affective actions.
Metrics
References
Bennis, W. (1996). A formação do líder. São Paulo: Editora Atlas.
Bergamini, C. W. (1994). Liderança: a administração do sentido. RAE-Revista de Administração de Empresas, 34(3), (102-114). Disponível em http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/viewFile/38274/36989
Dweck, C. (2017). Mindset: a nova psicologia do sucesso. São Paulo: Objetiva.
Fonseca, A. M. D. O., Porto, J. B., & Borges-Andrade, J. E. (2015). Liderança: um retrato da produção científica brasileira. Revista de Administração Contemporânea, 19(3), 290-310. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid= S1415-65552015000300290&script=sci_arttext&tlng=pt
Furquim, A. C. (2020). O poder da liderança do professor na sala de aula. Disponível em http://repositorio.unis.edu.br/handle/prefix/1348
Gabriel, Y. (1988). “Narcisismo e cultura contemporânea”. In Freud e a Sociedade. Rio de Janeiro: Imago.
Gasparini, S. M., Barreto, S. M., & Assunção, A. Á. (2005).
O professor, as condições de trabalho e os efeitos sobre sua saúde. Educação e pesquisa, 31(2), 189-199. Disponível em 30 de junho de 2020, de https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-
&script=sci_abstract&tlng=es
Gatti, B. A. (2017). Formação de professores, complexidade e trabalho docente, Revista Diálogo Educacional, 17(53), 721-737. Disponível em https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/8429
Gomes, A. M. G. (2017). Liderança e personalidade: reflexões sobre o sofrimento psíquico no trabalho. Disponível em http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/27987
Juste, M. R. P. (2018). La salud ocupacional de los docentes no universitarios y su desgaste profesional. In I. Cantón Mayo e M. Tardif. Identidad profesional docente. (pp.183-197). Madrid: Narsea.
Mendes, A. M. B. (2012). Entrevista realizada com Ana Magnólia Bezerra Mendes. Revista Brasileira de Qualidade de Vida, 4(2), 50-56. Disponível em https://periodicos.utfpr.edu.br/rbqv/article/view/1387
Molinier, P. (2004). Psicodinâmica do trabalho e relações sociais de sexo: um itinerário interdisciplinar. 1988-2002. Production, 14(3), 14-26. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-65132004000300003&script=sci_arttext
Motta, P. R. (1995). Gestão contemporânea. Rio de Janeiro: Record.
Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa, 47(166), 1106-1133.
Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-
&script=sci_arttext
Oliveira, V. A. Z., & de Jesus, J. S. (2019). A importância da liderança do professor no processo de ensino/aprendizagem de uma Instituição de Educação Superior do DF. Projeção e Docência, 10(1), 68-86. Disponível em http://revista.faculdadeprojecao.edu.br/index.php/Projecao3/article/view/1329
Penteado, R. Z., & Souza Neto, S. D. (2019). Mal-estar, sofrimento e adoecimento do professor: de narrativas do trabalho e da cultura docente à docência como profissão. Saúde e sociedade, 28, 135-153. Disponível em https://www.scielosp.org/article/sausoc/2019.v28n1/135-153/pt/
Porto, V.S.P. (2017) A educação tem uma função de mudança social. São Paulo: Web Artigos. Recuperado em 21 de fevereiro de 2021 de https://www.webartigos.com/artigos/
a-educacao-tem-uma-funcao-de-mudanca-social/81431/
Rover, A., Luchese, G. T., Morello, L. F., & Müller, V. (2010). Os sentidos do trabalho: um estudo de caso em uma Instituição de Ensino Superior. Unoesc & Ciência - ACSA, 1(1), 79-88. Disponível em https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/acsa/article/view/141
Safanelli, A. S., de Andrade, D. F., Brito, J., Klaes, L. S., Eyng, L. M., & Ulbricht, V. R. (2019). Educação à distância: as características do líder aplicada ao papel do tutor no processo de ensino aprendizagem. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E17), 795-803. Disponível em https://search.proquest.com/openview/d44603e1de6c06bc64c92b6fd134b8fc/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1006393
Senge, P. M. (2000) A quinta disciplina: arte e prática da organização de aprendizagem. (12. ed.) São Paulo: Best Seller.
Tardif, M. (2018). Saberes docentes e formação profissional. (17. Ed). Petrópolis, RJ: Vozes.
Ulrich, D., Zenger, J., & Smallwood, N. (2000). Liderança orientada para resultados: como os líderes constroem empresas e aumentam a lucratividade. Rio de Janeiro/RJ: Campus.
Zabalza, M. A. (2004). O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. (trad. Ernani Rosa). Porto Alegre: Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Mayra Berti Munhoz, Eneida Silveira Santiago
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.