Students perception about use of active methodologies in the discipline of Social Sciences and Health

Authors

  • Alanna dos Santos Delfino Universidade Estadual do Ceará. Centro de Ciências da Saúde. Faculdade de Medicina – Fortaleza (CE), Brasil. http://orcid.org/0000-0002-4262-4765
  • Andrea Caprara Universidade Estadual do Ceará. Centro de Ciências da Saúde. Faculdade de Medicina – Fortaleza (CE), Brasil. http://orcid.org/0000-0003-1972-8205

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-4840.2020v22i2a11

Keywords:

problem-based learning, education, medical, medical students, perception.

Abstract

Introduction: In the discipline of Social Sciences and Health (SSH), the use of active methods would have an importante contribution to the learning of students attending the fourth semester of the Universidade Estadual do Ceará Medicine course. Objective: Thus, aiming to quantify students’ perceptions about the effectiveness of the use of these tools, a quantitative study was developed. Methods: For this, the semi-structured questionnaire was applied, through the Google Drive platform, to students who participated in the course in 2018, covering aspects related to the teaching-earning process. Results: From the obtained results, the active methodologies were observed to promote the strengthening of the learning process and contribute positively to the teacher-student relationship. In this context, the inclusion of active methodologies seems to positively contribute the medical education, given its versatility and dynamism. In the discipline of SSH, some tools are used, such as the cases discussion and role play, in order to facilitate the sedimentation of theoretical contents. Knowing the students’ perception of the use of these methodologies is crucial since they are directly affected by the introduction of them in the discipline of SSH. At the same time, this allows them to evaluate their effectiveness in the conduction ...

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Author Biographies

Alanna dos Santos Delfino, Universidade Estadual do Ceará. Centro de Ciências da Saúde. Faculdade de Medicina – Fortaleza (CE), Brasil.

Graduanda em Medicina na Universidade Estadual do Ceará, cursando o oitavo período. Atualmente, monitora da disciplina de Ciências Sociais e Saúde.

Andrea Caprara, Universidade Estadual do Ceará. Centro de Ciências da Saúde. Faculdade de Medicina – Fortaleza (CE), Brasil.

Graduação em Medicina e Cirurgia - Faculdade de Medicina Universidade de Modena, Itália (1981) e Doutorado em Antropologia - Universidade de Montreal (1994). Atualmente é professor Associado no Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Estadual do Ceará. Pesquisador na Agenzia di Sanità Pubblica, Roma 2001-2011. Membro do Conselho diretivo SIAM - Sociedade Italiana di Antropologia Medica desde 1996 até 2013 e da Comissão de Ciências Sociais e Humanas em Saúde da Abrasco (2013-2016). Desde 2018 lidera um projeto de pesquisa interdisciplinar: Ciência e Inovação em Políticas Públicas na Área da Saúde, que tem, como objetivo, o fortalecimento do autocuidado de pessoas com doenças crônicas. O projeto tem suporte da FUNCAP, OPAS, e SMRC da Universidade de Stanford. Na area editorial científica, tem 60 artigos publicados em revistas nacionais e internacionais. No momento é membro do Comitê Editorial de AM Rivista della Società Italiana di Antropologia Medica (desde 1996), de Interface. Comunicação, Saúde e Educação (desde 2004), membro do Conselho Editorial da Editora Cepesc (Laboratório de Pesquisas sobre Práticas de Integralidade em Saúde Lappis), da Revista Geriatria & Gerontologia (desde 2007), do periódico Escola Anna Nery. Revista de Enfermagem (desde 2007), da Revista Baiana de Saúde Pública (desde 2009), assim como da Rede Nacional de Especialistas em Zika (Renezika). 

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Published

2021-08-31

How to Cite

1.
Delfino A dos S, Caprara A. Students perception about use of active methodologies in the discipline of Social Sciences and Health. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2021Aug.31 [cited 2024Dec.21];22(2):88-90. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/41743

Issue

Section

Brief Communication