The gods are a function of style

classic mythology in European cultural history

Authors

  • Steffen Dix Pontifícia Universidade Católica Portuguesa

DOI:

https://doi.org/10.23925/2236-9937.2021v23p343-379

Keywords:

Europa, história cultural, mitologia clássica, Fernando Pessoa, Sophia Mello Breyner Andresen

Abstract

Classical mythology has been and remains an important element in
Europe’s cultural history. At different times and with different functions, the gods
reappeared in European literature, philosophy or arts, and contributed significantly to the formation of modern European consciousness. The first part of the
article contains a brief observation of some of the most significant moments of
mythological revivals in Europe. The second part of the essay aims to identify
two moments of a re-emergence of classical mythology in Portugal, particularly
contextualizing “the return of the gods” in Fernando Pessoa and Sophia Mello
Breyner Andresen. Bearing in mind that they assume a concrete function in an
environment of transcendental disquiet and socio-cultural agitation, the gods do
not simply represent some transitory guests within the poetry or prose of Pessoa
and Sophia Mello Breyner Andresen. In other words, the second part aims to understand.

Author Biography

Steffen Dix, Pontifícia Universidade Católica Portuguesa

Universidade de Tubingen

References

ANDRESEN, Sophia M. B. e SENA, Jorge de, (2006): Correspondência 1959-1978, Lisboa, Guerra & Paz.

ANDRESEN, Sophia Mello Breyner, (1967): “Hölderlin ou o Lugar do Poeta”, Jornal do Comércio (Letras, Artes, Actualidades) 1/11, 30-31.

ANDRESEN, Sophia Mello Breyner, (1999): Obra Poética V.II e III, Lisboa, Caminho.

ANDRESEN, Sophia Mello Breyner, (2019): O Nu na Antiguidade Clássica / Antologia de Poemas sobre a Grécia e Roma, Lisboa, Assírio & Alvim.

BAUDELAIRE, Charles, (1961): “L’École païenne” in: Ch. Baudelaire, Œuvre Complètes, Paris, Pléiade, (621-628).

BLUMENBERG, Hans, (2019): Arbeit am Mythos, Frankfurt am Main, Suhrkamp.

BURCKHARDT, Jacob, (1988): Die Kultur der Renaissance in Italien, Stuttgart, Kröner Verlag.

CALASSO, Robert, (2003): Die Literatur und die Götter, München, Carl Hanser Verlag.

CAMUS, Albert, (1971): “Prométhée aux enfers”, in: Albert Camus, L’Été, Paris, Gallimard-Folio.

CEIA, Carlos, (2019): “Inquérito sobre a inteireza do ser na poesia de Sophia de Mello Breyner Andresen”, in: Pontes de Vista http://revistapontesdevista.com/2019/10/inquerito-sobre-a-inteireza-do-ser-na-poesia-de-sophia-de-mello-breyner-andresen/ (consultado 16.12.2020)

FABRE, Gladys (org.), (1990): Antiguitat/moderitat en l’art del segle XX, Barcelona, Fundació Joan Miró.

GOETHE, Johann Wolfgang, (1979): Gedichte und Epen, in: J.W. Goethe, Goethes Werke V.I, München, C.H.Beck.

GOMBRICH, Ernst H., (1992): Aby Warburg. Eine intellektuelle Biografie, Frankfurt/Main, Europäische Verlagsanstalt.

GUERREIRO, António, (1989): “Os poemas de Sophia”, Expresso (15 de julho), 54-57.

GUTHMÜLLER, Bodo, (1986): Studien zur antiken Mythologie in der italienischen Renaissance, Weinheim, Acta Humaniora.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich (1970): Vorlesungen zur Ästhetik II, in: G.W.F. Hegel, Werke XIV, Frankfurt am Main: Suhrkamp.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich, (2009): O Mais Antigo Programa Sistemático do Idealismo Alemão, (trad. de Artur Morão), Covilhã, Universidade da Beira Interior, 2009. http://www.lusosofia.net/textos/hegel_programa_do_idealismo_alemao.pdf (consultado 08.12.2020)

HEINE, Heinrich, (1978): “Die Götter Griechenlands”, in: H. Heine, Historisch-kritische Gesamtausgabe der Werke V.I/1, Hamburg: Hoffmann und Campe, (412-417).

HÖLDERLIN, Friedrich (1951). “Brod und Wein”, in: F. Hölderlin, Sämtliche Werke: Gedichte nach 1800 V. II/1, Stuttgart: Kohlhammer, (90-95).

HÖLDERLIN, Friedrich, (2001): “O pão e o vinho”, (trad. Maria Teresa Dias Furtado), in: M.H. Monteiro (ed.), Rosa do Mundo, Lisboa, Assírio & Alvim, (1006-1008).

HORKHEIMER, Max e ADORNO, Theodor, (1989): Dialektik der Aufklärung, Leipzig, Reclam.

MALHEIRO, Helena, (2015): “Do caos ao cosmos: A recriação dos mitos em Sophia de Mello Breyner Andresen”, A.N. Pena, et.al (org.), Revisitar o Mito / Myths Revisited, V.N. Familicão, Edições Húmus, (307-316).

MALHEIRO, Helena, (2016): “De Pessoa a Sophia: um Diálogo Intertextual de Reunificação do Ser”, Vila Maior, Dionísio e Rita, Annabela (org.), 100 Orpheu, Porto, Edições Esgotadas, (449-460).

MARQUARD, Odo, (1981): “Lob des Polytheismus. Über Monomythie und Polymythie”, in: O. Marquard, Abschied vom Prinzipiellen, Stuttgart, Reclam, (91-116).

MARX, Karl, (1983): “Grundrisse der Kritik der politischen Ökonomie”, in: K. Marx e F. Engels, Werke V.42, Berlin, Dietz Verlag.

NIETSCHE, Friedrich, (1988a): Die Geburt der Tragödie, Berlin/New York, dtv/de Gruyter.

NIETSCHE, Friedrich, (1988b): Jenseits von Gut und Böse; Zur Genealogie der Moral, Berlin/New York, dtv/de Gruyter.

PANOFSKY, Erwin, (1944): “Renaissance and Renascences”, The Kenyon Review 6/2, (Spring), (201-236).

PESSOA, Fernando, (1980): Ultimatum e Páginas de Sociologia Política, ed. Joel Serrão, Lisboa, Ática.

PESSOA, Fernando, (2004): Mensagem, ed. Fernando Cabral Martins, Lisboa, Assírio&Alvim.

PESSOA, Fernando, (2009): Sensacionismo e outros Ismos, ed. Jerónimo Pizarro, Lisboa, Imprensa Nacional – Casa da Moeda.

PESSOA, Fernando, (2013a): Livro do Desassossego, ed. Jerónimo Pizarro, Lisboa, Tinta da China.

PESSOA, Fernando, (2013b): O Regresso dos Deuses e outros escritos de António Mora, ed. Manuela Parreira da Silva, Lisboa, Assírio & Alvim.

PESSOA, Fernando, (2014): Álvaro de Campos: Obra Completa, ed. Jerónimo Pizarro e Antonio Cardiello, Lisboa, Tinta da China.

PESSOA, Fernando, (2016a): Obra Completa de Alberto Caeiro, ed. Jerónimo Pizarro e Patricio Ferrari, Lisboa, Tinta da China.

PESSOA, Fernando, (2016b): Ricardo Reis: Obra Completa, ed. Jerónimo Pizarro e Jorge Uribe, Lisboa, Tinta da China.

PITELLA, Carlos, (2017): “Juliano Apóstata: um poema em três arquivos”, Pessoa Plural 12 (O./Fall), (457-488).

RICO, Maria João Toscano, (2015): “The Reception of Myth in Fernando Pessoa”, A.N. Pena, et.al (org.), Revisitar o Mito / Myths Revisited, V.N. Familicão, Edições Húmus, (199-215).

SCHILLER, Friedrich, (2005): Gedichte, in: F. Schiller, Sämtliche Werke V.1, Berlin, Aufbau Verlag.

SEZNEC, Jean Joseph, (1972): The survival of the pagan gods. The mythological tradition and its place in Renaissance humanism and art, Princeton/NJ, Princeton University Press.

VEYNE, Paul, (1983): Les Grecs ont-ils cru à leurs mythes?, Paris, Editions du Seuil.

WARBURG, Aby, (1998): “Die Erneuerung der heidnischen Antike. Kulturwissenschaftliche Beiträge zur Geschichte der europäischen Renaissance”, in: A. Warburg, Gesammelte Schriften I-1/2, Berlin, Akademie Verlag.

WEBER, Max, (2002): „Wissenschaft als Beruf“, in M. Weber, Schriften 1894-1922, Stuttgart, Kröner Verlag.

WERTHEIMER, Jürgen, (2020): Europa, München, Penguin Verlag.

Published

2021-04-15

How to Cite

Dix, S. (2021). The gods are a function of style: classic mythology in European cultural history. TEOLITERARIA - Revista De Literaturas E Teologias, 11(23), 343–379. https://doi.org/10.23925/2236-9937.2021v23p343-379