ESCRITA EM AÇÃO

O JORNAL ESCOLAR E OS MODOS DE APROPRIAÇÃO DO CONHECIMENTO NO ENSINO MÉDIO TÉCNICO-PROFISSIONALIZANTE

Authors

  • Priscila Nunes Brazil UFCG
  • MANASSÉS MORAIS XAVIER UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2023v12i2p204-224

Keywords:

Writing, School Journal, Languages, Vocational High School

Abstract

The present study investigates the role of the school newspaper as a teaching tool in the context of high school, examining the ways of appropriating knowledge through writing. The objective is to analyze how the production of a newspaper prepared by the students influences their understanding and construction of knowledge. To achieve this objective, a qualitative research with a descriptive approach was carried out, through a case study, in a high school, with first year students, who actively participated in the production of the school newspaper. Data were collected through participant observation, individual productions and document analysis of the prepared newspaper. The results show that through writing, students develop research skills, selection and organization of information, as well as the capacity for expression and argumentation. In addition, the newspaper provides an authentic learning environment, in which students engage with different issues present in their school community.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAKHTIN, M. Gêneros do Discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011 [1952-1953].

BOGDAN, R., BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

COSTA-HÜBES, T. C. Os gêneros discursivos como instrumentos para o ensino de Língua Portuguesa: perscrutando o método sociológico bakhtiniano como ancoragem para um encaminhamento didático-pedagógico. In: NASCIMENTO, Elvira Lopes do; ROJO, Roxane. Gêneros de texto/discurso e os desafios da contemporaneidade. São Paulo: Pontes, 2014.

FOUCAULT, M. A Arqueologia do Saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. 7º ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

FREINET, C. O jornal escolar. 20. ed. Lisboa: Ed. Estampa, 1974.

FREIRE, P. Algumas notas sobre conscientização. In: FREIRE, P. Ação Cultural para a Liberdade: e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, P. Algumas notas sobre humanização e suas implicações pedagógicas. In: FREIRE, P. Ação Cultural para a Liberdade: e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, P. Conscientização e libertação: uma conversa com Paulo Freire. In: FREIRE, P. Ação Cultural para a Liberdade: e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GERALDI, J. W. Portos de Passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

MENEGASSI, J.R. Interação, escrita e metaconsciência na formação inicial de professores. Revista Signum: Estudos da Linguagem. Vol 9. N. 2 pg. 159-168. Londrina, PR, 2006 ISSN 1516- 3083.

PALHARES. M. C. História em Quadrinhos: uma ferramenta pedagógica para o ensino de história. 2010.

RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

RITTER, L. C. B. Gênero discursivo crônica: um estudo do contexto de produção. V Siget, Caxias do Sul, p.1-17, 2009. Disponível em: http://www.ucs.br/ucs/tplSiget/extensao/agenda/eventos/vsiget/portugues/anais/textos_auto r/arquivos/genero_discursivo_cronica_um_estudo_do_contexto_de_producao.pdf. Acesso em: 30 de maio de 2023.

SÁ, J. de. A crônica. São Paulo: Ática, 2002.

SILVA, L. B. ESCRITA COMO PROCESSO DE RESISTÊNCIA. Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura, v. 36, n. 1, p. 13-25, 20 nov. 2021.

SILVÉRIO, L. B. R.; REZENDE, L. A. O Valor Pedagógico das Histórias em Quadrinhos no Percurso do Docente de Língua Portuguesa. In: Jornada de didática - o ensino como foco e I fórum de professores de didática do estado do Paraná, 1., 2012, Londrina. Anais. Londrina: UEL, 2013.

VOLOSHINOV, V. N. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Editora 34, São Paulo, 2017 [1929].

Published

2023-09-30 — Updated on 2023-09-30

Versions