Pregnant women group in primary care: opportunity for construction of knowledge and experiences during pregnancy
DOI:
https://doi.org/10.23925/1984-4840.2018v20i3a6Keywords:
prenatal care, health education, pregnant women, nurse’s roleAbstract
Objectives: To verify the expectations of pregnant women on learning opportunities about pregnancy, labor and delivery; to perform experience workshops based on the expectations of pregnant women; to evaluate the perception of the participants about their experience in the activities developed. Method: Action research, with a quanti-qualitative approach. Data collection was performed at two health centers in the city of Sorocaba, São Paulo, through six workshops, from May to August 2016, by oral interview and sociodemographic profile application. The content of the interviews was organized according to discourse of the collective subject reference and a thematic analysis was applied to the resulting discourses. Results: 10 pregnant women took part in this study. Expectations and perceptions highlighted the following categories: help to health pregnancy and delivery, collective construction of knowledge, bonding, well-being, satisfaction with the group, welcoming space-environment, family, and promotion of self-care and self-esteem. Conclusion: the workshops addressed the expectations expressed by pregnant women regarding the experience in the groups reflecting knowledge building, mobilized unreal conceptions and eliminating doubts of the gestational process. Thus, it was found that the pregnant women group is a health strategy to ensure favorable results for favorable pregnancies, reaching an even greater number of clients.Downloads
Metrics
References
Lincetto O, Mothebesoane-Anoh S, Gomez P, Munjanja SP. Antenatal care. In: Partnership for Maternal, Newborn & Child Health. Opportunities for Africa’s newborns: practical data, policy and programmatic support for newborn care in Africa [Internet]. Cape Town: Partnership for Maternal, Newborn & Child Health; 2006 [acesso em 28 out. 2016]. Disponível em: http://www.who.int/pmnch/media/publications/aonsectionIII_2.pdf
Brasil. Ministério da Saúde. Humanização do parto e do nascimento. Brasília: Ministério da Saúde; 2014.
Serruya SJ, Cecatti JG, Lago TG. O Programa de Humanização no Pré-natal e Nascimento do Ministério da Saúde no Brasil: resultados iniciais. Cad Saúde Pública. 2004;20(5):1281-9. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2004000500022
Leal MC, Theme-Filha MM, Moura EC, Cecatti JG, Santos LMP. Atenção ao pré-natal e parto em mulheres usuárias do sistema público de saúde residentes na Amazônia Legal e no Nordeste, Brasil 2010. Rev Bras Saúde Mater Infant. 2015;15(1):91-104. http://dx.doi.org/10.1590/S1519-38292015000100008
Lefevre F, Lefevre AC. O discurso do sujeito coletivo. Caxias do Sul: EDUCS; 2003.
Minayo MC. O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec; 1996. 7. Munari DB, Zago MMF. Grupos de apoio/suporte e grupos autoajuda: aspectos conceituais e operacionais, semelhanças e diferenças. Rev Enferm UERJ. 1997;5(1):359-66.
Pinheiro CPO, Silva RM, Mamede MV, Fernandes AFC. Participação em grupo de apoio: experiência de mulheres com câncer de mama. Rev Latino- Am Enfermagem. 2008;16(4):733-8. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692008000400013
Zampieri MFM, Gregório VRP, Custódio ZAO, Regis MI, Brasil C. Processo educativo com gestantes e casais grávidos: possibilidade para transformação e reflexão da realidade. Texto Contexto Enferm. 2010;19(4):719-27. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072010000400015
Vieira BD, Parizotto APAV. Alterações psicológicas decorrentes do período gravídico. Unoesc Ciênc ACBS. 2013;4(1):79-90.
Alves VS. Um modelo de educação em saúde para o Programa Saúde da Família: pela integralidade da atenção e reorientação do modelo assistencial. Interface (Botucatu). 2005;9(16):39-52. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832005000100004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores no momento da submissão transferem os direitos autorais, assim, os manuscritos publicados passam a ser propriedade da revista.
O conteúdo do periódico está licenciado sob uma Licença Creative Commons 4.0, esta licença permite o livre acesso imediato ao trabalho e que qualquer usuário leia, baixe, copie, distribua, imprima, pesquise ou vincule aos textos completos dos artigos, rastreando-os para indexação, passá-los como dados para o software, ou usá-los para qualquer outra finalidade legal.