Literary-theological analysis of Construção, by Chico Buarque de Holanda
DOI:
https://doi.org/10.23925/2236-9937.2025.73511Keywords:
Chico Buarque, Poetry, Literary Analysis, Religious Substance, Social CritiqueAbstract
Francisco Buarque de Holanda (b. 1944), also known as Chico Buarque de Holanda, Chico Buarque, or simply, Chico, is one of the most well-known and beloved singers and composers of the history of Brazilian popular music. His talent is acknowledged worldwide, and many of his songs, produced throughout his long career, are part of Brazilian culture, and they are quoted in table talks and by scholars alike. His poetical and musical work has been an object of research by scholars from different areas of knowledge, especially in the field of the humanities. This article intends to present a literary-theological analysis of Construção (1971). The study will be presented from a four-fold perspective: literary, thematic, musical and theological. The literary analysis will work with technical aspects of poetry, and the theological, with Paul Tillich’s idea of religious substance and José Carlos Barcellos idea of the theological potential of the literary text. In its conclusion, the article will bring some considerations about the existential and social relevance of Construção, more than 50 years after it was first launched.
References
ABREU, Fábio Henrique. Religião e Kultursynthese. Considerações sobre a fundamentação sistemática da Teologia da Cultura de Paul Tillich. Revista Filosófica São Boaventura. V. 16, N. 2, 2022, p. 25-67.
ALBERTONI, Vivian. PEREIRA, Guilherme. Chico Buarque de Holanda: crítica histórica através da arte. Nau Literária. Vol. 1, N. 1, jul-dez 2005, p. 1-7.
BARCELLOS, José Carlos. Literatura e teologia: perspectivas teórico-metodológicas no pensamento católico contemporâneo. Numen. V. 3, N. 2, 2000, p. 9-30.
BARREIRA, Irlys Alencar Firmo. Sinfonias do cotidiano brasileiro (Poesia e música em Chico Buarque de Holanda). Revista de Ciências Sociais. V. 29, 1998, p. 92-108.
BUARQUE, Chico. Construção. Conheça a letra. Universal Music. YouTube. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=cMwmBfEtiq0 Acesso em 08 mai 2025
CALDAS, Carlos. Teologia e literatura: profetismo secular em “Vidas Secas”, de Graciliano Ramos. Cadernos de Teologia Pública. V. 1, N. 8. São Leopoldo: IHU/Unisinos, 2004, p. 5-10.
CAVALCANTE, Ronaldo. O som secular da religião: elementos religiosos na linguagem aberta e estética da prosa poética-musical buarqueana. Teoliterária. V. 8, N. 16, 2018, p. 321-347.
CAVALCANTE, Ronaldo (org.). Cultura, religião & sociedade em Chico Buarque de Hollanda. São Paulo: Recriar, 2019
CAVALCANTE, Ronaldo (org.). Essas mulheres. O protagonismo da mulher na canção de Chico Buarque. Memória. Imaginação. Luta. São Paulo: Recriar, 2021.
DUMER, Pablo Fernando. A busca por uma racionalidade da graça: a abordagem de Paul Tillich à modernidade e ao capitalismo. Perspectiva Teológica. V. 56, N. 3, 2024, p. 535-554.
GARCIA, Walter. Um mapa para se estudar Chico Buarque. Revista do IEB. N. 43, 2006, p. 187-202
HIGUET, Etienne Alfred. Atualidade da teologia da cultura de Paul Tillich. Correlatio. V. 18, N. 2, p. 11-25, 2019.
LEITE, Maria Jodailma. Borrando as fronteiras entre realidade e ficção: autoficção em Essa gente, de Chico Buarque de Holanda. Dissertação (Mestrado em Crítica Literária). São Paulo: Programa de Estudos Pós-graduados em Literatura e Crítica Literária, 2021.
LIMA, Roberto Gabriel Guilherme de. “Sou dessas mulheres que só dizem sim”: as mulheres descritas na poesia de Chico Buarque de Holanda. Dissertação (Mestrado em Literatura Comparada). Natal: Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2009
LIMA, Alberto. Quem é essa mulher? A alteridade do feminino na obra musical de Chico Buarque de Holanda. Recife: CEPE, 2017
MANZATTO, Antonio. VILLAS BOAS, Alex. A espiritualidade não religiosa em algumas canções de Chico Buarque de Hollanda. In CAVALCANTE, Ronaldo (org.) Cultura, religião e sociedade em Chico Buarque de Hollanda. São Paulo: Recriar, 2019, p. 113.
MANZATTO, Antonio. A importância da palavra em Chico Buarque e no discurso teológico. Teoliterária. V. 10, N. 22, p. 104-121, 2020.
MANZATTO, Antonio. XAVIER, Donizete. AMORIM, Fernando de Oliveira (orgs.). 2 Franciscos. Por um novo humanismo poético e profético. Papa Francisco. Chico Buarque de Holanda. São Paulo: Recriar, 2021
MILES, Jack. Deus, uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
NOGUEIRA, Marcia Barbosa. O ensino de História e as músicas de Chico Buarque de Holanda: da escuta à produção de sentidos históricos na Escola Estadual Engenheiro Palma Muniz em Redenção – PA. Dissertação (Mestrado em Ensino de História). Araguaína: Programa de Pós-graduação em Ensino de História. Universidade Federal do Tocantins, 2018
OLIVER, Camila. Chico Buarque. O tempo, os temas e as figuras. Curitiba: Appris, 2013.
RIBEIRO, Célia Maria. “Pelas tabelas” – A arte de cantar os dramas da existência humana. Teoliterária. V. 10, N. 22, 2020, p. 491-507.
ROCHA, Abdruschin Schaeffer. Bondade não autorizada: a camuflagem do sagrado em Geni e o Zepelim de Chico Buarque. Teoliterária. V. 10, N. 22, p. 377-409, 2020
ROSSI, Luiz Alexandre. Da crítica social à construção de uma sociedade em que caibam todos nos profetas do AT e em Construção. In Cavalcante, Ronaldo (org.) Cultura, religião e sociedade em Chico Buarque de Hollanda. São Paulo: Recriar, 2019
SERRA E DEUS, Lílian Paula. As raízes do Brasil em Leite derramado, de Chico Buarque. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea. 53. Jan-Abr 2018. Disponível em https://www.scielo.br/j/elbc/a/x4chDKxTrb4mxgqnXV4f5mM/ Acesso 21 maio 2025
TILLICH, Paul. A Era Protestante. São Bernardo do Campo: Instituto Ecumênico de Pós-Graduação em Ciências da Religião, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TEOLITERARIA - Revista de Literaturas e Teologias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
TeoLiteraria – Journal of Literatures and Theologies owns the copyright of all published material. The whole reproduction of the articles of this Journal in other publications or for any other purpose, by any means, requires a written permission of the editor of this journal. Partial reproductions of articles (abstracts, more than 500 words text, tables, figures and other illustrations) must have a permission written by the publisher and the authors.