The creative being and the organizational environment: a reflection on the elements that provide an environment favorable to creativity
DOI:
https://doi.org/10.23925/recape.v15i2.62201Keywords:
Creativity, Organizational culture, Component modelAbstract
Economic changes have altered structures with the emergence of a new (creative) society, which influences a new culture and, consequently, a new lifestyle. Creativity emerges as a condition for creating new business models and, also, changes in organizational processes, influencing the culture of companies. In view of this, the guiding question of this research is: given the scenario of the Creative Industry and the rise of the creative being, how does organizational culture fit into the component model of Amabile's individual creativity? Through an exploratory and bibliographic research, a theoretical reflection about the management of organizational culture was obtained to favor an environment favorable to creativity.
References
ALENCAR, Eunice M. L. Soriano de. Promovendo um ambiente favorável à criatividade nas organizações. RAE - Revista de Administração de Empresas, vol. 38, n. 2, 1998.
AMABILE, T.M. Social psychology of creativity: A consensual assessment technique. Journal of Personality and Social Psychology, 43, 997-1013. 1982.
AMABILE, T.M. The social psychology of creativity. New York: Springer-Verlag. 1983a.
AMABILE, T.M. Social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology, 45, 357-377. 1983b.
AMABILE, T.M. Motivation and creativity: Effects of motivational orientation on creative writers. Journal of Personality and Social Psychology, 48, 393-399. 1985.
AMABILE, T.M; HENNESSEY, Beth A. Creativity. The Annual Review of Psychology. 569–98. 2010.
BODEN, Margaret A. THE CREATIVE MIND: Myths and mechanisms. This edition was published in the Taylor & Francis e-Library, 2004.
CARVALHAL, F.; MUZZIO, H. Economia Criativa e Liderança Criativa: uma Associação (IM) Possível? REAd. Revista Eletrônica de Administração, v. 21, n. 3, p. 659-688, 2015.
FLORIDA, Richard L. A ascensão da classe criativa / Richard Florida; tradução de Ana Luiza Lopes. Porto Alegre, RS: L&PM, 2011.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed – São Paulo: Atlas. 2008.
HOWKINS, John. Economia Criativa: Como ganhar dinheiro com ideias criativas. Tradução de Ariovaldo Griesi. São Paulo: M.Books do Brasil Editora Ltda, 2013.
LUBART, Todd I. Models of the Creative Process: Past, Present and Future, Creativity Research Journal, 13:3-4, 295-308, 2001. DOI: 10.1207/S15326934CRJ1334_07
MORGAN, Gareth. Imagens da Organização. São Paulo: Atlas, 2007.
MUZZIO, Henrique. Indivíduo, Liderança e Cultura: Evidências de uma Gestão da Criatividade. RAC, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, art. 6, pp. 107-124, Jan./Fev. 2017.
MUZZIO, Henrique; JUNIOR, Fernando Gomes de Paiva. Gestão na Economia Criativa e a Identidade do Indivíduo Criativo Inovador: Em Busca de uma Convergência. XXXVIII Encontro da ANPAD. Anais Eletrônicos... Rio de Janeiro: RJ, 2014.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. [30. ed.]. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César. Metodologia do Trabalho Científico [recurso eletrônico]: Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SCHEIN, Edgar. Cultura Organizacional e Liderança. São Paulo: Atlas, 2009.
SIMONTON, Dean Keith. Creativity: Cognitive, Personal, Developmental, and Social Aspects. American Psychological Association, Vol. 55, No. 1, 151-158, January, 2000.
STERNBERG, Robert J. The Nature of Creativity. Creativity Research Journal, Vol. 18, No. 1, 87–98. 2006.
WALLAS, G. The art of thought. New York: Harcourt Brace. 1926.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Carreiras e Pessoas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
• O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do artigo na revista.
• O(s) autor(es) garante(m) que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s).
• A revista não se responsabiliza pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es).
• É reservado aos editores o direito de proceder ajustes textuais e de adequação do artigos às normas da publicação.
• Os Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).