THE FUNARTE PHOTOGRAPHY GALLERY SHOWS

THE TRANSIT OF IMAGES BETWEEN THE NEWSPAPER'S PAGES AND THE FIELD OF VISUAL ARTS

Authors

  • Charles Monteiro Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, PUCRS

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2767.2021v71p71-97

Keywords:

Photography Exhibitions, Photo Gallery of FUNARTE, Photodocumentarism, History and Photography, Visual Culture in the 1970s

Abstract

In the 1970s, in Brazil, the field of photography went through a process of reorganization and institutionalization with the creation of new workspaces in the mainstream media, formation of photographers' agencies, as well as the entry of photography into the artistic field through exhibitions, exhibitions in museums and specialized galleries. Process that culminated in the creation of the Photography Center in 1979 and, later, in its transformation into the National Photography Institute of FUNARTE (in 1984) to debate and establish public policies for the sector. In this context, we intend to think of three of the first exhibitions of the FUNARTE Photography Gallery: Nossa Gente (1979), Brazilian Middle Class (1980) and Pope's Visit to Brazil (1980).

Author Biography

Charles Monteiro, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, PUCRS

Professor Adjunto de História no PPGH PUC-RS

Pós-Doutorado em História Social e Cultural da Arte (U. Paris 1 - Panthéon Sorbonne)

Doutor em História Social (PUC-SP, 2001)

Mestre em História do BRasil (PUC-RS, 1992)

Licenciado em História (PUCRS, 1990)

References

ALMEIDA, Maria Hermínia Tavares de; WEIS, Luiz. Carro-zero e pau-de-arara: O

cotodiano da oposição de classe média o regime militar. In: SCHWARCZ, Lilia

Moritz (org.). História da vida privada no Brasil 4. Contrastes da intimidade

contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 1998, p. 319-410.

AQUINO, Maria Aparecida. Censura, Imprensa, Estado Autoritário (1968-

. O exercício cotidiano da dominação e da resistência O Estado de São

Paulo e Movimento. Bauru, SP: EDUSC, 1999.

BAEZA, Pepe. Por una función crítica de la fotografia de prensa. Barcelona:

Gustavo Gilli, 2001.

BLANC, Jessica. Histoire de l’ agence de photographie F4 au Brésil (1979-

. Paris, 2020. Tome I 562 f. Tome II 206 f. Thèse (Doctorat em Histoire de l’

art). Université Paris 1 – Panthéon Sorbonne.

CAMPANELI, Juliana Okuda. A fotografia documental no museu de arte.

Dissonâncias e consonâncias. São Paulo, 2012. 257 f. Dissertação (Mestrado

Programa de Interunidades de Estética e História da Arte). Universidade de

São Paulo.

COELHO, Maria Beatriz R. Imagens da nação: brasileiros na

fotodocumentação de 1940 até o final do século XX. Belo Horizonte: UFMG,

COSTA, Helouise. Da fotografia como arte à arte como fotografia: a experiência

do Museu de Arte Contemporânea da USP na década de 1970. Anais do

Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v.16. n.2, p. 131-173, jul.-

dez. 2008.

FICO, Carlos; FEREIRA, Marieta de Moraes; ARAÚJO, Maria Paula; QUADRAT,

Samantha Viz (orgs.). Ditadura e Democracia na América Latina. Balanço

Histórico e Perspectivas. Rio de Janeiro: FGV, 2008.

FUNARTE. Classe Média Brasileira. Rio de Janeiro: MEC/FUNARTE, 1980, s/p.

(Catálogo)

FUNARTE. Visita do Papa ao Brasil. Rio de Janeiro: MEC/FUNARTE, 1980, s/p.

(Catálogo)

FUNARTE. Nossa Gente, 2ª. ed., Rio de Janeiro: MEC/FUNARTE, 1981, s/p.

(Catálogo).

FUNARTE. Relatório de atividades 79/80. Rio de Janeiro: Funarte, [1981].

Disponível em: http://sites.funarte.gov.br/vozessp/wpcontent/uploads/2017/09/Relat%C3%B3rio-de-atividades-1979-80.pdf

Acessado: 24/05/2020.

FUNARTE. Proposta para uma política nacional da fotografia. Rio de Janeiro:

Ministério da Cultura; MEC/FUNARTE, 1986.

GERVAIS, Thierry; MOREL, Gäelle. De la prensa ilustrada a los modernos

medios de comunicación. In: POIVERT, Michel; GUNTHERT, Andre. El arte de

la fotografia: de los orígenes a la actualidad. Barcelona: Lundwerg, 2009. p.

-355

QUIJADA, Gonzalo Leiva. Multitudes en Sombras. Santiago de Chile: Ocho

Libros Ediotres, 2008.

LUGON, Olivier. Le style documentaire. D´Auguste Sander à Walker Evans,

-1945. 3 ed. Paris: Editions Macula, 2001.

LUGON, Olivier. L’esthétique du document...1890-2000: Le réel sous toutes ses

formes. In: GUNTHERT, André; POIVERT, Michel. L’art de la Photographie. Des

origens à nos jours. Paris: Citadelles, 2007. p. 357-422.

MAGALHÃES, Angela; PEREGRINO, Nadja. Fotografia no Brasil: um olhar das

origens ao contemporâneo. Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Arte,

(História Visual), 2004.

MAUAD, Ana M.; LOUZADA, Silvana; SOUZA JÚNIOR, Luciano G. Anos 1980,

afirmação de uma fotografia brasileira. In: QUADRAT, Samantha Viz (org.). Não

foi tempo perdido. Os anos 80 em debate. Rio de Janeiro: FAPERJ; 7 Letras,

, p.186-209.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra. Rumo a uma história visual. In: MARTINS, José

de Souza; ECKERT, Cornelia; NOVAES, Sylvia Caiuby (orgs.). O imaginário e o

poético nas Ciências Sociais. São Paulo: EDUSC, 2005. p. 33-56.

MONTEIRO, Charles. El campo de a Fotografía y las imágenes del Brasil em los

años 1970-80: Entre el fotoperiodismo y la fotografía documental. Artelogie.

n. 7, abr. 2015.

MONTEIRO, Charles. História e Fotojornalismo: reflexões sobre o conceito e a

pesquisa na área. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 8, n. 17, p. 64

‐ 89. jan./abr. 2016.

MOREL, Gaëlle. Le photoreportage d´auteur. L´institution culturelle de la

photographie em France depuis les années 1970. Paris: Editions CNRS, 2006.

MOREL, Gaëlle. Esthétique de l´auteur. Signes subjetifs ou retrait

documentaire? In: MOREL, Gaëlle. (Org.). Photojournalisme et Art

contemporain: les derniers tableaux. Paris: Éditions des Archives

Contemporaines, 2008. p. 101-113.

MUNTEAL, Oswaldo. GRANDI, Larissa. A imprensa na História do Brasil:

fotojornalismo no século XX. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2005.

PEREIRA, Luis Humberto Martins. Fotografia: Universos e Arrabaldes. Rio de

janeiro: FUNARTE/Nucleo de Fotografia, 1983.

POIVERT, Michel; GUNTHERT, Andre. L´art de la photographie. Paris:

Citadelles & Mazenod, 2007.

POIVERT, Michel. De l’ image imprimée à l’image exposée: La photographie

de reportage et le “mythe de l’ exposition” In: MOREL, Gaëlle. (rg.).

Photojournalisme et Art contemporain: les derniers tableaux. Paris: Éditions

des Archives Contemporaines, 2008. p. 87-100.

ROUILLÉ, André. A fotografia entre documento e arte contemporânea. São

Paulo: SENAC, 2009.

SANTAGADA, Salvatore. A situação social do Brasil nos anos 1980. In:

FUNDAÇÃO DE ECONOMIA E ESTATISTICA. Indicadores Econômicos FEE,

vo.7 n. 4, 1990, p. 121-143.

SANTOS, Ana Carolina Lima. Sobre essa tal de fotografia latinoamericana: uma

análise do processo de demarcação de uma suposta essência fotográfica

latina. In: Anais Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares

da Comunicação. XXXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação –

Manaus, AM – 4 a 7/9/2013. p. 1-11. Disponível em:

http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2013/resumos/R8-0935-1.pdf

Acesso em: 20/3/2021.

SOUSA, Jorge Pedro. Uma história crítica do fotojornalismo ocidental.

Chapecó: Argos; Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2004.

VEJA, 22 de agosto de 1979, P. 107.

ZERWES, Erika; COSTA, Eduardo A. Los Coloquios Latinoamericanos de

Fotografía y la institucionalización de una fotografía brasileña. In: Revista de

Estudios Brasileños, segundo semestre, 2017, vol. 4 – No. 8, p. 145-159.

ZERWES, Erika. As famílias dos homens. Os trânsitos do humanismo na

fotografia internacional e brasileira. In: Estudos Ibero-Americanos, Porto

Alegre, v. 44, n. 1, p. 149-161, jan.-abr. 2018. Disponível em:

https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/iberoamericana/article/view

/26642/16686 Acesso: 20/3/2021. http://dx.doi.org/10.15448/1980-

X.2018.1.26642

Published

2021-09-01

How to Cite

Monteiro, C. (2021). THE FUNARTE PHOTOGRAPHY GALLERY SHOWS: THE TRANSIT OF IMAGES BETWEEN THE NEWSPAPER’S PAGES AND THE FIELD OF VISUAL ARTS. Projeto História : Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados De História, 71, 71–97. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2021v71p71-97