Crossing disciplinary borders

Towards a Pedagogy of Visibility of the Common Home

Authors

  • André Augusto Diniz Lira UFCG

DOI:

https://doi.org/10.23925/2236-9937.2025.64861

Keywords:

Educação, Discurso religioso, Discurso científico, Literatura, Cristianismo

Abstract

The objective of this essay is to propose a pedagogy of the visibility of the common home based on an interdisciplinary or even anti-disciplinary reading of the concept in the theological sphere in dialogue with the human sciences and arts. To this end, we draw on a set of perspectives in different fields, to consider the feasibility of expanding this notion, which can contribute to a differentiated and integrative pedagogy. This set of approaches allows us to bring together different perspectives through different complementary languages in different social fields. The construction of this reading is a proposition, understood as a starting point. In the first moment of this article, we considered the constituent discourses (Mainguenneau, 2000) as established and instituting texts, of the notion of common home. Secondly, we deal with the foundations for a pedagogy of visibility, based on studies in contemporary cognitive psychology and sociology. In the end, we consider the literary and artistic foundations of this construction, having as reference the work of the poet Lêdo Ivo and the photographer Sebastião Salgado. We hope that this article will be an incentive to expand on the notion of a common home and to cross disciplinary boundaries.

 

Author Biography

André Augusto Diniz Lira, UFCG

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor Titular da Universidade Federal de Campina Grande – PB (UFCG). Contato: andreaugustoufcg@gmail.com 

References

ALVES, Cezar Andrade. Método Teológico e Ciência: a teologia entre as disciplinas acadêmicas. São Paulo: Loyola, 2019.

BOFF, Leonardo. Ecologia: grito da terra, grito dos pobres: dignidade e direitos da mãe terra. Petrópolis: Vozes, 2015.

BOFF, Leonardo. Ética e espiritualidade: como cuidar da casa comum. Petrópolis, RJ : Editora Vozes, 2017.

BOFF, Leonardo. Habitar a Terra: qual o caminho para a fraternidade universal? Petrópolis, RJ : Editora Vozes, 2022.

BOFF, Leonardo. O Cuidado Necessário: na vida, na saúde, na educação, na ética e na espiritualidade. Petrópolis: Vozes, 2013.

BOFF, Leonardo. Saber Cuidar: ética do humano. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

BOURDIEU, P. As Regras da Arte. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

CARBONELL, Jaume. Pedagogias do Século XXI: bases para a inovação educativa. 3 ed. Porto Alegre: Penso, 2016.

COELHO, Mário Marcelo; ALMEIDA, André Luiz Boccato de. Discernimento ético no magistério do Papa Francisco: uma reflexão teológica para o contexto atual. Horizonte, Belo Horizonte, v. 19, n. 59, p. 833-851, mai./ago. 2021. Acesso em fevereiro de 2022. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/26348

DAMÁSIO, António. O erro de descartes: emoção, razão e o cérebro humano. São Paulo: Companhia das Letras

DELORS, Jacques. (Coord.) Educação: um tesouro a descobrir. 7 ed. rev. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2012.

DYKE, Fred Van. et. al. A Criação Redimida: a base bíblica para a mordomia ecológica. São Paulo: Cultura Cristã, 1999.

FERRAZ, Chrystiano Gomes. O diálogo inter-religioso para uma ecologia integral à luz da Laudato Si’. Petrópolis, RJ : Vozes; Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2021.

FRANCISCO, Papa. Carta Encíclica Laudato Si’ : sobre o cuidado da casa comum. São Paulo: Paulinas, 2015.

GADOTTI, Moacyr. Pedagogia da Terra. 2 ed. São Paulo: Peirópolis, 2000.

GARDNER, Howard. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artmed, 1995.

GARDNER, Howard. O nascimento e a difusão de um “meme”. In: GARDNER, Howard. CHEN, Jie-qi; MORAN, Seana. Inteligências Múltiplas ao Redor do Mundo. Porto Alegre: Penso, 2010.

GARDNER, Howard. Cinco Mentes para o Futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência Emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

GOLEMAN, Daniel. O Cérebro e a Inteligência Emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

GÓMEZ-GRANEL, Carmen.; VILA, Ignácio. (Orgs.) A Cidade como Projeto Educativo. Porto Alegre: Artmed, 2003.

IVO, Lêdo. Confissões de um poeta. 4 ed. Rio de Janeiro: Contracapa, 2004a.

IVO, Lêdo. O aluno relapso. Afastem-se das Hélices. Rio de Janeiro: Apicuri, 2013.

IVO, Lêdo. Poesia Completa (1940-2004). Rio de Janeiro: Topbooks, 2004b.

JUNGES, José Roque. Ecologia e Criação: resposta cristã à crise ambiental. São Paulo: Loyola, 2001.

LAHIRE, Bernard. Homem Plural: os determinantes da ação. Petropolis: Vozes, 2002.

LIBANIO, João Batista. MURAD, Afonso. Introdução à Teologia: perfil, enfoques e tarefas. São Paulo: Loyola, 2014.

MAINGUENEAU, Dominique. Analisando Discursos Constituintes. Revista do GELNE, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2000. Acesso em maio de 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/9331

MCGRATH, Alister. Ciência e Religião: fundamentos para o diálogo. Rio de Janeiro: Thomaz Nelson Brasil, 2020.

MORIGI, Valter. Cidades Educadoras: possibilidades de novas políticas públicas para reinventar a democracia. Porto Alegre: Sulina, 2016.

MORIN, Edgar. Ensinar a Viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MOSCOVICI, Serge. Crônica dos Anos Errantes. Rio de Janeiro: Mauad X, 2005

MOSCOVICI, Serge. Natureza: para pensar a ecologia. Rio de Janeiro: Mauad X, Instituto Gaia, 2007.

MURAD, Afonso.; TAVARES, Sinivaldo Silva. (Orgs). Cuidar da Casa Comum: chaves de leitura teológica da Laudato Si’. São Paulo: Paulinas, 2016.

OLIVEIRA, Pedro Rubens Ferreira.; LIMA, Degislando Nóbrega de. O papa Francisco na agenda do Concílio Vaticano II: por uma Igreja servidora e pobre, a serviço do Evangelho e do Reino. Horizonte, Belo Horizonte, v. 19, n. 59, p. 582-607, mai/ago, 2021. Acesso em dezembro de 2023. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/26935/19625

POZO, Juan Ignacio. Aprender em Tiempos Revueltos: la nueva ciencia del aprendizaje. Madrid: Alianza Editorial, 2016.

PRATT JÚNIOR, Richard. Ele nos deu histórias. São Paulo: Cultura Cristã, 2004.

RICOEUR, Paul. A Memória, a Historia, o Esquecimento. São Paulo: Editora Unicamp, 2008.

SALGADO, Sebastião. Genesis. São Paulo: Taschen do Brasil, 2022.

SALGADO, Sebastião.; FRANCQ, Isabelle. Da minha terra à terra. São Paulo: Paralela, 2014.

SELBACH, Luiz Carlos.; GOMES, Tiago de Fraga. “Tudo está interligado”: processos educativos a partir da Laudato Si’. Fragmentos de Cultura. Goiania, v. 32., n. 3, p. 448-458, 2022. Acesso em dez. de 2023. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/fragmentos/article/view/13141/6247

STOTT, John. Cuidando da Criação. In: STOTT, John. O Cristão em uma sociedade não cristã: como posicionar-se biblicamente diante dos desafios contemporâneos. Rio de Janeiro: Thomas Nelson, 2019.

SUNG, Jung Mo. Educar para Reencantar a Vida. Petrópolis: Vozes, 2006.

TAVARES, Sinivaldo Silva. Ecologia e Decolonialidade: implicações mútuas. São Paulo: Paulinas, 2022.

TAVARES, Sinivaldo Silva. Por uma recepção criativa da Laudato Si’. In: MURAD, Afonso.; TAVARES, Sinivaldo Silva. (Orgs). Cuidar da Casa Comum: chaves de leitura teológica da Laudato Si’. São Paulo: Paulinas, 2016. (p. 7-14).

WOHLFART, João A. Ecologia Integral na Laudato Si: fundamentos e estruturas filosóficas. Passo Fundo: Conhecer, 2021.

WOLFENSON, Bob. Cartas a um fotógrafo: o mundo através das lentes. Rio de Janeiro: Alta Books, 2017.

Published

2025-07-12

How to Cite

Augusto Diniz Lira, A. (2025). Crossing disciplinary borders: Towards a Pedagogy of Visibility of the Common Home. TEOLITERARIA - Revista De Literaturas E Teologias, 15(33), 281–299. https://doi.org/10.23925/2236-9937.2025.64861