THE FUNARTE PHOTOGRAPHY GALLERY SHOWS
THE TRANSIT OF IMAGES BETWEEN THE NEWSPAPER'S PAGES AND THE FIELD OF VISUAL ARTS
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2767.2021v71p71-97Keywords:
Photography Exhibitions, Photo Gallery of FUNARTE, Photodocumentarism, History and Photography, Visual Culture in the 1970sAbstract
In the 1970s, in Brazil, the field of photography went through a process of reorganization and institutionalization with the creation of new workspaces in the mainstream media, formation of photographers' agencies, as well as the entry of photography into the artistic field through exhibitions, exhibitions in museums and specialized galleries. Process that culminated in the creation of the Photography Center in 1979 and, later, in its transformation into the National Photography Institute of FUNARTE (in 1984) to debate and establish public policies for the sector. In this context, we intend to think of three of the first exhibitions of the FUNARTE Photography Gallery: Nossa Gente (1979), Brazilian Middle Class (1980) and Pope's Visit to Brazil (1980).
References
ALMEIDA, Maria Hermínia Tavares de; WEIS, Luiz. Carro-zero e pau-de-arara: O
cotodiano da oposição de classe média o regime militar. In: SCHWARCZ, Lilia
Moritz (org.). História da vida privada no Brasil 4. Contrastes da intimidade
contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 1998, p. 319-410.
AQUINO, Maria Aparecida. Censura, Imprensa, Estado Autoritário (1968-
. O exercício cotidiano da dominação e da resistência O Estado de São
Paulo e Movimento. Bauru, SP: EDUSC, 1999.
BAEZA, Pepe. Por una función crítica de la fotografia de prensa. Barcelona:
Gustavo Gilli, 2001.
BLANC, Jessica. Histoire de l’ agence de photographie F4 au Brésil (1979-
. Paris, 2020. Tome I 562 f. Tome II 206 f. Thèse (Doctorat em Histoire de l’
art). Université Paris 1 – Panthéon Sorbonne.
CAMPANELI, Juliana Okuda. A fotografia documental no museu de arte.
Dissonâncias e consonâncias. São Paulo, 2012. 257 f. Dissertação (Mestrado
Programa de Interunidades de Estética e História da Arte). Universidade de
São Paulo.
COELHO, Maria Beatriz R. Imagens da nação: brasileiros na
fotodocumentação de 1940 até o final do século XX. Belo Horizonte: UFMG,
COSTA, Helouise. Da fotografia como arte à arte como fotografia: a experiência
do Museu de Arte Contemporânea da USP na década de 1970. Anais do
Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v.16. n.2, p. 131-173, jul.-
dez. 2008.
FICO, Carlos; FEREIRA, Marieta de Moraes; ARAÚJO, Maria Paula; QUADRAT,
Samantha Viz (orgs.). Ditadura e Democracia na América Latina. Balanço
Histórico e Perspectivas. Rio de Janeiro: FGV, 2008.
FUNARTE. Classe Média Brasileira. Rio de Janeiro: MEC/FUNARTE, 1980, s/p.
(Catálogo)
FUNARTE. Visita do Papa ao Brasil. Rio de Janeiro: MEC/FUNARTE, 1980, s/p.
(Catálogo)
FUNARTE. Nossa Gente, 2ª. ed., Rio de Janeiro: MEC/FUNARTE, 1981, s/p.
(Catálogo).
FUNARTE. Relatório de atividades 79/80. Rio de Janeiro: Funarte, [1981].
Disponível em: http://sites.funarte.gov.br/vozessp/wpcontent/uploads/2017/09/Relat%C3%B3rio-de-atividades-1979-80.pdf
Acessado: 24/05/2020.
FUNARTE. Proposta para uma política nacional da fotografia. Rio de Janeiro:
Ministério da Cultura; MEC/FUNARTE, 1986.
GERVAIS, Thierry; MOREL, Gäelle. De la prensa ilustrada a los modernos
medios de comunicación. In: POIVERT, Michel; GUNTHERT, Andre. El arte de
la fotografia: de los orígenes a la actualidad. Barcelona: Lundwerg, 2009. p.
-355
QUIJADA, Gonzalo Leiva. Multitudes en Sombras. Santiago de Chile: Ocho
Libros Ediotres, 2008.
LUGON, Olivier. Le style documentaire. D´Auguste Sander à Walker Evans,
-1945. 3 ed. Paris: Editions Macula, 2001.
LUGON, Olivier. L’esthétique du document...1890-2000: Le réel sous toutes ses
formes. In: GUNTHERT, André; POIVERT, Michel. L’art de la Photographie. Des
origens à nos jours. Paris: Citadelles, 2007. p. 357-422.
MAGALHÃES, Angela; PEREGRINO, Nadja. Fotografia no Brasil: um olhar das
origens ao contemporâneo. Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Arte,
(História Visual), 2004.
MAUAD, Ana M.; LOUZADA, Silvana; SOUZA JÚNIOR, Luciano G. Anos 1980,
afirmação de uma fotografia brasileira. In: QUADRAT, Samantha Viz (org.). Não
foi tempo perdido. Os anos 80 em debate. Rio de Janeiro: FAPERJ; 7 Letras,
, p.186-209.
MENESES, Ulpiano T. Bezerra. Rumo a uma história visual. In: MARTINS, José
de Souza; ECKERT, Cornelia; NOVAES, Sylvia Caiuby (orgs.). O imaginário e o
poético nas Ciências Sociais. São Paulo: EDUSC, 2005. p. 33-56.
MONTEIRO, Charles. El campo de a Fotografía y las imágenes del Brasil em los
años 1970-80: Entre el fotoperiodismo y la fotografía documental. Artelogie.
n. 7, abr. 2015.
MONTEIRO, Charles. História e Fotojornalismo: reflexões sobre o conceito e a
pesquisa na área. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 8, n. 17, p. 64
‐ 89. jan./abr. 2016.
MOREL, Gaëlle. Le photoreportage d´auteur. L´institution culturelle de la
photographie em France depuis les années 1970. Paris: Editions CNRS, 2006.
MOREL, Gaëlle. Esthétique de l´auteur. Signes subjetifs ou retrait
documentaire? In: MOREL, Gaëlle. (Org.). Photojournalisme et Art
contemporain: les derniers tableaux. Paris: Éditions des Archives
Contemporaines, 2008. p. 101-113.
MUNTEAL, Oswaldo. GRANDI, Larissa. A imprensa na História do Brasil:
fotojornalismo no século XX. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2005.
PEREIRA, Luis Humberto Martins. Fotografia: Universos e Arrabaldes. Rio de
janeiro: FUNARTE/Nucleo de Fotografia, 1983.
POIVERT, Michel; GUNTHERT, Andre. L´art de la photographie. Paris:
Citadelles & Mazenod, 2007.
POIVERT, Michel. De l’ image imprimée à l’image exposée: La photographie
de reportage et le “mythe de l’ exposition” In: MOREL, Gaëlle. (rg.).
Photojournalisme et Art contemporain: les derniers tableaux. Paris: Éditions
des Archives Contemporaines, 2008. p. 87-100.
ROUILLÉ, André. A fotografia entre documento e arte contemporânea. São
Paulo: SENAC, 2009.
SANTAGADA, Salvatore. A situação social do Brasil nos anos 1980. In:
FUNDAÇÃO DE ECONOMIA E ESTATISTICA. Indicadores Econômicos FEE,
vo.7 n. 4, 1990, p. 121-143.
SANTOS, Ana Carolina Lima. Sobre essa tal de fotografia latinoamericana: uma
análise do processo de demarcação de uma suposta essência fotográfica
latina. In: Anais Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares
da Comunicação. XXXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação –
Manaus, AM – 4 a 7/9/2013. p. 1-11. Disponível em:
http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2013/resumos/R8-0935-1.pdf
Acesso em: 20/3/2021.
SOUSA, Jorge Pedro. Uma história crítica do fotojornalismo ocidental.
Chapecó: Argos; Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2004.
VEJA, 22 de agosto de 1979, P. 107.
ZERWES, Erika; COSTA, Eduardo A. Los Coloquios Latinoamericanos de
Fotografía y la institucionalización de una fotografía brasileña. In: Revista de
Estudios Brasileños, segundo semestre, 2017, vol. 4 – No. 8, p. 145-159.
ZERWES, Erika. As famílias dos homens. Os trânsitos do humanismo na
fotografia internacional e brasileira. In: Estudos Ibero-Americanos, Porto
Alegre, v. 44, n. 1, p. 149-161, jan.-abr. 2018. Disponível em:
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/iberoamericana/article/view
/26642/16686 Acesso: 20/3/2021. http://dx.doi.org/10.15448/1980-
X.2018.1.26642
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Projeto História : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.