Trauma, Cura, Comunidade: As Faces de Cristo em Amada, de Toni Morrison
DOI:
https://doi.org/10.23925/2236-9937.2020v20p229-249Keywords:
Cristianismo, Literatura afroestadunidense, Morrison, Religião, Teologia.Abstract
Este artigo tem como objetivo fazer uma análise de Amada, de Toni Morrison, com foco especial nos elementos intertextuais bíblicos acerca de Jesus e seu ministério. Usando como pano de fundo as reflexões da teologia da libertação negra, argumenta que em Amada Morrison investe seus personagens de características cristológicas com o propósito principal de interrogar formas eurocêntricas de se fazer teologia, ou seja, um teologizar insensível aos anseios, necessidades e sofrimentos das comunidades negras afetadas pelo racismo e opressão fruto da supremacia branca. No romance, Morrison privilegia uma reflexão que abraça princípios, símbolos e elementos da fé cristã, mas que os coloca no contexto da espiritualidade e cultura das comunidades afrodescendentes. Assim, surge um teologizar mais contextual, que valoriza formas e expressões locais de se pensar a relação com a Alteridade.
References
BATE, Nancy Berkowitz. Toni Morrison’s Beloved: Psalm and Sacrament. In STAVE, Shirley A. Toni Morrison and the Bible: Contested Intertextualities. New York: Peter Lang, 2006: p. 26-70.
BÍBLIA. Bíblia de Jerusalém. Nova edição revista e ampliada. 13ª reimpressão. Paulus: São Paulo, 2019.
CONE, James [1970]. A Black Theology of Liberation. 4th Edition. Tenth Printing. Maryknoll, New York: Orbis Books, 2010.
GATES Jr., Henry Louis. The Signifying Monkey: A theory of African-American Literary Criticism. New York: Oxford Univerity Press, 1988.
HOPKINS, Dwight N. Introducing Black Theology of Liberation. Maryknoll, New York: Orbis Books, 1999.
JESSEE, Sharon. The “Female Revealer” in Beloved, Jazz, and Paradise: Syncretic Spirituality in Toni Morrison’s Trilogy. In STAVE, Shirley A. Toni Morrison and the Bible: Contested Intertextualities. New York: Peter Lang, 2006: 129-158.
KRUMHOLZ, Linda. The Ghosts of Slavery: Historical Recovery in Toni Morrison’s Beloved. In ANDREWS, William L., MCKAY, Nelle. Toni Morrison’s Beloved: A Casebook. Eds. New York: Oxford University Press, 1999. P. 107-125.
LONG, Charles H. Significations. Philadelphia: Fortress Press, 1986.
MITCHELL, Carolyn A. “I love to Tell the Story”: Biblical Revisions in “Beloved”. Religion & Literature, vol. 23, n. 3 (Autumn, 1991), p. 27-42.
MORRISON, Toni. Amada. Trad. Evelyn Kay Massaro. São Paulo: Editora Best Seller, 1989.
REED, Roxanne R. The Restorative Power of Sound: A Case for Communal Catharsis in Toni Morrison’s Beloved. Journal of Feminist Studies in Religion, v. 23, n. 1 (Spring 2007): p. 55-71.
SMALLEY, Matthew. The Unchurched Preacher and the Circulated Sermon: Literary Preaching in Toni Morrison’s Beloved. MELUS: The Society for the Study of Multi-Ethnic Literature of the United States, v. 43, n. 2, (Summer 2018); p. 29-52.
TRACE, Jacqueline. Dark Goddesses: Theology in Morrison’s “Beloved”. Obsidian II, vol. 6, n. 3 (Winter 1991), p. 14-30.
ULLOA, Boris Agustín Nef; GRACIANI, Maria Regina Ribeiro. O Mistério Pascal de Cristo. Revista de Teologia e Ciências da Religião, v. 4, n. 1, dezembro/2014, p. 385-411.
WILLMORE, Gayraud S. Black Theology: Its Significance for Christian Mission Today. International Review of Mission, v. 63, n. 250 (April 1974): p. 214.
WILLMORE, Gayraud S. Black Religion and Black Radicalism. 3rd revised ed. Marykyknoll, NY: Orbis Books, 1998.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Teoliteraria - Journal of Literatures and Theologies (On Line) ISSN 2236-9937
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
TeoLiteraria – Journal of Literatures and Theologies owns the copyright of all published material. The whole reproduction of the articles of this Journal in other publications or for any other purpose, by any means, requires a written permission of the editor of this journal. Partial reproductions of articles (abstracts, more than 500 words text, tables, figures and other illustrations) must have a permission written by the publisher and the authors.